رفتن به محتوای اصلی

ششم فروردین زادروز زرتشت فرخنده باد

ششم فروردین زادروز زرتشت فرخنده باد

زادروز زرتشت؛ تنها پيامبري كه از ميان آرين ها برخاست , گرامي باد:فروردين (6 فروردين , 26 مارس) زادروز زرتشت، تنها پيامبري است كه از ميان آرين ها برخاست و «كردار نيك، پندار نيك، و گفتار نيك» را ندا داد و ترويج كرد تا پيروان آموزش هاي او بويژه ايرانيان با اين منش پرورش يابند و بارآيند. زرتشت هيچگاه نگفت كه از جانب خدا (اهورامزدا) مامور هدايت بشر شده است. زرتشت خود را يك آموزگار خوبي ها و برحذرداشتن بشر از گراييدن به بدي ها مي ناميد و مي گفت كه گريز از بدي ها و پليدي هاست كه در بشر ايجاد احساس شادي و نيكبختي مي كند و اين احساس تا ابديت در او باقي مي ماند.

تا وفات زرتشت، تقريبا همه ايرانيان كه غالبا ميترائيست بودند به مكتب او گرويدند و آيين زرتشت در زمان ساسانيان دين رسمي ايران اعلام شد و روحانيون زرتشتي در دستگاه حكومتي داراي منزلت ويژه شدند. آرين ها و ازجمله ايرانيان تنها مردم جهان باستان بودند كه بت پرست نبودند.

اوستا - كتاب زرتشت - در عين حال از قديمي ترين نوشته هاي جهان و سند تمدن پيشرفته ايرانيان عهد باستان است. قطعات اوستا كه در دوران هخامنشيان در كتابخانه هاي كاخهاي سلطنتي نگهداري مي شد به دست نظاميان اسكندر مقدوني نابود شدند. از آن پس اين مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شد. بلاش يكم شاه اشكاني ايران در نوروز 76 ميلادي ازموبدان كه به ديدار او رفته بودند با تاكيد خواست كه تا سال بعد (سال 77 ميلادي)، ششم فروردين ـ زادروز زرتشت ـ اوستا بايد جمع آوري، تكميل و به او داده شود زيرا كه پير شده و عمري ازو باقي نمانده و مي خواهد كه اين كار در دوران او انجام شده باشد. بلاش يكم ازسال 51 تا سال 78 ميلادي سلطنت كرد. وي قبلا دستور جمع آوري آموزشهاي زرتشت را در يك مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردين سال 77 ميلادي آنچه را كه جمع آوري كرده بودند به صورت مكتوب به بلاش دادند و گفتند كه كار تكميل مجموعه ادامه خواهد داشت. اوستا نزديك به دو قرن بعد در دوران اردشير پاپكان و به همت «تنسر Tansar -Tonsar» روحاني ارشد وقت (موبد موبدان) تكميل شد شامل348 فصل (بيش از ميليون كلمه) در 21 كتاب. در دوران شاپور دوم (ذولاكتاف) چند قطعه گمشده قبلي بر آن اضافه شد و چون به پارسي باستان (زبان اوستايي) بود بعدا بر آن تفسير و راهنمايي نوشته شد كه زند (زند اوستا) ناميده مي شود. با هدف تسهيل رجوع به مطالب، خلاصه اوستا تحت عنوان «خرده اوستا» تدوين شده است. شرح اين تحولات (تاريخچه اوستا) در كتاب «دين كرد» آورده شده است. زرتشت در عين حال يك شاعر و فيلسوف بزرگ بود.

زادروز زرتشت از دوران ساسانيان يك روز ملّي اعلام شد و بر ايام رسمي نوروز اضافه گرديد. 9 دهه پيش (سال 1922) شوراي عالي معارف (شوراي عالي فرهنگ) به رياست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطيلات مدارس ايران افزود كه بعدا دولت هم تعطيلات نوروزي ادارات را از سه روز به هفت روز افزايش داد زيرا كه روز هفتم فروردين ماه، از عهد باستان روزي خوش يمن و ويژه امضاي قراردادها، رسيدن به توافق ها و سازش و تحكيم همبستگي ها بوده است.

بسياري از انديشمندان و شرقشناسان معاصر، آموزشهاي اخلاقي زرتشت را راه حل مسائل بشر امروز به دست داده اند زيرا كه همه اين مسائل به علت زوال و انحطاط اخلاقيات بوجود آمده است. آموزش هاي زرتشت از قرن هفدهم ميلادي مورد توجه خاص و تفسير مورخان، فلاسفه و جامعه شناسان بويژه انديشمندان آلماني بوده است كه با افتخار از او يادكرده اند. طبق آمارهاي منتشره، توجه به آموزش هاي زرتشت از نيمه دوم قرن 20 در گوشه و كنار جهان رو به افزايش بوده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
iranianuk.com

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید