رفتن به محتوای اصلی

دسامبر 2009

31.12.2009 - 19:41
فعالان سیاسی و رسانه‌ای شاید ندانند که اطلاعات‌شان بارها و بارها توسط هکرهایی که به استخدام دولت ایران درآمده‌اند، مرور شده. محمود عنایت در بی‌بی‌سی مطلبی نوشته در باب نا امنی‌ ایمیل‌های ما که عینا می‌اوریم. به دوستان‌تان تاکید کنید که این مطلب هشدار دهنده را بخوانند.
31.12.2009 - 18:41
آرش حجازی
فکر می کنید این موضوع به شما ربطی ندارد؟ فکر می کنید تنها باید به امور محلی خود بپردازید؟ فکر می کنید با گفتن چند کلمه در محکومیت این حوادث، در قبال مسئولیت جهانی خود در برابر حقوق بشر انجام مسئولیت کرده اید؟ آیا این همان شهروندی جهانی است که موعظه می کنید؟
31.12.2009 - 17:41
محسن سازگارا
پنجشنبه 10 دی: با تظاهرات به سبک ايرانی امروز ساعت 3 به بعد، نشان ميدهيم که تهديدها تاثيری نداشته است.راهپيمايی های برق آسا بکنيم و رفتن به سمت نافرمانی های مدنی و اعتصابات مهم اينست که با اين روشها نشان بدهيم که خشونت ورزها از مهار جنبش عاجزند.
31.12.2009 - 16:41
حکومت در روز 16 آذر یک دیکتاتوری نظامی بود، بعد از آن تا 27 آذر به دولتی ایدئولوژیک تبدیل شد. این روند تا روز تاسوعا ادامه یافت و مجددا در روزهای تاسوعا و عاشورا شاهد دیکتاتوری نظامی بودیم. پس از آن حکومت به یک دولت پلیسی تبدیل شد و سعی کرد شکست روز عاشورا را با بازداشت شهروندان جبران کند، این تلاش چاره ساز نبود و از روز سه شنبه 8 دی ماه، مجددا شاهد دولتی ایدئولوژیک هستیم که مذبوحانه تلاش میکند توده های هوادار خود را در خیابان به صف کند.
31.12.2009 - 16:12
آرش البرزی
پنج خبرنگار خارجی در گفت‌وگو با وب‌سايت راديوفردا نظر خود را در مورد سه واقعه مهم سال ۲۰۰۹ در ميان گذاشته‌اند. کوين اندرسن، از روزنامه گاردين، يگال شليفر، از کريستين ساينس مانيتور، نيکلا سابلوف، از هافينگتون پست، جولين پين، از فرانس ۲۴، و تام گراس، از نويسندگان وال استريت جورنال، همگی جنبش اعتراضی پس از انتخابات رياست جمهوری ايران را يکی از سه اتفاق مهمی ناميده‌اند که در سال جاری میلادی که به پایانش نزدیک شده‌ایم دنيا را تکان دادند.
31.12.2009 - 15:41
علی اکبر آزاد
مردم ایران می دانند که رادیکالیسم مطلق برای آنها آگاهی نمی آورد و معلوم هم نیست که وعده و وعیدهایی که در سیاست داده می شود، تضمیین اجرایی داشته باشد، همانا که خمینی وعدهء آزادی و عدالت برای مستضعفین می داد، ولی در عمل برایش اجرا نشد و درست مقابل آن عمل کرد. پس باید هوشیارانه دیکتاتوری را خنثی کنند و اسیر شعارها نشوند، چون آنها که خود را رهبر می دانند و مردم را به میدان ها می کشند، در هیچ زمانی نمی توانند، مافوق انسان باشند و جزیی از همان متابولیسم انسانی هستند.
31.12.2009 - 15:12
علی اصغر حاج سید جوادی
در آغاز مسئله بود ـ مسئله ساده بود ـ مسئله پیچیده شد ـ مسئله منفجر شد و سرانجام ـ مسئله معّما شد. در آغاز مسئله بود، مسئله انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پس از تأسیس نظام ولایت فقیه پس از انقلاب سال 1357 بود. مسئله ساده بود، زیرا موضوع انجام یک تکلیف قانونی بود که طبق اصل 114 قانون اساسی جمهوری اسلامی: «رئیس جمهور برای مدت 4 سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی، تنها برای یک دوره بلامانع است.» می‌بینیم که مسئله ساده بود، زیرا ...
31.12.2009 - 14:41
سه روز پيش در روز يکشنبه، روز تظاهرات عاشورا در تهران، علی موسوی حبیبی، خواهر زاده ميرحسين موسوی، در خيابان هدف گلوله قرار گرفت و جمهوری اسلامی اين قتل را به اپوزيسيون منتسب کرد، هر چند همه شواهد دلالت بر قتلی ديگر توسط مأمورين غيررسمی رژيم دارد.
31.12.2009 - 13:41
کیانوش توکلی
اما واقیعیت های خشنونت 30 ساله به روشنی نشان می دهد که در تمام دورهای سرکوب از 30 خرداد تا امروز شروع خشنونت از جانب لباس شخصی ها ، بسیج ، کمیته و نیروهای انتظامی رزیم بوده است و اکنون این ابزار دیگر کاربری سابق را ندارد؛ از سوی دیگر عدم سازش با غرب ، تحریم های بیشتر، توان جمهوری اسلامی را برا ی برای هر گونه رفرم اقتصادی سلب نموده است و سرانجام این نظام به دلیل محدویت های ایدئولوژیک خود قادر به حل مسایل اجتماعی جامعه ایران هم نیست بنابراین دست رژیم برای سرکوب ها به مانند گذشته باز نیست...
31.12.2009 - 13:18
اما، به خاطر سیل خبرهای دردناک ِ گوناگون، خبرهایی هم در این رهگذر دهکده جهانی اینترنتــی، گُم می شود، که جالب است به بعضی از آنها اشاره شود! مانند، مداح هان روز ِ تاسوعـا و عاشورا. در مقابل ِ حرکت توده های عظیم و ستمدیده، اندک شمار ِ قمه کشان، به تکاپو افتادنـد که از قافلـه عقب نمانند، از اینـرو برای جلب بیشتـر، دست به دامـان مداحـان شدنـد، کـه ای بـرادران هـم کیش و همدل، چه نشسته اید که مـردم در این عرصـه مبـارزات، گوی سبقت را از ما گـرفتند و هر روز کـه می گـذرد بــه تعداد آنها افزوده می شود.
31.12.2009 - 12:41
ناهید حسینی
30 سال تحقیر نسبت به مردان و زنان نجیب ایران و 30 سال تحقیر برای ما ایرانیان خارج از کشوردیگربه نظر میرسد به انتها رسیده باشد. حکومت ولی فقیه به دست خود یک بیک درب هرگونه مماشات وسازشی را بین خود ومردم ازبین میبرد. این حکومت با تداوم کشتار مردم در روز عاشورا، یک گام دیگر به دوقبضه کردن سند مرگ خود نزدیکتر شده است.
31.12.2009 - 11:41
خامنه ای آخرین نیروی خود را بسیج کرده است تا امروز 4شنبه با اتوبوس ها از شهرها و روستاهای دوردست با پرداخت پول برای تهران سیاهی لشگر جمع کنند و با قرآن بر سر نیزه کردن و فریب مردم، یزید بودن خود را پنهان کند. غافل از آن که این بار در نقش معاویه ظاهر می شود.ضمن اطلاع رسانی و قدر دانی از حرکت هوشمندانه دانشجویان، از مردم ایران درخواست می شود تا برای مرحله اعتصابات گسترده علیه حکومت کودتا آماده شوند.
30.12.2009 - 19:41
محسن سازگارا
چهارشنبه 9 دی: جنبش سبز در نمايش امروز حکومت شرکت نميکند، مانور قدرت جنبش پنجشنبه ساعت 3 بعد از ظهر.به دليل حساسيت اوضاع و اينکه حکومت دستگيری و خشونت بيشتری خواهد زد، حتی دستگيری آقايان موسوی، خاتمی و...امّا ما نبايد دچار احساسات بشويم.راه مقابله اينست که زمانی که ميخواهند ضربه بزنند عقب بايستيم و بعد با تاکتيکهای که بلديم آهسته آهسته با الله اکبر گفتن، شعار نويسی، تظاهرات پراکنده... نافرمانی خودمان را نشان ميدهيم، و جويبارها را به اقيانوس مردم وصل ميکنيم.
30.12.2009 - 18:41
عزت الله سحابی
ما اطلاع دقیق داریم که حاکمیت می خواهد و اصرار دارد که این مبارزه را به خشونت بکشاند تا آن را سرکوب کند. به همین دلیل ما همچنان و بیش از گذشته بر پرهیز از خشونت و تأکید بر مبارزه مسالمت آمیز اصرار داریم.
30.12.2009 - 18:41
حبیب تبریزیان
این گونه سناریو سازی فقط نشان میدهد که باند های فاشیستی حاکم تمامی تتمه درایت و شعور امنیتی خود را نیز از دست داده اند. آنها نمیدانند با این کار خود، درجعبه پاندارای اعتراضات سیاسی را باز کرده و تشنج سیاسی خیابانی را به محیط های کاری میکشانند. چقدر خوب بود تا این عاقله مردان اردوی فاشیسم، نمونه ی همین بخشنامه ها را هم برای موسسات صنعتی هم میفرستادند و کار گران را هم به خیابان ها میکشیدند.
30.12.2009 - 18:12
مهرنوش پورضیایی
با ورود حرکت های اعتراضی در ایران به مرحله ای جدید، موضع گیری های دولت آمریکا که ابتدا بسیار محتاطانه بود نیز تغییر شکل پیدا کرده است. روز دوشنبه باراک اوباما تعطیلات کریسمس خود را شکست و در برابر دوربین ها ظاهر شد تا برخوردهای خشونت بار روز عاشورا در ایران را محکوم کند. آقای اوباما رفتار حکومت ایران را بیدادگرانه خواند و گفت سرکوب وحشیانه و ناعادلانه حکومت، آرمان های مردم ایران را از میان نمی برد.
30.12.2009 - 17:41
عباس میلانی
من فکر می کنم که گامهای بعدی ايجاد ممنوعيت برای سفر به دنيا است. به گمان من بلوکه کردن حسابهای سران سرکوب و سران اين فتنه است که ميلياردها دلار بايد گفت پول را دزديده اند و در بانک های خارجی گذاشته اند. بلوکه کردن آن حسابها به گمان من گام بعدی است.
30.12.2009 - 17:12
امیر صلواتی
مردم معترض، از انتخابات تا کنون به خانه های خود بر نگشنه اند و چنان که شورش آن ها همین امروز نشان می دهد، مصمم اند لااقل تا تغییری ممکن و البته مورد قبول، خیابان ها را ترک نکنند. اگر دیروز اعتراض آن ها می توانست با پذیرش تقلب در انتخابات رنگ آرامش به خود بگیرد، امروز نه تنها از آن مطالبه فاصله گرفته است، بلکه در روش نیز در حال دگرگونی است و به اجبار اشکالی از مقاومت خشونت بار را نیز به خود خواهد دید.
30.12.2009 - 16:41
صادق زیباکلام
قهرماني خيلي عالي است. گرفتن طلا، المپيک، جام جهاني، به اهتزاز درآمدن پرچم کشور و نواخته شدن سرود ملي و آن لحظه يي که مسوولان المپيک يا جام جهاني در حالي که قهرمان روي سکوي بالاي قهرماني ايستاده و طلا را بر گردنش مي آويزند، نهايت غرور و شکوه است. همه اينها را رضازاده داشت. اما پهلواني چيز ديگري است
30.12.2009 - 15:19
ناصر مستشار
آری هنوز در میان عده ائی علیرغم مشاهدات دلاوری های مردم ایران همچنان یک دلی در میان آن دسته از مبارزان بوجود نیامده است ودائما به شکل عمدی چوب لای چرخ یک دیگر می گذارند تا از یک دیگر برای کسب شهرت ونام وقدرت سبقت می گیرند!در برابر سیل خروشان مردم بزرگ ایران با ید سر تعظیم فرود آورد وفقط باید به آنها به هرشکل و شیوه ائی یاری رساند.بگذاریم خود به لحاظ فکری متحول شویم تا دیگران نیز در اندیشه های خود تحول نمایند. بگذاریم تا شانس تحول و تصیح اشتباهات در گذشته بطور مساوی برای همه...
30.12.2009 - 15:18
بهروز ستوده
پرده اول - آیت الله منتظری را قبل از روزهای تاسوعا و عاشورا از میان برداشتند تا خیال شان از جانب فتوای احتمالی ایشان علیه ولایت خامنه ای و ستاد کودتا راحت شود و جنبش ملی ایران را از یک پشتوانه معنوی محروم ساختند . پرده دوم – برای درهم شکستن رستاخیز ملی ایرانیان ، در روزهای تاسوعا و عاشورا خشونت و سرکوب و دستگیری را به اوج رساندند و با دستگیری های وسیع ، حلقه محاصره ی چهره های شاخص جنبش ملی و سراسری ایران را بازهم تنگ تر ساختند
29.12.2009 - 19:41
سهرابستان
افرادی نظیر حجازی، طائب، نقدی و فیروزآبادی بعنوان هسته مرکزی، با حمایت قشریونی همچون جنتی، احمد خاتمی، مصلحی، ذوالنور و حسینیان بر این موضوع پافشاری داشته اند که رهبر بدلیل بالا رفتن سن و همچنین فرسودگی ناشی از بیماریهایش، بیش از حد محافظه کار شده و با مماشات با مخالفین، سبب گسترش جنبش سبز و ریشه دوانیدن آن گردیده و هر روز هزینه سرکوب و نابودی این جنبش برای نظام بیشتر می شود.
29.12.2009 - 18:41
محسن سازگارا
سه شنبه 8 دی: بنظر ميرسد که حاصل اين جلسه اين شده که طيف تندرو که امثال نقدی و طائب و عزيز جعفری و رادان و مجتبی و در آن هستند به نتايجی که رسيده اند و شب گذشته بيش از 1100 نفر را دستگير کرده اند و به دنبال کسانی رفتند که مريض و در خانه بودند.اين دستگيريها بی حاصل است و فقط جنبش سبز را بزرگتر و مقاومتر ميکنند / تاکتيکی که آقای نقدی طراحش است، ايشان 3000 تا سو سابقه دار و قمه کش و چاقو کش دارد يا گروههای ترور درست کرده اند.
29.12.2009 - 17:41
سهرابستان
سپاه و سران تندروی حکومت با کارگردانی ولیعهد ناکام، مجتبی خامنه ای، قصد دارند تا روز چهارشنبه با جا زدن نیروهای بسیج و سپاه بجای مردم و با شعارهای تند بر علیه رهبران جنبش سبز خواستار دستگیری آنها گردیده و تهدید نمایند که در صورت تعلل حکومت خودشان وارد عمل شده و این افراد را به سزای عملشان خواهند رسانید. محور اصلی شهارهای این جمعیت مصنوعی بر علیه موسوی و کروبی و خاتمی خواهد بود.
29.12.2009 - 17:21
حبیب تبریزیان
در فواید گاو بودن. از میان اِ میل های رسیده. فکر کردم اِ ـ میل زیر بهترین و ساده ترین تحلیل آسیب شناسی اجتماعی جامعه اوباش سالارِ(لومپنکراتیک) ماست . مارکس از زبان یکی از کنتس های زمان لوئی بناپارت در باره این سردسته باج خور های پاریس که به رئیس جمهوری فرانسه رسید میگوید: « فرانسه حاکمیت فواحش را برخود بارها تجربه کرده بود ولی تجربه حکومت سفت زن های ک.. کلفت را بخود ندیده بود» . از 18 برومر لوئی بناپارت ترجمه باقر پرهام.
29.12.2009 - 15:19
ناصر مستشار
خواهرزاده ميرحسين موسوى در روز عاشورا بر اثر شليک گلوله كشته شد. راه دشوار رسیدن به آزادی در تاریخ مبارزات مردم ایران تاکنون شهدای بسیاری بخود دیده است که در میان این نحله ریشه دار وعمیق، سید علی حبیبی موسوی خامنه ،یکی از آنهاست.
28.12.2009 - 19:41
ا. پوینده
گرد همایی میلیونی در شهرهای مختلف بمنزله یک رفراندم برای سرنگونی میبود. تنها “راه حل” تلاش برای جلوگیری از تجمع ملیونی مردم به هر قیمت بود. با وحشی گری خود باز جنایت کردند و فقط در تهران بیشتر از ده کشته وصدها زخمی داشته ایم.دامنه اعتراضات و اعتصابات را برای فلج کردن رژیم را گسترش دهیم و خود را برای نبرد نهایی آماده کنیم. از واکنش های احساسی دوری جوییم. قدم به قدم با توجه به آمادگی قدم پیش بگذاریم.
28.12.2009 - 18:41
سهرابستان
سرداران نابینا و ناشنوای سپاه باید بفهمند که مردم چنان بستوه آمده و در رسیدن به حق خود مصمم هستند که در هر سطحی آماده مقابله با سرکوبگران هستند. اگر سپاه فاز نظامی و مسلحانه را کلید بزند، دیگر نباید توقع داشته باشد که جوانان این سرزمین با سنگ و مشت با آنها مقابله کنند.
28.12.2009 - 17:41
محسن مخملباف
گزارش کارمندان بیت رهبری و وزارت اطلعات که به خارج از کشور گریخته اند.نوشته حاضر اطلعاتی است که از طریق کارمندان سابق بیت رهبری و وزارت اطلعات که به .خارج از کشور گریخته اند برای من بازگو شده است و من تنظیم متن آن را به عهده داشته ام.
28.12.2009 - 16:41
نصرت شاد
پیتر وایس ، نویسنده یهودی تبار آلمانی ، خالق دو اثر استتیک مقاومت و وداع با والدین است. او میگفت که ادبیات هرکشور بخشی ازسیاست و تحولات اجتماعی و تاریخی آن است . وی در نمایشنامه تروتسکی درتبعید ،موضع مارکسیستی خودرااعلان نمود. سوسیالیسم او مخالف استالینیسم و دگم های آن در کشورهای بلوک شرق سابق بود. او وقایع نگار انتقادی عصروزمان خود است. وی مینویسد که درون حزب بودن، مانع خلاقیت ادبی میشود. درآثاراو وحدت ماکسیسم و انترناسیونالیسم با ادبیات مشاهده میگردد.
28.12.2009 - 16:12
کاوه آهنگری
اگر بخواهیم آناتومی نیروهای تحول‌خواه یا فاکتورهای قدرت ( مخالف حاکمیت ولی فقیه) در داخل ایران را ترسیم کنیم که به نحوی از انحاء خواهان تغییر و تحول هستند، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: • احزاب و سازمانهای منطقه‌ای و اتنیکی با گرایشهای گوناگون • جنبش دانشجویی • جنبش فمینیستی و زنان • نیروهای اصلاح‌طلب • احزاب و سازمانهای غیر اتنیکی با گرایشهای گوناگون به باور من هر یک از گزینه‌های بالا در نوع خود یکی از بلوکهای قدرت تغییر هستند و هرکدام هم فلسفه‌ی خاص حضور خودرا داراست.
28.12.2009 - 15:41
محمد حسن صفورا
آشکار است که خیزش و فرآیند های جنبش اجتماعی( سبز) نمونه ای از رفتار سیاسی و اجتماعی غیر ایدئولوژیکی است که پارادایم های متعدد و رنگارنگی را درهم تنیده و فضای فرهنگی جدیدی را پدید آورده است که بدون بررسی ومفاهمه دقیق آنها، تدوین نظریه یا نظریه های راهبردی موثر و (مقبول)عام با دشواریهای خسارت آمیزی مواجه خواهد شد و بحران های نگران کننده ای را دامن خواهد زد.
28.12.2009 - 14:41
پیمان روشن ضمیر
هنگامی که یک میلیون نفر در مقابل صدا و سیما و خیابان های اطراف تجمع کنند حکومت سرنگونی را در یک قدمی می بیند و با خود می گوید این جمعیت هرچند می گویند قصد ورود ندارند اما این تظاهراتی در یک قدمی سرنگونی من است . هیچ حاکم مستبدی شب هنگام در چشمانش خواب نمی آید آنگاه که مخالفانش در برابر تنها تلویزیون انحصاری کشور تجمع کرده اند .
28.12.2009 - 14:12
بابک داد
از نيمه شب گذشته، عده ديگري از شخصيتهاي سياسي و همفكران سبزها در خانه هاي خود بازداشت شده اند. جنازه برادر زاده مهندس موسوي كه ديروز مقابل منزلش ترور شد و جنازه شهيدان ديگر عاشوراي خونين ايران نيز توسط نيروهاي امنيتي ربوده شده اند. احتمال ترور سران چنبش و دستگيري هاي بيشتر نيز افزايش يافته است.
28.12.2009 - 13:41
علی اکبر آزاد
بهترین راه برای مردم ایران همواره سخت ترین راه است و آنهم راه مبارزهء مسالمت آمیز است. مردم ایران تا زمانیکه نتوانند راههای مسالمت آمیز را پیدا کنند، همواره از دامن استبدادی به دامن استبداد بعدی پرتاب می شوند و در آخر هم با دادن هزینه های سنگین، ناموفق می گردند. مردم ایران نشان داده اند که نمی توانند سلطهء زور و استبداد را تحت هر نامی تحمل کنند و مبارزاتشان هم تا پس زدن این نوع حکومت از قدرت ادامه خواهند داد. برای همین هم مجبورند دامنهء هوشیاری خودشان را صد چندان کنند و در دامن هر خشونتی نیافتند
28.12.2009 - 13:12
نیما زاگرس
سالیان طولانی است که مردم ایران گریبانگیر دیکتاتوری هستند و این یکی از معضلات مهم جامعه ما می باشد ، ملت ایران برای مبارزۀ آزادیخواهی خود ، هزاران شهید و هزاران زندانی داده . مردم ایران امروز می روند تا تکلیف خود را با دیکتاتوری در هر شکل و در هر نوع آن یکسره کند ، مردم ایران که در سال 57 انقلاب کرده بودنند تا حکومت خودکامه پهلوی را بزیر بکشانند ولی در دام دیکتاتوری مذهبی گرفتار شدند و دو تجربه بسیار بد داشته اند .