رفتن به محتوای اصلی

ژوئن 2011

30.06.2011 - 17:35
ناصر مستشار
این روزها دولت احمدی نژاد بیشتر به ماشین معروف مشتی ممدلی شباهت یافته است که نه بوق دارد ،نه ترمز ونه فرمان که منتظر نامه عزل خویش را روز شماری می کند! رئیس جمهوری که در مجلس شورای اسلامی از جانب نمایندگان توهین می شود ودیگرکسی برایش تره خورد نمی کند! رئیس جمهوری که همچنان نیازمند حامیان کودتائی اش مانند خامنه ای است تا بتواند چند صباحی ریاست دولت پوشالی خود را حفظ نماید تا آبروی نظام در انظار داخلی و خارجی ، بیشتر از این از میان نرود!
30.06.2011 - 16:35
علی حیدری
و جاي تعجب است كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي ،‌اركان سازمان تامين اجتماعي و نيز شركاي اجتماعي آن يعني تشكل ها و مجامع كارگري و كارفرمايي و مستمري بگيران نسبت به اين مباحث و طرح ها عكس العمل مناسب و منسجم نشان نمي دهند.
30.06.2011 - 15:35
احد قربانی دهناری
ادبيات، كودكان را در همه ی عرصه های زندگي رشد و پرورش مي دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخيل و قوت تصور او مي شود و نيز نيروی ابتكار و ابداع به او مي بخشد. داستانها و اشعاری اثری ژرف در تفكر و روحيه ی کودکان می گذارد و ايشان را برای معاشرت با ديگران و در درك و فهم زندگي و مشكلات آنان را ياري مي كند.
30.06.2011 - 14:35
از رژیمی که امام جمعه های پلیدش حتی بلایای طبیعی را هم به بد حجابی ربط می دهند بیش از این انتظاری نیست . اما برای مقابله با زوال اخلاقی دامنگیر عرصه سیاست و جامعه ایران ؛ پیش از هر چیز باید امر حقوق بشر جدی گرفته شود و رو در روی ولی فقیه و مصلحت اندیشی های او باید گفت هدف هر چقدر هم خیر باشد انتخاب هر وسیله ای برای تحقق آن مجاز نیست ؛ وسایل تا آنجا مجاز و موجه اند که کرامت و حقوق انسانی را پایمال نکنند .
29.06.2011 - 17:34
محمد جلالی چیمه (م. سحر)
وطندوستی به دین محتاج نیست. آزادیخواهی به دین محتاج نیست . آزادی ایران به تنهایی ، ارزش زندانی شدن و تبعیدی بودن و روزه سیاسی گرفتن وحتی ارزش کشته شدن دارد. این ارزش والا به دین محتاج نیست.ـ انسانیت به دین محتاج نیست. سی و سه سال حاکمیت توحش بر ایران این نکته را به اثبات رساند. نماز و روزه و دعای کمیل خودتان را برای آخرتتان نگاه دارید حصول آزادی با مصرف ادعیه و آیات میسر نیست . سی و سه سال تجربه کافی ست آقایان و بانوان روشنفکر دینی، قلمزنان نامدار شما به اندازه کافی خسارت به این مُلک زده اند
29.06.2011 - 16:34
بیژن روحانی
در جریان یک همه‌پرسی که نتیجه آن قابل پیش‌بینی بود، بار دیگر مردم ایتالیا با توسعه و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور مخالفت کردند. سیزدهم ماه ژوئن، روز تلخی برای سیلویو برلوسکونی و هم پیمانان او بود؛ چراکه با اعلام نتایج همه‌پرسی شکست دیگری در کارنامه سیاسی آنان رقم خورد. به این ترتیب جناح حاکم در دولت که از آغاز مجدد برنامه‌های هسته‌ای در ایتالیا دفاع می‌کرد، مجبور به خداحافظی با این پروژه‌ها شد.
29.06.2011 - 15:34
بهرام رحمانی
ترور در ادبیات اسلامی، چنین توصیف شده است: «در ادبیات اسلامی این واژه مترادف با کلمه «فتک» به معنای کشتن غافلگیرانه آورده شده است.» (محمدی ری‏ شهری، میزان ‏الحکمه، ج 9، ص 4508). در این بخش، سعی بر این است كه با بررسی تاریخچه و ابعاد فقهی ترور به زوایای مختلف این مساله در صدر اسلام و ترورهای فدائیان اسلام در حکومت پهلوی و در حکومت اسلامی بپردازیم.
29.06.2011 - 14:35
نامهٔ سرگشادهٔ جمعی از فعالان دانشجو و حقوق بشر ایرانی‌ به الکس نیو دبیرکل سازمان عفو بین الملل کانادا در مورد نقض حقوق بشر در ایران
29.06.2011 - 14:34
مجید ملکی
کارگران بندر، و به اصطلاح جاشوها، یعنی آنان که یا در روی اسکله برای تخلیه بار کار می‌کنند یا امور خدماتی را انجام می دهند، یکی از سخت‌ترین کارها را بر دوش می کشند. علاوه بر آن تعدادی از این کارگران در شرایط بیکاری به ماهیگیری و یا خدمات بر روی لنج‌های حمل کالا می‌پردازند. در مجموع آنها کارگران بندر و دریا هستند و هر کاری که بتواند لقمه نانی برایشان فراهم کند، انجام می‌دهند و ما که کیلومترها از آنان دوریم، اطلاع کمی از شرایط زندگی، مشکلات و دردهایشان داریم.
29.06.2011 - 13:35
رزیتا
با وجود آنکه جامعۀ بهائی در طول تاریخ خود به علت تبلیغات و تحریکات متعصبین مذهبی که تاب تحمّل دگراندیشی دینی را نداشتند همواره هدف مخالفت‌ها و حملات بهائی ستیز بود، ولی در آن زمان بخاطر جنبش روشنفکری ایران و نیاز شدید مملکت به اصلاحات در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی و توّجه خاص مظفرالدینشاه و بعداً رضاشاه به تجّدد و مدرنیزه کردن مملکت، از این اقدام آموزشی مفید و بموقع استقبال گردد و به این مدارس امکان فعالیّت داده شود.
29.06.2011 - 12:35
جهانگیر شیرازی
سرکوب سیستمایک افراد و گروهها بخاطر اندیشه، زبان مادری، تعلق قومی، مذهبی و جنسی در جمهوری اسلامی، جنبش سبز مخالف حکومت را به رنگین کمانی از طیف ها، گروهها ، افراد و پیروان ادیان و عقاید مختلف در آورده و حقوق بشر، دمکراسی و احترام به تفاوتها و حریم خصوصی افراد را بصورت مؤلفه های عمده جنبش سبز درآورده است.
29.06.2011 - 10:35
شیرین عبادی
ذهن من هنوز پنج ساله است. این ذهن پنج ساله دو برابر پسر های هم دوره اش زحمت کشید تا دانشگاه برود ، آنها خرخون لقبش دادند. این ذهن پنج ساله بین همه ی دانشجوهای ورودی اش شاگرد اول شد تهمت زدند که معلوم نیست با کدام استاد روی هم ریخته است. بعدها مجبور شد هر تشخیص را دو بار تکرار کند برای آنکه چون زن بود
28.06.2011 - 17:35
ونداد اولادعظیمی
به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای نگهداری این فسیلها این مجموعه در گونیهایی در حیاط خانه اجاره ای انبار شده اند و علیرغم گزارشهای مستمر و پیگیریهای صورت گرفته این گنجینه تاریخی و علمی کرمان در معرض نابودی قرار گرفته است
28.06.2011 - 16:35
بابک آزاد
فرض کنید شما چند شب متوالی به تکرار خواب معینی را می بینید و یا صدای جغدی شما را از خواب بیدار می کند یا وقتی از منزل خارج می شوید انگشت شست پای شما به سنگ می خورد این نوع اتفاقات در کشورهای غربی از رویدادهای عادی زندگی روزمره محسوب می شود اما در بعضی از کشورهای آفریقای وحتی آسیایی بخشی از مردم چنین می پندارند که این وقایع علامت های هستند که توسط نیروهای مرموز برای ما فرستاده می شوند و حکایت از آن دارند که در آینده ای نزدیک اتفاقی خوب یا بد برای ما روی خواهد داد
28.06.2011 - 15:35
فرزان فرامرزی
در حالی که بسیاری از جوانان ایرانی خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه در سال جدید آماده می کنند، جوانان بهائی ایران، کماکان از حق تحصیلات عالیه محروم هستند.
28.06.2011 - 14:35
بهزاد سهرابی
امروز خانه کارگر، شورای اسلامی کار، انجمن های اسلامی و… رسواتر از آن هستند که کارگران به آنها رجوع کنند. این نهاد های ضد کارگری با توجه به بحران سیاسی ، اقتصادی که دولت سرمایه داری در ایران با آن مواجه شده است می خواهند با فریب و نیرنگ، حمایت کارگران را برای پیش برد اهداف ضد کارگری، پشت سر خود داشته باشند. این گونه مظلوم نمائی ها در جنبش کارگری نخ نما شده است و پیشروان کارگری شناخت کافی از این حربه های حامیان سر مایه داری را دارند.
28.06.2011 - 14:34
کاوه بیات
همانگونه که خاطرنشان شد عرب‌ستیزی در ایران از پیشینه و پیچیدگی خاصی برخوردار است و محدود کردن آن به یک دوره محدود راه به جایی نمی‌بَرَد. بر همین اساس، رویارویی با آن نیز مستلزم تلفیق این نگاه انتقادی با یک رویکرد گسترده‌تر انتقادی نسبت به جوانب نامطلوب تاریخ و فرهنگ این سرزمین است و مبارزه با جهل و خرافات به معنای اعم کلمه، عنایت و توجه به تاریخ و فرهنگ دیگر کشورها، از جمله کشورهای همسایه لازمه یک‌چنین تلاشی است و دست شستن از ستیزه‌جویی با جهان و به‌ویژه جهان پیرامون نیز ضرورتی دیگر..
28.06.2011 - 13:35
6 تیر یادآور اولین حرکت اعتراضی مادران به کشتار خونین معترضین به نتیجه انتخابات است. مادران پارک لاله به مناسبت گرامیداشت این روز در میعادگاه شان پارک لاله گرد آمدند و بار دیگر وفاداریشان را در راه تحقق خواسته های برحق خود اعلام کردند.
28.06.2011 - 13:34
آذرخش
در دومین سالگرد قتل وحشیانه «ندا» که خشم وانزجار جهانیان را متوجه رژیم خون آشام جمهوری اسلامی ،ساخت.




28.06.2011 - 12:50
آ. ائلیار
در جنبش ملی- دموکراتیک آذربایجان، تزهای « بوزقورت- مانقورت، استعمار- مستعمره، ملت حاکم- محکوم، ترکیه- دنیای ترک، ملت فارس- کروموزوم فاسد» خطی ست که گام به گام یک جریان انحرافی را نمایندگی کرده است. تز کروموزوم اوج انحطاط نظری این جریان است. اینجا کار آوگیاس (Augeas) را بارمان کرده اند. روشنگران جنبش رفع ستم ملی و برابری طلبانه مردم آذربایجان بناچار باید اصطبل آوگیاس را تمیز کنند. در غیر اینصورت ما با تسلط فاشیسم بر «حرکت» روبرو خواهیم شد.
28.06.2011 - 12:34
ناصر مستشار
از نظر من به راز مهمی که در روزهای اخير از جانب اپوزيسيون سياسی و کوشا بی توجهی شده است بايد همچنان انگشت گذاشت ، چراکه خود نظام رسما به کودتا در انتخابات ۲۲ خرداد اعتراف کرده است! اينک اپوزيسيون آگاه بايد با توسل به چنين اقرار و اعترافی که در زمينه کودتای ۲۲ خرداد سال ۸۸ از جانب حکومت گران اسلامی شده است،آنرا سندی ساخته و برای داد خواهی کشته شدگان ،شکنجه شده ها ، زندانيان سياسی ،تبعيدی های و همه بازماندگان سرکوب های اخير آنرا به محکمه های جهانی ارجاع دهند ،چرا که...
28.06.2011 - 11:34
زهرا قاسمی
با توجه به شکاف عمیق بین جناحین دولتی و بیداری جنبش های مدنی و اعتراضی، و همینطور فشارها و تحریم های بین المللی، شرایط عینی برچیدن دیکتاتوری بیش از هر زمان دیگر مهیا گشته است.
28.06.2011 - 10:34
بهرام رحمانی
این داستان ها و روایت ها و نوشته های قرآن درباره جن، شیطان، حوری و پری، امام زمان و داستان ظهور او و غیره شباهت زیادی به فیلم هالیوودی دارند که برخی مواقع انسان ها با موجودات تخیلی آسمانی حرف می زنند و از آن ها قدرت می گیرند؛ علاوه بر موجودات عجیب و غریبی، حیوانات مخوفی و ترسناکی چون اژدهای چند سر نشان داده می شوند که وارد بدن انسان ها می شوند و آن ها را تحت تسلط و اجرای فرمان های خود درمی آورند. آن ها، دیگر اختیاری از خود ندارند و آن شخص، مرتکب هر حرکت و جنایتی می شود.
28.06.2011 - 09:34
مزدک دانشور
کالایی شدن سلامت نه تنها ویژگیهای جهان شمول، بلکه خصلتهای جهان سومی خود را نیز داشته و دارد. چنانکه با وجود بیمارستانهای خصوصی دیگر سیاستمداران صاحبان صنایع کنترل کنندگان تولید و توزیع در یک جامعه ی جهان سومی هرگز گذارشان به بیمارستانهای ارزان قیمت دولتی نمی افتد، هرگز در صفهای طویل نمی ایستند، درمانهای ناکافی، رفتارهای سرد و عجولانه ی کادر درمانی را تجربه نمی کنند و هیچ وقت شاهد بیرون انداخته شدن عزیزانشان از بیمارستان به جرم بی پولی نمی شوند.
27.06.2011 - 19:34
ناصر مستشار
اگر گذ شته راچراغ راه آینده سازیم، مطمئناًبرای گرد آوری تجربیات، راهی بس طولانی پیش روی نخواهیم داشت. چنانچه اولویتها رادرنظر بگیریم ،وبامسائل حاد جاری میهنمان در دراز مدت دست وپنجه نرم کنیم ،متوجه میشویم که مصالح آتی ملی ما در گرو تصمیم گیری خردمندانه وبدور از احساسات گره خورده است و آینده ازآن همه آزادیخواهانست که در اندیشه آزادی میهن یک دم آرام نمی گیرند.
27.06.2011 - 18:34
مهدی فتاپور
از اسفندماه سال ۵۹ آشکار بود که رابطه موافقين و مخالفين آقای بنی صدر در حکومت به سمت درگيری نهايی ميرود و مخالفين رييس جمهور موفق شده‏اند موافقت خمينی را با کنار گذاشتن رييس جمهور جلب نمايند. خمينی در تمام طول سال ۵۹ تلاش کرده بود که مسقيم و علنی عليه رييس جمهور موضع گيری نکند ولی از اسفندماه در سخنرانی های خود صريحا عليه رييس‏جمهور موضع‏گيری نموده و هر بار موضع‏گيريهايش صريح‏تر و تندتر می‏شد.
27.06.2011 - 15:35
پروین بختیارنژاد
در چند هفته اخیر خبر تجاوز دست جمعی مردان به زنان در یک مهمانی در یکی از باغ های «خمینی شهر» ، سپس خبر تجاوز چند مرد به یک زن در روستای «قوژد» در شهرستان «کاشمر»، خبر تجاوز 4 مرد به یک زن پزشک در یکی از روستاهای «استان گلستان» ، خبر ربودن و تجاوز2 مرد به یک زن جوان و سپس به قتل رساندن وی در جنگل های «استان گلستان» . همینطور حمله چند مرد به یک استخر در «تهران» و آزار جنسی زنان ، از جمله اخباری بود که پس از اخبار متعدد کودک آزاری های حاد، در سر خط خبرهای حوزه اجتماعی قرار گرفت.
26.06.2011 - 18:34
علی طاهری
«پاسخی به امیر ارجمند مشاور موسوی» امیر ارجمند مشاور میر حسین موسوی٬ در اقدامی قابل انتظار در آستانه سالگرد 30 خرداد 60 مقطع سرکوب خونین و تاریخی جمهوری اسلامی٬ در نشریات گفته است که میرحسین موسوی از این اعدامها خبر نداشت!
26.06.2011 - 17:34
سهراب پارسی
ما مردم از یک سوراخ به نام انتخابات سی سال مرتب صدمه می‌خوریم و باز هم عبرت نمی‌گیریم. از قدیم گفته‌اند هرکسی که دو بار از یک سوراخ نیش بخورد باید در او شک کرد!! ما مردم از یک سوراخ به نام انتخابات سی سال مرتب صدمه می خوریم و باز هم عبرت نمی‌گیریم. در انتخابات نوع حکومت جمهوری اسلامی گفتیم : جو گیر شده بودیم و فقط یک گزینه داشت و کسی هم اطلاع رسانی نکرد و... گول خوردیم دیگه دفعه بعد در انتخابات شرکت نمی‌کنیم وچنین و چنان می‌کنیم و....
26.06.2011 - 16:34
فخری شادفر
وقایع اخیر ـ تجاوز به زنان ـ در خمینی شهر (که تجاوز دسته جمعی مردان به زنان در یک باغ خصوصی بود)، همچنین در کاشمر، و نیز در یکی از روستا های استان گلستان، همه حکایت از این واقعیت دارد که تحقق چنین فاجعۀ منحوسی متاسفانه به قدری افزایش یافته که هر قدر بخواهند پنهان اش کنند بالاخره از یک جایی بیرون می زند. اما نکته تاسف بار اینجاست که بعد از بر ملا شدن، قربانبان (زنان) را نکوهش می کنند که خودشان و طرز رفتارشان زمینه ساز تجاوز بوده است!؟!
26.06.2011 - 15:34
بهروز راوی
با استناد به این زندگینامه این فرد پزشک فارغ التحصل از دانشگاهی (؟) در ایتالیا هستند که بر این اعتقادند که طب سنتی-اسلامی بر طب مدرن برتری دارند. بر این اساس تحقیقات ایشان نه در یک موسسه علمی و یا آزمایشگاه و با روش های شناخته شده علمی بلکه با مطالعه احادیث و روایات استوار است.
26.06.2011 - 14:35
سوزان مرکلسون و جاشوا کیتینگ
در ماه دسامبر، پلیس سودان ده ها زن را که بعد از دیدن فیلم شلاق زدن زنی در انظار عمومی (که در اینترنت پخش شده بود)، بر علیه قوانین تحقیرآمیز اسلامی به تظاهرات پرداختند دستگیر کرد. همچنین در این ماه، یک دادگاه سودانی چندین مرد را به جرم رفتار زننده محکوم کرد. این مردان که تمامی آنها مدل های آماتور شو لباس در سودان بودند، به آرایش کردن صورتشان متهم شدند. هر کدام از آنها و آرایشگر زن شان به پرداخت 200 پوند در سودان محکوم شدند.
26.06.2011 - 14:35
ناصر آغاجری
گندابی كه رودخانه‌ی زندگی را آلوده كرده است و مرگ را به تدریج به آن تزرق می‌كند، ساختار نابهنجار سرمایه‌داری جهانی است كه مرگش در دستان متحد ماست. كارگر نقاش كرد، آن جوان ورزشكار و با اخلاق، تنها جزئی از سیستمی است كه روند ناسالم و بیماری‌های مزمن اقتصادی- اجتماعی آن، او را حذف كرد. افسوس...
26.06.2011 - 13:35
توکل
گروهی از یاران شاه به خمینی ابراز وفاداری کردند و نهضت آزادی و جبهه ملی به متحدین پرو پا قرص خمینی تبدیل شدند. قدرت‌های بزرگ جهان در کنفرانس گوادلوپ تصمیم قطعی گرفتند که شاه باید برود و قدرت، مسالمت آمیز به هیئت حاکمه جدیدی واگذار گردد.راه میانی وجود نداشت. یا انقلاب می بایستی از نو خود را تجدید سازماندهی کند و ضدانقلاب را از اریکه قدرت به زیر بکشد، یا ضد انقلاب، انقلاب را به کلی از پای درآورد و سلطه قطعی ارتجاع حاکم گردد.
26.06.2011 - 12:35
جلال ایجادی
در تونس دیگر تصاویر بن علی در خیابانها دیده نمیشود. پیش ازاین تمام فروشگاه ها، کوچه ها وخیابانها از عکس های دیکتاتورآرایش شده بودو هیچکس قادرنبود بانها نگاه چپ کند، خیلی بندرت کسی انتقاد ملایم وبا احتیاطی را بیان میکرد. هرکس نارضایتی و خشم خویش را پنهان کرده ودر خود فرومیریخت.
26.06.2011 - 11:35
یونس شاملی
اخیراً شخصی بنام آقای اسد مذنبی، نوشتهء کوتاهی را در نقد فراخوان دعوت از اهل قلم آذربایجان جنوبی در سایت اخبار روز (21 ژوئن2011) منتشر کرده و تشکیل انجمن قلم آذربایجان جنوبی را در طول تمامی این نوشته با توسل به طنز تلخ به تمسخر گرفته است. من نه برای دفاع از حقانیت اهل قلم آذربایجان، بلکه تنها از جهت درجهء آگاهی و اشراف آقای اسد مذنبی و احیانا همفکران وی در خصوص موضوعی که در آن اظهار نظر کرده اند، توضیحات زیر را ضروری میدانم.