رفتن به محتوای اصلی

می 2010

31.05.2010 - 18:18
رحمت عزیزی
میر حسین موسوی روز گذشته در دیدار با جمعی از زندانیان سیاسی سالهای قبل از انقلاب انتقاداتی را بر دولت احمدی نژاد وارد کرد. حافظه تاریخی مردم ایران این اشکالات را در درجه اول به خود وی وارد می داند. در این نوشته اشاره ای دارم به این انتقادات.
31.05.2010 - 16:19
ناصر مستشار
ازدیربازدرطول تاریخ چند هزار ساله بشریت همواره برسرسیادت وتسلط شهرتاریخی اورشلیم یعنی گذرگاه ادیان سه گانه جهان ـ جنگ ها و ستیز های بیشماری رخداد داده است! فراعنه مصری با اذیت و آزار یهودیان ومهاجرت اجباری ،آنها را به بردگی گرفتند تا اهرام ثلاثه خود را باخون و عرق جوین یهودیان بسازند.اما کوروش هخامنشی یهودیان را آزاد ساخت تا آنها به سرزمین تاریخی خود یعنی اورشلیم بازگرد ند و بهمین خاطر کوروش کبیر به پیامبر نجاتبخش یهودیان تبدیل شد و درتورات ازاو به نیکی نام برده است!
30.05.2010 - 18:18
کامنت های جالب و خواندنی
من نه ترک هستم، نه عرب، نه لر و نه فارس، نه کرد و نه بلوچ. کسانی که مرا زادند، آفریقائی بودند، نه فرهنگ داشتند، نه تمدن، نه توپ داشتند و نه تانک و نه حتی هواپیما!!! و قبل از هرچیز، نه حتی زبان! اما آنها یک چیز داشتند، آنها کودکان یکدیگر را نمی کشتند. آنها هر روز می رقصیدند و آواز می خواندند. بی آنکه نت نویسی بلد باشندو خط داشته باشند. آنها هنوز هم هستند. شاید دست بد روزگار مرا جای دیگری بدنیا آورد.
30.05.2010 - 18:12
محمد حسین یحیایی
ایران در تاریخ معاصر خود هرگز گرفتار اینگونه انزوای سنگین جهانی نشده بود، کشوری با تاریخ و فرهنگ کهن در حساس ترین منطقه جغرافیایی جهان، در شاه راه شرق و غرب ، گرفتار در دست رژیمی مستبد، گروهی مرتجع تاریک اندیش، جنایتکار، خود شیفته با عملکرد جنون آمیز با قیافه هایی گاه مضحک که خود را متفکری بی همتا می پندارند و بر این باورند که کشوری نمونه در جهان ساخته و جهانیان را به حیرت واداشته اند.
30.05.2010 - 17:12
میرسیاسی
به نظر من ما با دو گرایش مختلف در پدیده نواندیشی دینی در تاریخ معاصر اسلام و در تاریخ ایران روبرو هستیم، که متاسفانه اغلب اوقات روشنفکران ما به این دو گرایش، توجه نشان نمی دهند یا این که این دو گرایش را از هم تفکیک نمی کنند و هر دو را یکی در نظر می گیرند. این دو گرایش را می توانیم این طور تقسیم کنیم: یکی گرایش و تفکری است که به نظر من از قرن نوزدهم و عمدتا توسط کسانی مانند جمال الدین اسدآبادی مطرح شد.
30.05.2010 - 16:12
کامنت های جالب و خواندنی
:«دوستان عزیز _ اگر قرار باشد که هر کس هر مطلبی دستش می رسد را در ستون وسط قرار دهد ، صفحه چنان سنگین می شود که باز شدن آن به ویژه در ایران نا ممکن می گردد ؛ از طرف دیگر برای اینکه یک مطلب در ستون وسط جای گیرد ، ظوابطی از سوی من نوشته شده بود ( بصورت پیشنهادی) اما متاسفانه اکثر دوستان نظری به این پیشنهادات ننوشته اند و هر کس هر جور خواست ، کاتاگوری مطلب را انتخاب می کند و من مجبور می شوم به کاتاگوری انتخاب شده توسط دوستان گاهی اوقات «دستبرد» بزنم و کلی وقتم صرف چک کردن کاتاگوری های دوستان است .
30.05.2010 - 15:12
اقبال اقبالی
در کجای جهان جماعتی لمپن در لباس ماموران حکومت، زنان و دختران مردم را به بهانه پوشش دستگیر می کنند و در بازداشتگاهها مورد تجاوز قرار می دهند، زبان رهبر سندیکای کارگران (آقای اسانلو) را می برند، فعالین جنبش دانشجوئی را زیر شکنجه می کشند، معلمین چون فرزاد کمانگر را اعدام و رسول بداقی عضو هیآت مدیره ی کانون صنفی معلمان را اینچنین نفرت انگیز شکنجه می کنند.
30.05.2010 - 14:18
اسماعیل هوشیار
روز سه شنبه 29 آگوست، سرهنگ پلمبو دوباره تهدید کرد که به تحصن پایان دهیم و به زندان جدید برویم. روز چهار شنبه 30 آگوست به زندانیان گفتند که UN حاضر به دیدار شده است. در آن دیدار آقای امانوئل به روشنی گفت: خروج شما از عراق بستگی به تصمیم ارتش آمریکا دارد و شاید تا 2 سال دیگر انجام شود. زندانیان به زودی متوجه شدند که کمک خواستن از سازمان ملل که در چنبره ی سیاستهای آمریکا است، هیچ فایده ای ندارد.
30.05.2010 - 14:12
خسرو صدری
قدرت های بزرگ از سازمان های تروریستی برای پیشبردن اهداف خود استفاده می کنند. یک سازمان تروریستی با شیوه عمل مشخص و اهدافی قابل پیش بینی، از حاشیه امنیتی ضعیفی برای جلوگیری از نفوذ عوامل زبده سازمان های اطلاعاتی برخوردار است ...
30.05.2010 - 13:12
آکسیون ایرانیان خارج از کشور برای افشاگری درباره کشتار معترضین در ایرانرخدادهای پس از انتخابات سال گذشته موج سوم پناهندگی را به دنبال داشت. این بار نیز چهره‌های سرشناس جنبش زنان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری زیادی ایران را ترک کردند. آیا این ایرانیان همچنان بر جنبش سبز تأثیرگذارند؟
30.05.2010 - 09:57
کیانوش توکلی
آنجمن ایران آزاد ، درست بعد از اولین تظاهرات پس از 22 خرداد در سال گذشته ، در تظاهراتی جلوی سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک شکل گرفت و موفق شد ، علاوه بر فعالین سیاسی قدیمی ، نسل جوانی از دختر و پسر را در دهها آکسیون ، تظاهرات ، سخنرانی و....به صحنه مبارزه دمکراسی خواهی ایران بکشاند . مهمترین اکسیونهای این انجمن هنگام ورود احمدی نژاد به کپنهاک (دسامبر 2009) بود که توانست تظاهراتی بزرگی شامل فعالین چندین کشوراروپایی در جلوی محل اقامت رئیس کودتاچیان سازمان دهد
29.05.2010 - 19:12
کامنت های جالب و خواندنی
ما به هبچ رو نمی‌خواهیم صرف تبلیغ نظری را محدود کنیم. این آقایان معتقدند ترک نژاد برتر است، ترکی زبان برتر است، ادبیات ترک ادبیات برتر است و ترکیه بهشت روی زمین است و هر چه هم امروز بر سر ایران آمده حتی اگر مقصرینش بیشتر ترک بوده‌اند و باشند، تقصیر فارس‌هاست ازیرا که خلخالی و خامنه‌ای و موسوی ااردبیلی و موسوی تبریزی حکم اعدام به زبان فارسی صادر می‌کنند.... تا این حد به گمان من باید اجازه داشته‌باشند حرفشان را بزنند. من قبلا به شما توصیه کردم که نیاز ندارید پاسخ هر سخن بی‌منطقی را بدهید.
29.05.2010 - 18:12
حشمت اله طبرزدی
نزدیک پنج ماه است که از این قلم چیزی نتراویده است . شاید نوشته ی تحلیل گونه نیز به دو دلیل از استحکام کافی برخوردار نباشد . دلیل اول این است که در فاصله این پنج ماه از جایی شبیه تونل جهنم گذر کرده ام و ممکن است خود به خود بر این تحلیل تأثیر منفی گذاشته باشد . دلیل دوم این است که من در این مدت از واقعیات عینی اجتماعی دور بوده ام . پس از با لحاظ موارد بالا می توان تحلیل را از مد نظر گذراند .
29.05.2010 - 17:12
کیومرث نویدی
این مقاله شرح یک اختراع است و در نتیجه از عزیزانی که از من انتظار شعر یا مقالۀ سیاسی فقط دارند و حوصلۀ درگیر شدن با یک بحث فنی را نه، خواهش می‌کنم از خواندن آن صرف‌نظر کنند. بعد نگوئید نگفتی، حوصله‌مان را سر بردی و......
29.05.2010 - 16:19
ناصر مستشار
در همینجا باید به آقای موسوی متذکر شد مادامیکه حکومت اسلامی در ایران وجود داشته باشد لاجرم و همواره اختلافات ایدولو ژیک و قرائت های گوناگون از اسلام وجود خواهد داشت وجامعه ایران همیشه شاهد جنگ های حیدری و نعمتی خواهد بود. پس برای رهائی از چنین نزاع های عصر شتر ابتدا باید قانون اساسی ولایت فقیه ملغی گردد و شالوده اصلی کشور را بر اساس خواست اکثریت مردم در چهار چوب یک قانون اساسی زمینی نه الهی تنظیم و با آرای مردم بدان قانونیت بخشید
29.05.2010 - 16:12
سعیده منتظری
خانم سعیده منتظری در نامه ای سکوت میرحسین موسوی در ارتباط با قتل عام دهه 60 و مواضع کنونی ش در محکومیت اعدام های اخیر را متناقض دانسته و بدرستی این پرسش را در برابر آقای میرحسین موسوی قرار می دهد که: چرا کردارمان را به تاریخ می سپاریم تا آیندگان ناقد ما باشند؟ ما انتقاد شجاعانه خانم منتظری را برای آگاهی عموم در ایران گلوبال درج می کنیم.
29.05.2010 - 15:12
امین موحدی
بارها گفته ا م و بار دیگر می‌گویم:کسانی‌ که تحت پوشش هویت طلبی سودای تجزیه ایران را در سر دارند با اقدامات خود همچون بر افراشتن پرچم ترکهای عثمانی در مجالس و محافل خود به وضوح نشان میدهند که هرگز دلشان برای ملت آذربایجان نمیطپد .من بارها خطاب به آنان گفته ام ودر اينجايکبار ديگر به آنان ياد آوري مينمايم:اگر غرور ایرانی‌ بودنتان را زیر پا گذشته ا ید لا اقل غرور آذربایجانی خودرا حفظ کنید.
29.05.2010 - 14:12
اقبال اقبالی
خانم رهنورد تا کنون به این فکر کرده اند؛ زنانی که در ایران سرکوب می شوند، آزادی پوشش یکی از ابتدائی ترین خواسته هایشان می باشد. او‌ نمی‌داند که مطالبات جنبش زنان در چارچوب حکومت دینی تحقق پذیر نیستند و در رابطه با موضوعی اینچنین مهم، نباید جویده جویده سخن گفت.
28.05.2010 - 18:18
کریم قصیم
خامنه اي مي خواهد با نشان دادن اين سبعيّت و شقاوت, تتمه اقتدارولايتش را نجات دهد, صفوف جنايتكاران پشت سرش را سفت نگهدارد. نمايش سركوب هميشه يك وجه تأثيرگذار درون ساختارجنايت هم دارد, همان طور كه بر ساختارهاي مافيايي چنين تأثير دارد, همان طور كه درديگرجريانها و حاكميتهاي فاشيستي هم تا لحظه آخر چنين كاركردي داشته است.
28.05.2010 - 14:18
دوستم گفت: از این رو سئـوال می کنم، پس چرا 31 یکسال شد!؟ فرمودم، بیچاره مـردم ایـران کـه این وسط گیر کرده اند و نمی دانند چکار کنند؟ طرف گفت، می دانـم با این جنایتکارانـی کـه دارند حکـومـت می کنند، کار مـردم، بـرای آزادی میهـن خیلی خیلی سخت است. گفتم، مثل اینکه خیلی پرتی!؟ مـردم دارند مبـارزه شان را می کنند اگـر مـی بینـی کُنـد جلـو مـی رونـد بـه این خاطر است که برسر 1000 راهـی گیـر کرده اند و نمی دانند حـرف کـدام از مـا سیاست مـداران کبیـر را اجرا کنند! حالا فهمیدی... دیـدم طرف نیستش.
28.05.2010 - 14:18
اسماعیل هوشیار
وای بر ما و فرهنگ حاکم بر همه جای زمین ! میدانید به کجا میرویم ؟ یا دوست دارید بدانید حرکتهای اجتماعی از ساده به پیچیده است . روسیه چه گفت....احمدی نژاد چه میگوید و اصلا حرف هم میزند ؟...امریکا چقدر حالشو میبره...وکلا رابطه اکثر دولتها با هم همان موضوعات ساده ایی است که تیتراژش خیلی ها را سر حال میآورد و الا که از بیکاری دق میکنند ! و موضوع انسان با طبیعت را هم که درکش نمیکنند همان موضوع پیچیده ایی است که تیترش بعضا کمدی درام میشود .
27.05.2010 - 18:18
پ. مهرکوهی
امروز خداییش خیلی حال کردم هنگامی که شنیدم که وزیر ارشاد از پوشش هنرپیشگان سینما گلایه کرده است. ایشان به درستی گفتند که «برخی از فیلم هایی که از معاونت سینمایی مجوز پخش گرفتند با مخالفت افراد متدین جامعه روبرو شدند». پس یعنی هنوز آن چند هزار تنی که انقلاب برای رسوندن حق به ایشان انجام گرفت از وضع پوشش هنرپیشگان در سینمای ما خرسند نیستند.
27.05.2010 - 17:18
زیبا ناوک
فردوسی و محمد هر دو انسانهای بزرگ و اندیشمند و نابغه ای در زمان خود بودند و گرنه این همه پیرو و طرفدار در سراسر جهان نداشتند و اسمی هم از آنها نمانده بود مثل میلیونها نفر از گذشتگان ما. ما چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید این واقعیتی است غیر قابل انکار. محمد و دیگر رهبران دینی از بودا و مسیح و زرتشت و بها الله و ... با تمام نکات منفی و قابل انتقاد و ارتجاعی شان ابعاد مثبت زیادی داشته اند که نباید آنها را کتمان کرد.
27.05.2010 - 16:19
ناصر مستشار
کار بجائی رسیده است که کشور ام القرای اسلام یعنی حکومت اسلامی پیرو ولایت فقیه در ایران اسلامی دیگر مکان امنی برای زندگی مراجع و علمای مذهب شیعه اثنی عشری نیز نمی باشد تا چه باشد برای انجمن های به ظاهر اسلامی ومردم عادی مسلمان و غیره که همچنان نام های پر طمطراق اسلامی را یدک می کشند ومی خواهند با سلاح اسلام اصیل و واقعی به نبرد حکومت حاکم بروند! نامه عبدالکریم سروش به علما و مراجع: مصلحت در مهاجرت به نجف است!« دکتر عبدالکریم سروش یکی از برجسته ترین روشنفکران دینی معاصر ایران است .
27.05.2010 - 16:18
کامنت های جالب و خواندنی
او گفت: نیازی به توضیح نیست فقط میخواستم به تو بگویم که این سه گروه نامبرده در این کمتر از یک هفته که در ایران بودم بسیار مزاحمت برایم ایجاد کردند. از جمله اینکه: در هر ورودی و خروجی به ادارات و حین عبور در خیابان ها صدها بار به بهانه بازدید بدنی پرو پاچه ام را دست مالی نمودند که علیرغم قرارداد بسیار خوبی که میتوانستم ببندم فرار را بر قرار ترجیح دادم. این سه سازمان(بسیج،پاسداران و لباس شخصی ها) مثل کابوس وحشتناکی هستند که همه جا ترس و وحشت را بر ایرانیان و خارجیانی که به ایران تردد دارند...
27.05.2010 - 15:18
کامنت های جالب و خواندنی
فال حافظ یک سنت زیبای ایرانی‌ست. غزل‌های حافظ زبان دل هر انسان دردکشیده و مشتاق عشق و زیبائی و زیستن است و به همین دلیل هر انسانی، در هر موقعیتی، در اغلب غزل‌های او مصرعی یا بیتی دست کم می‌یابد که تعبیر مافی‌الضمیر خویشش بداند و آرامش بیابد و آرام گیرد. به این می‌گویند شعردرمانی. بخشی از کار هنر از بنیاد آنچه است که فرنگی‌ها بدان مدیتاسیون می‌گویند. و این را از یک آلمانی شنیدم که به واسطه‌ی گوته حافظ را شناخته بود: «او در هیچ فرهنگ دیگری معادل ندارد.» مهر مردم ایران به حافظ بی‌بدیل است.
27.05.2010 - 14:18
اسماعیل هوشیار
روز چهارشنبه 12 جولای، سازمان ملل برای دومین بار به چهار نفر از زندانیان تیف پاسخ منفی داد. در متن این پاسخ آمده بود که چون آن زندانیان به عنوان اعضای ارتش آزادیبخش هنوز به مبارزه ی مسلحانه اعتقاد دارند، پناهنده شناخته نمی شوند. تاریخ صدور آن هم 10 جولای بود. روز چهارشنبه 19 جولای ، دو نفر دیگر از پناهندگان زندانی در تیف به ایران مسترد شدند.
26.05.2010 - 21:25
ا زمانیکه در قانون اساسی ترکیه زبان تُرکی حتّی نه به عنوان «زبان مشترک و یا رسمی » بلکه زبان مادری قید شده است و سیاست گذاری در این کشور بر اساس ناسیونالیسم ملّت دولت کمال آتاتورک که جدیدأ اسلام هم به ان اضافه شده است، پایه برنامه ریزی میشود، بحث دمکراسی و آزادی برای مردم کُرد در ترکیه کردن بسیار ساده لوحانه و خود فریبی میباشد. در طول تاریخ تُرک تباری تا کنون مشاهده نشده است که آنها مشکل و یا مسئله ای را بدون خشونت و جنگ، با تن دادن به شیوه های دمکراتیک حل کرده باشند.
26.05.2010 - 19:12
خیابان علی‌الاصول میدان مورد علاقه‌ی رژیم سیاسی موجود است. این رژیم خود بر دوش انقلابی که در خیابان‌ها جریان داشت به قدرت رسید و این شکل از حضور مردم را، حتی به شکل نمایشی برای حفظ قدرت خود محفوظ نگه داشته است. درست است که در هفته‌ی اول اعتراض به نتیجه‌ی انتخابات، خیابان از دست رژیم درآمد و به دست مردم معترض افتاد، اما این حضور موقتی بود و برای همه از جمله رژیم سیاسی و حتی مخالفانش غافلگیر کننده بود.
26.05.2010 - 18:18
بابک داد
برگردان گفتگو با الوطن: توضيح الوطن: بابک داد روزنامه نگاری است که از فردای روز انتخابات از خانه خود خارج شد تا قبل از بازداشت توسط مأموراني كه بدنبالش آمده بودند، رسالت اطلاع رسانی اش را در شرایط بعد از كودتاي انتخاباتي و سانسورها و بازداشتهاي گسترده انجام دهد. او بعد از چهار ماه زندگي مخفيانه و اطلاع رساني، به ناچار از ایران خارج شد.
26.05.2010 - 18:12
فریدوم
اخیرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آئین نامه جدیدی را در ارتباط با پوشش و نحوه رفتار دانشجویان ابلاغ کرده که در آن خنده با صدای بلند ممنوع شده است! البته تنها خنده با صدای بلند جزء ممنوعیت ها نبوده. دانشگاه علوم پزشکی شیراز آیین نامه پوشش و رفتار را در ۷ فصل و ۲۳ بند تنظیم و به دانشجویان ابلاغ کرده. در فصل ۶ این آیین نامه، ممنوعیت بحث و شوخی و خندیدن با صدای بلند در آسانسور، کافی شاپ و …دیده می شود!! صد البته برای اینکه این افاضات ضمانت اجرای هم داشته باشد دانشجویان تهدید شده اند در صورت تکرار...
26.05.2010 - 17:18
ملیحه محمدی
ژاله عالمتاج قائم مقامی! در جسارت فکر و اندیشه پیش کسوت فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی است یکقرن پیش از این میزیسته است. ٢٢ سال پیش از پروین اعتصامی چشم به جهان گشوده بود. اما دریغا! بسیار کم میشناسندش. آزاده زنی که در دورانی از زمان، و مکانی از جهان به دنیا آمد که دانش و آزادگی برای زن حاصلی جز رنج نمیآورد، و او جان هوشیاری که سر تسلیم به زمانه خود را نداشت. از کجا و از کدامین روزنهای همه به هراسناکیها گشوده، جهانی دیگر را پاییده بود که...
26.05.2010 - 17:18
اقبال اقبالی
این حق دمکراتیک شهروندان ایران است که چهره حکومت اسلامی را از لحاظ سیاسی و عقیدتی به مردم ایران و جهانیان بشناسانند و برای رهائی از استبداد لجام گسیخته، ملت ایران را به قیام علیه ظلم فراخوانند. بیانیه 14 ماده ای، در واقع اعلام جرم علیه ملت بپا خاسته ایران و مبارزان جنبش خیابانی است و گیر دادن به سران جناح مغلوب حکومت با هدف تنبیه آنها بجرم همسوئی با بخشی از مطالبات جنبش، پیشگیری از ریزش خودی های نظام و اعمال حکومت نظامی در کشور، انجام می گیرد.
26.05.2010 - 16:18
رضا حسین بر
بعد از کردستان نوبت بلوچستان است. چهار کرد و یک فارس را سه هفته پیش ا عدام کردند. دیروز حمید ریگی را بدار آویختند. در همین زمان، چند نفر بلوچ را در خیابان ها و راه‌های بلوچستان به صورتهای متفاوت به قتل رساندند. هدف این ا عدام ها تثبیت رژیم لرزان و ایجاد ترس در میان مردم است. ‫این ا عدام ها در سرتاسر مملکت ادامه خواهد یافت و نوبت دیگران هم خواهد رسید، مگر اینکه هر ایرانی، قتل هر ایرانی را قتل یک عضو خانواده خود بداند و با تمام توان در سرتاسر ایران
26.05.2010 - 16:18
حسین باقرزاده
درک این مسئله که مبارزه رژیم با بدحجابی انگیزه سیاسی بسیار قوی دارد و هدف سیاسی آن سرکوب جنبش زنان و جنبش سبز است وظیفه خاصی بر دوش فعالان سیاسی قرار می‌دهد. جامعه سیاسی ایران باید درک کند که تعرض به هر زن و دختری به عنوان بدحجاب تعرضی به آزادی و دموکراسی است. آزادی زن در پوشش، شرط لازم آزادی سیاسی در جامعه است، و برخورداری زن از حقوق کامل و برابر با مرد شرط اساسی دموکراسی است. زن در جمهوری اسلامی هم قربانی سرکوب است و...
26.05.2010 - 15:18
نصرت شاد
رمانتیک فلسفی آلمان پیش از رمانتیک ادبی ان در میانه قرن 18 آغاز شد . شلینگ ، فیلسوف رمانتیک ، در کنار هگل و فیشته ، نماینده اصلی ایده آلیسم آلمانی بودند . او خالق قدیمی ترین برنامه سیستماتیک ایده آلیسم آلمانی است . فلسفه او روی تئوریسین های رمانتیک از جمله شلگل و نوالیس ، و روی ایده آلیسم آلمانی مخصوصا هگل اثر گذاشت . ایده آلیسم عینی شلینگ خلاف ایده آلیسم ذهنی فیشته است .