رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه ایران گلوبال با رضا شاهینی فعال سیاسی

مصاحبه ایران گلوبال با رضا شاهینی فعال سیاسی

1- آقای شاهینی راه های برون رفت از بحران کنون سیاسی ایرانی را چطور ارزیابی می کنید؟

قبل از هر چیز مایل هستم به هموطنان عزیز عرض کنم جمهوری اسلامی بسیار تلاش می کند از هر طریقی به شرایط قبل از انتخابات ۸۸ برگردد. تحولات پس از انتخابات تقلبی چنان غیر منتظره بود که حتی خامنه ای هم انتظار ان را نداشت. جمهوری اسلامی در حال حاضر با دو بحران روبرو است. ۱- بحران داخلی ۲- بحران خارجی بحران داخلی در چند محور خلاصه می شود. نخست عدم مشروعیٺ رژیم، دوم عدم کارایی، سوم عدم انسجام بین خود اصولگرایان و دست آخر بحران اقتصادی فزاینده.

در زمنیه خارجی رژیم اسلامی هم در صحنه منطقه ای و هم بین المللی به شدت منزوی شده است. روابت با کشورهای همسایه و خصوصا جهان عرب بشدت بحران زده است. در ارتباط با موضوع هسته ای تاکنون ۴ قطنامه بر علیه رژیم جمهوری اسلامی در سازمان ملل تصویب شده است. از سوی دیگر تحریم های کمر شکن، اقتصاد ایران را به روکود و ورشکستگی کشانده است.

۲- آقای شاهینی دیدگاه شما درخصوص ايجاد شرايط جايگزين برای جمهوری اسلامی چیست؟

از زمانیکه من به عنوان یک فعال و ناظر سیاسی رویدادهای اخیر ایران را بررسی می کردم به دنبال این بودم که چطور می توان این رژیم را بدون خشونت وادار نمود تا به خواست ملی تن در دهد. نظر به اینکه این رژیم به هیچ وجه مایل نیست به خواست ملت گردن نهد و یا با معترضان وارد مذاکره شود و فقط زبان زور می فهمد به نظر من پادزهر این رژیم تشکیل یک بدیل است و تا زمانیکه که این آلترناتیو شکل نگیرد ملت ایران هزینه های زیادی را پرداخت خواهند کرد. یکی از این هزینه ها ممکن است جنگی ناخواسته باشد . جنگی که ما بدنبال آن نیستیم بلکه رژیم خامنه ای آن را به ما تحمیل می کند. اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که قدرتهای بزرگ جهان در صدد توجیه افکار عمومی مردم جهان برای یک حمله نظامی به ایران هستند.

۳- به نظر شما امکان تشکیل آلترناتیو در ایران وجود دارد؟

با جو امنیتی که رژیم خامنه ای در ایران بر قرار کرده بعید می بینم این جایگزینی در داخل ایران شکل بگیرد. رژیمی که مشروعیت خود را از دست داده و برای بقای عمر خود به زور و سر نیزه پناه می برد و حتی قانونی را که خودشان تصویب کرده اند زیر پا می گذارند چطور ممکن است تن به چنین امری بدهد. تشکیل یک آلترناتیو چه از داخل و چه از خارج یعنی پایان عمر رژیم خامنه ای. دلیل دیگری که امکان تشکیل آلترناتیو از داخل وجود ندارد این هست که آقایان موسوی و کروبی اصلا بدیل این رژیم نیستند زیرا آنها با کل سیستم مشکل ندارند بلکه مشکل آنها فقط و فقط دولت احمدی نژاد است. زمانی ما می توانیم دست به تشکیل یک آلترناتیو بزنیم که بپذیریم "انحلال طلب"، مخالف "ولایت فقیه" و خواهان تشکیل یک جامعه سکولار و عرفی هستیم، ما باید بپذیریم که این رژیم اصلاح پذیر نیست . اگر آقایان موسوی و کروبی روزی به اصلاح ناپذیر بودن این رژیم اذعان کنند مطمئن باشید که معجزه ای رخ داده است.

۴- چرا در ۳۱ سال گذشته هیچ گونه اتحادی بین اپوزیسیون خارج از کشور شکل نگرفته و برای یک همبستگی گسترده چه باید کرد؟

دلیل اینکه نتوانستند به یک همبستگی و اتحاد برسند "خودخواهی" است. بعضی از سران اپوزیسیون حاضر نیستند غرور خود را برای نجات ایران کنارزده و از منافع شخصی خود گذشت کنند. ما برای یک همبستگی نیاز داریم از اپوزیسیون بخواهیم با کنار گذاشتن اختلافات در زیر یک سقف گرد هم آیند و یک اتحاد فراگیر را تشکیل دهند. تا زمانی که این "اتحاد" شکل نگیرد نتیجتا تشکیل یک "دولت موقت در تبعید" و نهایتا بدیل این رژیم ممکن نخواهد بود و این رژیم به عمر خود ادامه خواهد داد.

مصاحبه گر :امين موحدي

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید