رفتن به محتوای اصلی

افزایش تحریم درصورت شکست مذاکرات

افزایش تحریم درصورت شکست مذاکرات

 

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و سعید جلیلی مسئول هسته ای ایران، دیروز چهارشنبه طی گفتگو با یکدیگر، خبر دادند بزودی نشستی از متخصصان برای تدارک از سرگیری مذاکرات هسته ای، برگزار می شود

ایران، روز چهارشنبه در یک بیانیۀ رسمی اظهار داشت که اختلاف نظرها پیرامون برنامۀ هسته ای ایران می تواند از طریق مذاکره حل بشود، اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ آمریکا دیروز چهارشنبه در سخنانی در مقابل کمیسیون امورخارجی پارلمان آمریکا، اعلام کرد توهمی در مورد مذاکرات مذکور ندارد.

ایران در موضعگیری اخیر، همچنان بر ادامۀ فعالیت های حساسیت برانگیز خود اصرار ورزید. ایران با تأکید بر صلح آمیز بودن برنامۀ هسته ای، خواهان گفتگوئی برابر و سازنده با " گروه پنج به اضافۀ یک" است.

هیلاری کلینتون با ابراز تردید نسبت به پیشرفت مذاکرات اتمی، از تدارک تحریم های بسیار شدید علیه ایران خبر داد که درصورت رد پیشهادات غرب، بکار گرفته می شوند.

پیشنهادی که توسط شش کشور تشکیل دهندۀ گروه شش؛ آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان برای مذاکره با ایران ارائه شد، چرخش سیاست آمریکا را تحت ارادۀ باراک اوباما نشان می دهد که بر خلاف رئیس جمهوری پیشین، مذاکرۀ مستقیم با ایران را مطرح می کند.

از نظر هیلاری کلینتون، اعلام افزایش تحریم ها، وزن بیشتری به آمریکا در مذاکرات هسته ای و غیره با ایران می دهد.

روسیه و چین تاکنون با اعمال تحریم علیه ایران مخالفت کرده اند. خانم کلینتون به کمیسیون امور خارجۀ مجلس آمریکا گفت که فکر می کند، دنبال کردن گفتگوهای سیاسی با ایران، برای تصمیم های آینده اعتبار می آورد و باعث جلب همکاری کشورهای مختلف در این زمینه می شود.

در عین حال، روز گذشته، نمایندگان مجلس آمریکا با ارائه یک طرح قانونی، تصمیم گرفتند صادرات بنزین را به ایران محدود کنند. "براد شرمن" نماینده ای که در تنظیم این سند دست داشته است، با اشاره به نیاز ایران به واردات بنزین، این عامل را بهترین اهرم فشار بر این کشور عنوان کرد.

ایران کشور بزرگ تولید کنندۀ نفت، در حال حاضر 40 درصد بنزین مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند.

طرح مذکور کسانی را که به ایران بنزین تحویل دهند یا واسطۀ فروش آن شوند و یا در ساخت پالایشگاه در داخل کشور کمک کنند، مشمول مجازات می کند.

بنا به اظهارات ارائه دهندگان این طرح، واردات بنزین ایران عمدتاً از طریق پنج مؤسسۀ اروپائی و یک مؤسسۀ هندی تأمین می شود.

مؤسسات اروپائی شامل، شرکت های سویسی "ویتول" و " گلنکور"، شرکت دانمارکی "ترافیگورا"، گروه فرانسوی "توتال" و گروه انگلیسی "بریتیش پترولیوم" می باشد و شرکت "رلیانس" نیز از هند در این معاملات شرکت دارد. بعلاوه، شرکت " لوید" در لندن، بیمۀ اکثر کشتی های حمل بنزین را تا ایران، بعهده دارد.

نمایندگان آمریکا، شرکتهای طرف معامله با ایران را تهدید می کنند که در صورت عدم پذیرش تحریم، از کمک های مالی به آنان در زمینۀ صادرات و واردات و پرداخت وام به آنان خودداری خواهند کرد.

طرح قانونی تصویب شده در سال 1996 به آمریکا اجازه می دهد شرکت هائی را که بیش از بیست میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند، مجازات کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید