رفتن به محتوای اصلی

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی همزمان درحال رایزنی با آمریکا و اروپا است

سی‌ان‌ان: جمهوری اسلامی همزمان درحال رایزنی با آمریکا و اروپا است

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره رایزنی‌های ایران و آمریکا نوشت، موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک بین ایران و کشورهای غربی در هفته‌های اخیر رخ داده است. به نظر می‌رسد پس از ایالات متحده اکنون نوبت اروپا رسیده است که با ایران تعامل کند. بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی اکنون همزمان با اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکره می‌کند.

هفته گذشته، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، در تلاش برای توافق، با انریکه مورا، دستیار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرد. اتحادیه اروپا، برخلاف ایالات متحده، همچنان هوادار این توافق است. سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک در جریان این دیدار نوشت که شرایط دیدار برای کاهش تنش مثبت بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ایالات متحده در اواخر سال گذشته میلادی بی سر و صدا مذاکرات غیرمستقیم با ایران را از سر گرفت. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع نوشت با وجود اینکه دو کشور هنوز به توافق نرسیده‌اند اما نشانه‌هایی از پیشرفت در این مذاکرات وجود دارد. البته موضع علنی وزیر خارجه آمریکا و معاون سخنگوی او این است که گزارش‌ها درباره توافق «صحیح نیست و گمراه‌کننده است».

از سرگیری گفتگوها سوالاتی در مورد زمان و انگیزه هر دو طرف ایجاد می‌کند. این درحالی اتفاق می‌افتد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی فراتر از نیازهای انرژی هسته‌ای و به سمت ساخت یک بمب پیش می‌رود. تهران همچنین ثابت کرده است در جنگ اوکراین یک تهدید است و صدها پهپاد تهاجمی را به روسیه می‌دهد. جمهوری اسلامی همچنین به پیشبرد برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد که کشورهای غربی و همسایگان آن را نگران کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ممکن است ملاحظات انتخاباتی برای هر دو طرف وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی در سال آینده با انتخابات مجلس روبرو خواهد شد و هرگونه کاهش تحریم‌های غرب می‌تواند به حاکمان این کشور در نظرسنجی‌ها رونق بخشد. ایالات متحده که در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند، و به همین دلیل آزادی چند آمریکایی بازداشت شده در ایران را در اولویت قرار داده است.

در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر از سرگیری مذاکرات بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی در ماه جاری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت «توافق هسته‌ای با غرب ایرادی ندارد، مشروط بر اینکه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران دست نخورده باقی بماند».

به گزارش سی‌ان‌ان، ژست‌های ایالات متحده می‌تواند نشان دهنده تغییر و تحول باشد. در این ماه، ایالات متحده معافیتی را تصویب کرد که به موجب آن دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق آزاد شد. اقدامی که متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آن را «مطابق با نقل‌وانتقال‌های انجام‌شده در چند سال گذشته» خواند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید