رفتن به محتوای اصلی

ژوئن 2009

30.06.2009 - 19:47
وظيفه رهبري دنباله روي از مردم نيست هرچند بايد به شعارها و خواستهاي مردم توجه کامل نمود و در تخيلات سير نکرد. حمايت از ميرحسين موسوي در حال حاضر درست است همانطور که حمايت از خاتمي در دوم خرداد غلط نبود اما دنبال او افتادن غلط بود. دفاع از آقای خاتمی در دوم خرداد خواست عمومي مردم بود. پيرزني غير سياسي که همواره مخالف اختلاط مذهب و دولت بود و سالها بود که در هيچ انتخاباتي شرکت نکرده بود آن روزها از ايران به من ميگفت خاتمي کانديداي او است.
30.06.2009 - 18:47
بهروز ستوده
ادامه مقاومت و درهم شکستن کودتا است . مقاومت در شرایط کنونی ، اشکال و ابتکارات متنوعی را می تواند به همراه داشته باشد ، مهم این است که کودتاچیان را نباید آرام گذاشت که تصور کنند دنیا به کام شان گردیده است و می توانند فریاد مردم ایران را برای 30 سال دیگر حلقوم خفه سازند . مهم این است کودتاچیان جنایتکار مشاهده کنند از هر قطره خون ندا ی ایران زمین ملیون ها ندا برمی خیزد . در شرایط کنونی ، همه چیز برای ایرانیان در گرو ادامه مقاومت و شکست دادن کودتاچیان نهفته است .
30.06.2009 - 17:47
حبیب تبریزیان
در دنیای سیاست، از قطعیت های شبه ریاضی نمیتوان صحبت کرد، این احتمال بعید نیست که هر آدمی و هر رهبر سیاسی تحت شرایطی تن به مصالحه بدهد ولی یکی و فقط یکی از پیش شرط های چنین تسلیم و سازشی این میتواند باشد که آن رهبری حس کند به ابزار یا تابلوی سیاسی نیرویی تبدیل میشود که با آن سنخیت سیاسی و یا اجتماعی ندارد. زمانی این اتفاق می افتد که آن رهبری ببیند دارد به اسب تروای جریانات دیگری تبدیل میشود و درمورد جنبش کنونی ما سر بلند کردن مدعیان شکست خورده اپوزیسیونی که بهر دلیل تا کنون نتوانسته است...
30.06.2009 - 16:47
یونس شاملی
راه دیگری که موسوی میتواند در این شرایط از آن بهره مند شود، غلطیدن تمام عیار در جبهه مردم و سازمان دادن یک جنبش اعتراضی وسیع برای رفورم های جدی در ایران است. اما این وارد شدن به این جرگه برای موسوی، مطالباتی را در پی خواهد داشت. پیام روشن به زنان در خصوص برابر حقوقی آنان با مردان، سخن گفتن با زحمتکشان و دلجویی از مردم آذربایجان و ترکان ایران و دیگر ملیتهای غیرفارس، هم برای اعاده حقوق برابر آنان و هم برای وسعت بخشیدن به اعتراضات مردمی از جمله اولیه ترین کارهایست که بایستی از سوی موسوی انجام گیرد.
30.06.2009 - 16:18
حسین باستانی
اگر قرار بود در مقابل این موذی‌‌گری‌‌ها عقب بنشینیم، باید به همان اتاق طلبگی برمی‌‌گشتیم و یا در روستا ها برای مردم مساله می‌‌گفتیم. شاید وقتی اکبر هاشمی رفسنجانی در آذر ۱۳۸۵ با عبارات فوق به تهاجم محمود احمدی نژاد علیه دانشگاه آزاد پاسخ می داد، پیش بینی نمی کرد که درگیری بر سر این دانشگاه ممکن است در آینده تا کجاها ادامه یابد؛ درگیری به ظاهر پایان ناپذیری که رهبر جمهوری اسلامی ایران، در اغلب مقاطع تعیین کننده آن حضور مستقیم یا غیرمستقیم داشته است.
30.06.2009 - 16:12
حشمت اله طبرزدی
من به همه ی ازادی خواهان ایران که این پیام من به ان ها می رسد درود می فرستم. به ان هایی که در چند روز گذشته مورد سرکوب،توهین،تحقیر و ضرب و شتم قرار گرفته اند درود می فرستم. به ان هایی که انتخابات را تحریم کردند درود می فرستم. به همه ی ان کسانی که فکر می کنند رای ان ها را برای دیگری خوانده اند درود می فرستم.
30.06.2009 - 15:47
احمد پورمندی
به نظر می رسد که کشور ما بر سر یک دو راهی بزرگ قرار گرفته است : یا برگزاری انتخابات آزاد و رها شدن انرژی انباشته شده ملی در جهت استقرار دموکراسی وجهش بزرگ اقتصادی و یا سقوط به سیاهچاله ای که طبقه جدید برای کشور تدارک دیده است. چه این و چه آن، یک نکته مسلم است : خامنه ای آخرین سلطان از سلسله ولایت است و مباد آن روز که در سایه غفلت سیا سیون، چکمه پوشان جانشین او شوند.
30.06.2009 - 15:18
احمد باطبی
اما آقای مهاجرانی گرامی ظاهرا قدری عجله دارند و این را فراموش کردند که کشیشان وروحانیون همه پس از مرگ پیامبران و امامان به جان ارث و میراث آنها می افتاده اند . آقای موسوی و کروبی هنوز زنده هستند و میتوانند حرف بزنند و نیازی به تفسیر آراء خود توسط ما ایشان ندارند .آایشان جملاتی این چنینی هم در بیانیه های خود دارند ... عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خیزد.... ، ما راه سبز را طوری باید تعریف و معرفی کنیم که همه ی هفتاد ملیون جمعیت کشور حتی مخالفان ما را در بربگیرد ...
30.06.2009 - 14:47
سعید مقدم
غرض رد یا قبول نظام اسلامی یا تحلیل سیاسی ـ اجتماعی وقایع اخیر نیست بلکه می‌خواهم نشان دهم که صرف‌نظر از دموکراتیک یا غیردموکراتیک بودن، درستی یا نادرستی، به حق یا ناحق بودن این نظام پیروزیی که آیت‌الله خامنه‌ای و احمدی‌نژاد به دست آورده‌اند برابر با شکست است.
30.06.2009 - 14:18
سپیده لرستانی
در ماههای اخیر، مجددا پوشش زنان و روابط دختران و پسران ، موجبات نگرانی برخی از شخصیت های سیاسی و مذهبی و البته متعصبین و متشرعین را فراهم آورده و اصرار دارند تا با چسباندن آن به تئوری جنگ نرم و قلمداد نمودن لباس و رفتار زنان به عنوان توطئه بیگانگان ، آن را به مثابه تهدیدی جدی برای موجودیت نظام جلوه دهند .
30.06.2009 - 13:47
فضای امنیتی که پس از انتخابات در کشور ایجاد شده مولود افکار معیوب و توهم توطئه های خود ساخته ای است که متاسفانه تلاش می شود با تبلیغات و استفاده یک طرفه از صدا و سیما آن را یک طرفه به اثبات رسانند. هیچ یک از گروه های سیاسی شناخته شده و شخصیت های سیاسی شناخته شده و شخصیت های عزیز سیاسی و میلیون ها نفر مردمی که در راهپیمایی های آرام و مدنی حضور داشتند هیچ مطالبه ای نداشتند جز اینکه رایشان چه شد.
