رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: قوه قضائیه و قاضی باید بی‌طرف و مستقل باشند

مولوی عبدالحمید: قوه قضائیه و قاضی باید بی‌طرف و مستقل باشند

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه سنی‌های زاهدان در خطبه‌های عید قربان امروز به انتقاد از قوه قضائیه و برگزاری انتخابات در ایران پرداخت.

او در این خطبه‌ها گفت: « قوه قضائیه در کشورهای دموکراتیک مستقل عمل می‌کند. قاضی باید بی طرف باشد و مستقل باشد و وابسته به حکومت نباشد.» به گفته اوعدالت یعنی اینکه قانون برای حاکم و خانواده و نزدیکان و وابستگان او هم رعایت شود.

او در ادامه سخنانش گفت: «در جریان اعتراضات اخیر مسئله‌ای که همه را آزار داد این بود که دستگاه قضایی بی طرف نبود. وقتی ماموری را کشتند قاتل را مجازات کردند اما وقتی به معترضی ظلمی شد از او حمایت نکردند و خاطی مجازات نشد.»

به گفته امام جمعه سنی زاهدان :«اعترافات اجباری معترضان نه جایگاهی در دین اسلام دارد نه در قانون اساسی ایران.»

آقای عبدالحمید درباره «جمعه خونین زاهدان» هم گفت:« مردم وقتی تسلی می‌یابند که جنایتکاران مجازات شوند. بیش از چند ماه گذشته است و هنوز عدالت اجرا نشده است. در سطح کشورهم بسیاری کشته شدند و آسیب دیدند و چشمانشان را از دست دادند، فقط به خاطر یک اعتراض ساده که حق آن‌ها است.»

جمعه ۸ مهر سال گذشته نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند. شمار زیادی در جریان خشونت پلیس و نیروهای امنیتی کشته شدند. از این روز به‌عنوان جمعه خونین زاهدان یاد می‌شود.

او به روایت‌های «تلخ و تکان دهنده» از زندان‌ها اشاره کرد و بیان کرد که یک دستگاه قضائیه مستقل و قوی باید به این بی قانونی‌ها در زندان‌ها رسیدگی کند.

به گفته تولیت مسجد جامع مکی زاهدان: «فسادی که مانند سرطان تمام کشور را فراگرفته به قوه قضائیه هم سرایت کرده است.»

مولوی عبدالحمید به انتخابات آینده مجلس ایران هم اشاره کرد و گفت:«بعید می‌داندم با این شرایط مردم به انتخابات روی خوشی نشان بدهند. وقتی نمایندگانی که شورای نگهبان فقط اجازه رای دادن به آن‌ها را می‌دهد از حق مردم حمایت نمی کنند و تخصص و شایستگی لازم را ندارند، انتخابات با این روش و گزینش دیگر فایده‌ای ندارد.»

انتخابات مجلس ایران قرار است در اسفندماه امسال برگزار شود.

افزایش فشارها بر مولوی عبدالحمید

حال‌وش می‌گوید پس از بیانیه دفتر امام‌جمعه اهل سنت زاهدان درباره «بازداشت یک فرد مشکوک در مسجد مکی زاهدان» فشارها بر مولوی عبدالحمید و اطرافیانش افزایش یافته است. در این مدت عبدالنصیر شه‌‌بخش از کارکنان دارالعلوم مسجد مکی زاهدان و نوه دختری عبدالحمید و اسامه شه‌بخش و حامد محمدی‌نیک دو تصویربردار مسجد مکی بازداشت شده‌اند.

در بیانیه مسجد مکی آمده بود که فرد مورد نظر «ظاهرا با برخی نهادها وابستگی دارد.»

اخیرا به نقل از دفتر مولوی عبدالحمید گزارش شد که فردی که قصد مسموم کردن او را داشته توسط انتظامات مسجد مکی بازداشت و تحویل ماموران امنیتی شده است.

براساس این گزارش‌ها، حضور این فرد به عنوان طلبه ظن انتظامات مسجد را برانگیخت و پس از بازداشت، او اعتراف کرد که نهادهای امنیتی با پرداخت پول به او ماموریت داده بودند تا به مولوی نزدیک شده و او را مسموم کند. این ماموران سپس فرد مورد نظر را تحویل مقامات امنیتی استان دادند.

هفته گذشته رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که نزدیکان مولوی عبدالحمید باید اتهام علیه این فرد را ثابت کنند وگرنه باید پاسخگو باشند. او گفت که فرد مذکور از انتظامات مسجد شکایت کرده است.

برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت گزارش کردند که فرد مورد نظر به نام یحیی استادی روز ۲۷ خرداد «به طور خودسرانه و غیرقانونی» توسط نزدیکان مولوی عبدالحمید به مدت سه روز زندانی شد.

از جمله روزنامه شرق نوشت: این فرد گفته است که نزدیکان مولوی او را برای اخذ اعترافات دروغ در مورد طرح ترور وی شکنجه و تهدید کردند.

در پاسخ، دفتر مولوی عبدالحمید با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی این اتهام را به شدت رد کرده است. این دفتر ضمن درج شرحی از بازداشت «فرد مشکوک» گفته است که پس از دستگیری او توسط انتظامات مسجد و اظهارات ضد و نقیض این فرد، با خانواده او تماس گرفته می‌شود.

در این زمان او می‌گوید دو نفر به او ماموریت داده بودند مولوی عبدالحمید را مسموم کند و در نتیجه، او تحویل مقامات امنیتی استان می‌شود. به گفته این دفتر، قرار نبوده است این موضوع رسانه‌ای شود اما به طریقی منتشر شده است.

دفتر مولوی عبدالحمید اتهام شکنجه این شخص را به شدت رد کرده و گفته است که «سناریوسازی، اعتراف‌گیری با شکنجه و اعمال فشار در مرام و اعتقاد ما نیست و نه تنها هیچ جایی در مجموعۀ دارالعلوم و مسجد مکی زاهدان ندارد بلکه بارها از آن انتقاد شده است.»

این دفتر نوشته است: «تبلیغات وسیعی که رسانه‌های وابسته به حکومت راه‌ انداخته‌اند، پروپاگاندا، شانتاژ تبلیغاتی و مطالبی بدور از صداقت هستند. اگر مدعی‌العموم می‌خواهد به توصیۀ اخیر رهبری عمل کند، باید با این‌گونه رسانه‌های حکومتی که باعث تشویش اذهان عمومی شده و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، برخورد کند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید