رفتن به محتوای اصلی

دسامبر 2023

۲۲ ماه بی‌خبری از سرنوشت پژمان مرادی

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، نزدیک به ۲۲ماه از بازداشت پژمان مرادی می‌گذرد اما خانواده وی همچنان از وضعیت وی اطلاعی ندارند. در ۲۲ ماه گذشته تنها یک بار طی تماسی تلفنی به خانواده وی اطلاع داده شده که وی در بازداشت اطلاعات سپاه می‌باشد.

زندان تهران بزرگ، انتقال تنبیهی دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲، در زندان تهران بزرگ، علیرضا پاک نژاد و سعید پاک سرشت دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، محبوس در بند ۳ این زندان پس از اعتراض به وضعیت بند ۳ و شرایط بهداری زندان به صورت تنبیهی به بند یک این زندان منتقل شدند.

اعدام شش زندانی در زندان مرکزی بیرجند و یک زندانی بلوچ در زندان مرکزی شیراز

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز یکشنبه ۱۰ دی ما ه۱۴۰۲، شش زندانی از متهمان مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. همچنین یک زندانی در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد شیراز) به اتهام مرتبط با مواد مخدر اعدام شد.

چرا ۲۰۲۳ برای غرب سال سختی بود؟

آمریکا، کشورهای اروپایی و دموکراسی‌های دیگر در صحنه سیاسی جهان، در ۱۲ ماه گذشته شاهد ناکامی‌هایی بوده‌اند. با وجود آن که این شکست‌ها و ناکامی‌ها برایشان فاجعه‌آمیز نبوده است، اما این تحولات نشانه‌ای از تغییر در موازنه قدرت، و فاصله گرفتن از ارزش‌های غربی و آمریکایی است که سال‌ها در جهان چیره بوده است.

اي كاش سال ٢٠٢٤ سالي باشد كه در آن گفتگو تنها ابزاري بشود برأي توافق وصلح پایدار

سال 2023 ، سال مرگ، سال جنگ، سال باخت؛ خاورمیانه بود ؛ با امید آنکه سال 2024 سال صلح برای این منطقه گردد

آرزوي محالي ست امًا، بازهم اي كاش سال ٢٠٢٤ سالي باشد كه در آن گفتگو تنها ابزاري بشود برأي رسيدن به توافق و دستيابي به مقصدي كه در آن شادي ناشئ از آزادي جلوه بارز زندگي ما باشد.

جوابیه شیرین عبادی به نوشته ای تحت عنوان "ما قضاوت می‌کنیم"

از آنجا که نقد عملکرد من یا جایزه صلح نوبل اتفاقا به مذاق حاکمان جمهوری اسلامی خوش می‌آید، تعجب کردم که چرا نویسندگان این مقاله پشت حروف اختصاری این متن را نوشتند. چون اگر این افراد در داخل ایرانند، نوشتن چنین متنی خطری متوجه آنها نمی‌کرد و اگر بیرون از ایران هستند که باز می‌توانستند از موهبت آزادی بیان استفاده کنند و نقد عملکرد افراد برایشان عواقبی نخواهد داشت.

سال مرگ، سال جنگ، سال باخت؛ خاورمیانه در سال ۲۰۲۳

در ابتدای سال ۲۰۲۳ این انتظار وجود داشت که خاورمیانه، همان راهی را که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پیموده بود ادامه بدهد و علاوه بر تنش‌زدایی و ادامه آشتی‌کنان‌های گاه و بی‌گاه، رشد اقتصادی و نزدیک شدن به روزگار پیشاکرونا ادامه پیدا کند.