30.06.2009 - 13:18
مجید محمدی
پس از گذشت يك سال از جنبش سبز، سه گروه با اهداف متفاوت از مرگ آن سخن مى گويند: حاكميت كه على رغم اين ادعا هر روز از فتنه بحث مى كند (خامنه‌اى، ۵ تير ۱۳۸۹)، بخشى از اپوزيسيون كه به حمله‌ى نظامى براى سرنگونى حكومت اعتقاد دارد و اين اعتقاد را در لفافه‌ى اعلام مرگ جنبشى مدنى و غير خشونت آميز بيان مى كند، و بخشى از نو محافظه كاران آمريكايى كه مى خواهند عدم موفقيت جنبش را ابزار يا مقدمه‌ى پيشبرد اهداف استراتژيك خود و زمينه سازى حمله‌ى نظامى قرار دهند...
30.06.2009 - 13:18
اکبر گنجی
شب گذشته دو روزنامه‌‌نگار در صفحه فیس‌بوک خود، خبر بازداشت مهندس موسوی را انتشار دادند. به دنبال آن، این شایعه به سرعت به بالاترین راه یافت. من نمی‌دانم و نمی‌فهمم چرا دوستان خوب روزنامه‌نگار تا این اندازه در انتشار شایعاتی که به سرعت تکذیب می‌شوند،حریص هستند؟ این همه عجله برای چیست؟
30.06.2009 - 12:47
علی اکبر آزاد
در ایران در پی حرکات اخیر بخشی از مردم، بازهم سازمان فداییان اکثریت به نوعی سعی در برانگیختن مردم کرده است و در اطلاعیه های پی در پی و گاها دو یا سه خطی مردم را تشویق به رفتن به خیابانها می کند. این سازمان با این وسیله خط بطلان دیگری بر شعار خود مبنی بر داشتن منش سیاسی مسالمت آمیز است. روش مسالمت آمیز معنایی بجز دوری از هرگونه خشونت ندارد. مردم ایران گرفتار رژیم هاری هستند که اگر بتواند به هیچ مخالفی که از نوع خودش نباشد رحم نمی کند.
30.06.2009 - 11:10
پیمان روشن ضمیر
آیا دو هفته معطل کردن واز دست دادن بهترین فرصت ها با بهانه عدم صدور مجوز تجمع توسط وزارت کشور از میرحسین پذیرفتنیست؟ یکی از مشکلاتی که من سالهاست با اصلاح طلب ها دارم و به همین دلیل آنها را اصلاح طلب واقعی نمی دانم ، پایبندی ایشان به یک شعار مصنوعی است . ایشان معتقدند :” قانون بد بهتر از بی قانونی است”
29.06.2009 - 19:45
محسن کدیور (50 ساله) در کنار عبدالکریم سروش و محمد شبستری یکی از سرشناس ترین مخالفان حکومت مذهبی ایران محسوب می شود. او بخاطر همین مخالفت ها مدت 18 ماه در زندان معروف اوین زندانی بود. مجله ی امریکائی تایم بخاطر آثارش که در آنها می خواهد بین دین اسلام و دمکراسی سازشی ایجاد بکند، او را یکی از مهمترین مردان « نوگرا» ی جهان نامیده است. در این روزها پروفسور محسن کدیور که مقام آیت الهی دارد، یک ترم در دانشگاه داکِ کارولینای شمالی تدریس می کند. متاهل و دارای چهار فرزند است.
29.06.2009 - 18:18
حسن داعی
فرید ذکریا مفسر و برنامه ساز معروف تلویزیون CNN در تفسیر جنجالی هفته گذشته خود امید به تغییر رژیم ایران را فانتزی و خواب و خیال دانست و طرفداران این سیاست را جنگ طلب معرفی کرد. ذکریا که ظاهرا از روشنفکران مترقی آمریکاست و تفسیر هایش مورد توجه بسیار زیادی قرار میگیرد مدعی شد که رژیم ایران از طرفداران زیادی در جامعه برخوردار است و علی خامنه ای محبوبیت ترین سیاستمدار در بین مردم ایران است. وی همچنین مدعی گردید که برطبق نظرسنجی های بیطرفی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران انجام گرفت
29.06.2009 - 17:18
یونس شاملی
لئون پانتا رئیس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می گوید؛ فکر می‌کنم اسرائیل می‌خواهد به ما فرجه‌ای بدهد تا ما بتوانیم تغییر دیپلماتیک و فرهنگی و سیاسی ایران را به بوته آزمون بگذاریم تا اینکه آنها را از راه نظامی تغییر دهیم سوآل اصلی این است که؛ آیا شگردهای دیپلوماتیک دول جهان، ایران را به پیروی از قانونمداری و عمل به قطعنامه های سازمان امنیت وادار خواهد کرد؟ ایران در چند ساله گذشته واکنش عکسی به این پرسش از خود نشان داده است.
29.06.2009 - 16:18
سهیل منصوری
اعتراف به اشتباه: یکی از نکاتی که در ایرانیان به ندرت مشاهده می شود، پذیرش و اعتراف به اشتباه است! نکته ی جالب اینکه این خصلت بد معمولا با افزایش طبقه ی اجتماعی افراد، رو به کاهش می گذارد، بی توجه به این نکته که هیچ انسانی از ابتدا در افکار و رفتارش کامل نیست و با پذیرش این نقصان و شرکت در بحث های سازنده می تواند خودش را به تکامل برساند! شاهد مثال ایرانیانی هستند که در کشورهای خارجی تعجب میزبان را در اصرار و پافشاری بر اشتباه مسلم خود بر می انگیزند و...
29.06.2009 - 15:18
نصرت شاد
ارنست بلوخ ، متفکر آلمانی یهودی تبار ، یکی از مهمترین فیلسوفان قرن بیست بود . او میگفت که ارزو و جستجوی بهشت برای انسان یک غریزه طبیعی میباشد . اتوپی مشخص بلوخ یک جامعه بی طبقه بر اساس دکترین مارکسیستی است . بلوخ همچون مارکوزه نماینده یک اتوپی چپ میباشد . انگیزه مهم فلسفه بلوخ جستجوی یک زندگی بهتر بر اساس امید و علائم اتوپی مشخس است . در نظر او در همه جا انگیزه متحرک انسان اشتیاق یک زندگی بهتر است . او مینویسد که اتوپی مشخص به تاریخ انسان و به طبیعت اطراف او معنی داده اند .
29.06.2009 - 14:19
ناصر مستشار
از آقای میرحسین موسوی باید پرسید اصلا چرا پای میز مذاکره رفته اند تا سلامت انتخابات را کشف نمایند؟ از آقای میرحسین موسوی باید پرسید ، اگر قرار بود ایشان با مذاکره و نشست هائی در پشت درهای بسته به نتیجه لازم برای رسیدگی به انتخابات دست یابند ،پس چرا مردم را به خیابنها کشاندید ؟
29.06.2009 - 11:10
شایگان اسفندیاری
فرض کنید همین فردا جمهوری اسلامی ساقط شد و باز هم فرض کنید که از بین هفتاد میلیون ایرانی داخل کشور و چندین میلیون ایرانی خارج از کشور، شما به عنوان مسئول رسیدگی به جنایات مسئولین رژیم انتخاب شوید، چه حکمی برای آنان صادر خواهید کرد؟ اعدام؟ زندان؟ سنگسار؟ قطع دست و پا؟ پرتاب از بلندی؟ درآوردن چشم؟
28.06.2009 - 19:45
اکبر اعلمی
تجربه هم نشان داده است که همه نظامهای استبدادی در اثر خواست و هوس یک اقلیت خودخواه که از نظارت و کنترل مردم گریزانند بوجود می آیند. از اینرو اگر مردم از نظارت بر عملکرد قدرت حاکم محروم شده و همه راه های اعتراض به کارگزاران حکومت به روی آنان بسته شود، حاکمیت استبداد امری اجتناب ناپذیر است.
28.06.2009 - 18:45
گزارش ماهانه(خرداد ۱۳۸۸) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران توسط فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی جمع آوری شده اشت. در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم.
28.06.2009 - 17:45
هوشنگ معین زاده
جوانان پر شور داخل کشور بر خلاف شایعه پراکنی افراد شناخته شده همچنان چشم امید به خارج و حمایت این بخش از هم میهنانشان دوخته اند، حق هم دارند و درست هم همین است. چون تنها در شرایط امن و امان کشورهای آزاد جهان است که می شود مسائل را به روشنی دید و بررسی کرد و بازگو نمود و به نتیجه رسید. با این توضیحات کوتاه، به عنوان یک ایرانی که سی سال با رژیم جمهوری اسلامی مبارزه کرده ام و می کنم، این اجازه را به خود می دهم که صمیمانه از همه رهبران اپوزیسیون و سازمانهای سیاسی و فرهنگی و همه شخصیت های صاحب نظر...
28.06.2009 - 16:45
آرش پارسی
ولایت فقیه از آن به بعد لفظ مطلق را در کنار خود می دید و خودکامگی رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفت . کم کم احساس می شد که جمهوریت نظام در خطر قرار گرفت و مشروعیت بر اساس فرمان الهی جایگزین مشروعیت کاریزماتیک آیت الله خمینی شد . ارزش های اولیه 10 سال اول نظام جمهوری اسلامی کم کم کمرنگ می شد و عوامل جدیدی جایگزین آن می گردید . وقت تصفیه کردن بسیاری از انقلابیون نسل اول فرا رسیده بود . برکناری مدیران قبلی , ترورهای گسترده در داخل و خارج از ایران اوایل دهه 1370 , تغییر ساختارهای اقتصادی و...
28.06.2009 - 11:10
سعید برزگر
فلسطینی ها را مظلوم می نامید.. چرا که در برابر اسلحه، بیشتر از سنگ ندارند.. اما جوانان بی اسلحه را امروز سلاخی می کنید.. به مغز و گلویشان تیر می زنید.. ای که بزرگ بر بیلبورد های شهر، عکس آن فلسطینی را می کشی و می نویسی “بای ذنب قتلت؟”، چرا پس اکنون در طرف ظالم ایستاده اید؟ مگر اسلحه همان اسلحه و سنگ همان سنگ نیست ؟
28.06.2009 - 10:10
ایرج ادیب زاده
برای این که نگاه دنیا به ایران عوض شده و در این سی سال گذشته تمام جریانهایی که وجود داشتند فکر می‌کردند آنهایی که در حکومت‌اند و دارند به مردم فشار می‌آورند، مردم ایران هستند. رخدادهای این چند روز، اعتراضات مردم در خیابانها، نشان داد و همه دارند صحبت می‌کنند.
27.06.2009 - 19:45
اسلاوی ژیژک
اسلاووی ژیژک، فیلسوف شهیر اهل اسلوونی و یکی از رهبران فکری چپ نوین در اروپا، از جمله کسانی بود که در روزهای گذشته زبان به انتقاد از حکومت و حمایت از معترضان ایرانی گشود. ژیژک خود از منتقدان انقلاب‌های مخملی و پمپاژ ارزش‌های غربی در جهان است. اما وی رخدادهای ایران را شبیه هیچ یک از انقلاب‌های مخملی نمی‌داند و برایش ارزشی کاملا متفاوت قائل است.
27.06.2009 - 18:45
اکبر اعلمی
گرچه حاکمیت قانون یکی از مهمترین و ارزشمندترین اصول و ارکان حکمرانی خوب است و در عصر حاضر جزء مهمترین معیارهای ارزیابی نظام های حقوقی و سیاسی به شمار می رود ،اما نظر به اینکه قانون مخلوق بشر بوده و برای تامین منافع او و جامعه به تصویب می رسد ،لاجرم زمانی محترم و ارزشمند است که از عهده این مهم برآید. از اینرو قانونی لازم الاتباع است که علاوه بر برخورداری از ویژگی های ذاتی قانون ،مهار کننده قدرت خودسرانه ،پاسخگوی نیازهای جامعه ،تامین کننده منفعت عموم ،انعکاس دهنده نظر اکثریت ،حافظ حقوق اقلیت...
27.06.2009 - 17:45
ناصر مستشار
آیا شکست اصلاح طلبان مساوی با ناکامی مردم است؟آیا سازشکاری اصلاح طلبان با استبداد ولایت فقیه به معنای کنار آمدن مردم با دیکتاتوری است؟آیا جنبش کنونی مردم ایران ـ آنچنان به رهبری اصلاح طلبان وابسته است که بدون رهبری آنها منزوی و خانه نشین خواهند شد؟ آیا مردم ایران بدون اصلاح طلبان نیز به مبارزات خویش برای رسیدن به آزادی ادامه خواهند داد؟
27.06.2009 - 16:45
مرجان افتخاری
ولی چه عواملی موجب شد تا میلیونها نفر در تهران و شهرهای مختلف به نتیجه انتخابات فرمایشی اینگونه بی باکانه و جسورانه دست به مبارزه بزنند. بررسی همه جانبه این حرکت عظیم مردمی، گروه ها و اقشار اجتماعی شرکت کننده در آن، جناح بندیهای درون حاکمیت و افراد حاشیه ای مانند منتظری از یک سو و عکس العمل گروهها، سازمانها و بطور کلی فعالین سیاسی خارج از کشور در همبستگی با مبارزات مردم ایران همه موضوعاتی هستند که نه تنها ما را در ارزیابی از شرایطی که در آن قرار داریم کمک میکند بلکه...
27.06.2009 - 16:18
گلمراد مرادی
یعنی شما با این کارتان مردم را نادان می دانید و به رأی آنها هیچ وقعی نمی نهید و امروز همان روشی را پیش گرفته اید که شاه پیش گرفته بود و فقط آنچه خود می خواهید باید باشد؟! پس رأی میلیونها انسان هم وطن بنده کجا رفتند؟ به درستی شعار جوانان که به خیابانها می آیند و جان خودرا به خطر می اندازند، این است: رأی من کو؟ شما به خاطر مصلحت نظام و حفظ جمهوری اسلامی به هر قیمتی بر تقلب صحه می گذارید؟ آیا بهتر نیست کمی عمقی بیاندیشید و بعد عمل کنید؟
27.06.2009 - 15:45
رضا تقی زاده
روسیه در واکنشی سریع نسبت به تحولات داخلی ایران و اعلام حمایت از دولت احمدی نژاد نشان داد که به رغم واکنش‌های منفی جامعه جهانی، آماده توسعه روابط با اصولگرایان و استفاده از بحرانی است که در روابط خارجی ایران شکل گرفته است.
27.06.2009 - 15:18
نسرین بصیری
شاید به دلیل پست قبلی داستان بازگشت امیر فرشاد ابراهیمی گروهی از دوستان و آشنایان و علاقمندان من یا آقای ابراهیمی و گروهی از مخالفان ایشان دائم از من سوال می کنند که آیا امیر فرشاد ابراهیمی به ایران بازگشته یا خیر و اگر بازگشته چه بر سر ایشان آمده است.
27.06.2009 - 15:12
حسین باستانی
۱۰ روز پس از آغاز ناآرامی‌ها در ایران، ملاقات گروهی از نمایندگان مجلس با موسوی و رفسنجانی این ظن را قوی کرد که در پشت پرده مذاکراتی در جریان است. حسین باستانی اما می‌گوید تا رهبر نخواهد هیچ مذاکره‌ای فایده نخواهد داشت.