رفتن به محتوای اصلی

اکتبر 2011

31.10.2011 - 18:52
شما هزار یک از آنچه که برای مداخله قدرتهای خارجی می کوشید، بکوشید برای اینکه این ملت بزرگیش، توانایی هایش و غرور ملی اش را بیاد بیاورد و از این ملت بخواهید که برخیزد. مگر با بمب و موشک میشود تو کله کسی کرد که تو آزاد بیندیش و آزاد عقل باش و فرهنگ آزادی داشته باش؟ چه وقت و در کدام تاریخ این کاری شده است؟ غرب من از شما باور کنم که شما در ایران دمکراسی میخواهید؟ نه، شما می خواهید آنترناتیو این رژیم دست نشانده شما باشد. شما علاوی و چلبی میخواهید.
31.10.2011 - 16:42
فیروز کاظم‌زاده
رهبر عالی ایران، علی خامنه‌ای، برای سرکوب و ریشه‌کن کردن امر بهائی، آنچه را که به یادداشت گلپایگانی مورّخ 1991 شهرت یافته، تصویب کرد. سازمان ملل متّحد در سال 1992 نسخه‌هایی از آن را که توصیف برنامه‌ها برای اختناق تدریجی جامعۀ بهائی ایران است، علناً منتشر ساخت. یکی از اقدامات مندرج در آن ممانعت از ورود بهائیان به دانشگاه‌ها بود تا به این ترتیب آنها را به فقر مالی و علمی دچار سازند.
31.10.2011 - 16:40
اسماعیل نوری علا
معنای سکولاريته، لائيسيته، و سکولاريزاسيون، همگی، به معنی جدا کردن امور زندگی روزمرۀ مردم از دستورات ايدئولوژيک (يا مذهبی) است و گذاشتن زمام اين امور در کف کسانی که نه از جانب خدا و حزب، بلکه از جانب ملت، برای ادارۀ امور انتخاب می‌شوند و، در نتيجه، قابل عزل اند و قوانين شان نيز با قيام و قعود نمايندگان ملت‌‌ها تغيير می‌پذيرند. سکولاريسم يعنی وانهادن امور «آن دنيای باقی و ثابت و تغيير ناپذير» به نهاد مسجد و کليسا و آتشکده و کنيسه، و تحويل امور «اين دنيای فانی و خاکی و دائماً در حال تغيير»...
31.10.2011 - 15:42
کریم پورزبید
سرنوشت همه انتخابات‌ها در دنیا را اندیشه‌ها رقم نمی‌زند بلکه این منافع است که سرنوشت هر انتخاباتی را تعیین می‌کند. این همان قاعده و اصلی است که نتایج به دست‌آمده در انتخابات تونس را می‌توان با آن تفسیر کرد. سزاوار است که بدانیم همان طبقه‌ای که «زین‌العابدین بن‌علی» رئیس‌جمهور مخلوع را به قدرت رساند همان طبقه‌ای بود که او را سرنگون کرد و خود همین طبقه امروز حزب النهضه را به جای نظام بن‌علی روی کار آورد.
31.10.2011 - 14:42
زینت میرهاشمی
بخشهایی از طرحهای فاجعه بار اقتصادی طی سه دهه گذشته در دوران احمدی نژاد به بار نشسته است. ویزه گی دوران احمدی نژاد، نظامی امنیتی بودن آشکار نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. سپاه پاسداران با دست گیری شریانهای اقتصادی و مالی در دوران پاسدار احمدی نژاد با حمایت صریح و قاطع خامنه ای ساختار سیاسی حکومت را از آن خود ساخت. می توان گفت پاسدار احمدی نژاد مهره ولی فقیه برای یک دست سازی حکومت با تکیه بر سپاه پاسداران بود که در شرایط فعلی تاریخ مصرف خود را از دست داده است.
31.10.2011 - 13:42
مهدی فتاپور
در جوار اخبار پراهمیتی چون امکان تشدید فشار بین المللی بر ایران، اختلافات حاد درون حکومت، تداوم بحران اقتصادی با وجود قیمت بیش از صد دلاری نفت و از آنسو تصمیم مسئولان رژیم در برگزاری انتخاباتی بسته تر از همیشه و سخن گفتن از حذف انتخابات ریاست جمهوری چند خبر بظاهر کم اهمیت تر توجه مرا جلب کرد. فشار برای جمع کردن یا مشکل کردن استفاده از دیش‏های ماهواره‏ای در ابعادی بی سابقه در گذشته افزایش یافته...
31.10.2011 - 12:42
طوبا اوریم مادن
ایران که تحت تاثیر اقلیم نیمه خشک خاورمیانه است، با مساحت 175 میلیون کیلومتر مربع، جغرافیای وسیعی را به خود اختصاص می دهد. ایران از شمال با ارمنستان، آذربایجان، دریای خزر و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، از جنوب با دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس و از غرب با ترکیه و عراق همجوار است. 52 درصد از مساحت این کشور را کوه و صحرا تشکیل می دهد. ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان واقع شده است. میانگین میزان بارش سالانه mm 252 است. این رقم یک سوم میانگین بارش جهانی است.
30.10.2011 - 16:40
سرنگـونی ناگهـانی دیکتاتورها در قلب آفریقا و خاومیانه، در رونـد خود، تفسیـر و تحلیل های مُتعددی را بدنبال داشت که امری بسیار طبیعـی است. مُفسرین و تحلیل گـران، هر یک بنـا بـه درک بینشی خود، از زوایای گوناگون، سیـر حوادث اخیر را مورد نقـد، بحث و تجـزیه و تحلیل قرارمی دهند از جمله ایـرانیـان چپ و راست و همیشه آماده در صحنه سیـاسی. از این جهـت، مقالات و گفته شده ها در این بـاب، در مقایسه با یکـدیگـر، تفاوت اساسی و بزبانی، رنگـارنـگ بوده است که هیچ ایرادی هم در آن نیست
30.10.2011 - 12:42
علی حامد ایمان
• کسانی که، چه در داخل و چه در خارج از کشور، فرمان مرگ و حکم حذف می دهند دیر یا زود حرکت ملی آنان را به بیرون از خود خواهد راند و این اندیشه و عمل آنان در نهایت به حذف خود آنان خواهد انجامید. در طول زمان پر فراز و نشیب حرکت ملی آذربایجان، افراد و جریانات زیادی آمده اند که اساس خود را بر تخریب نهاده اند و در نهایت خود تخریب شده و از میان رفته اند ...
30.10.2011 - 11:42
ملوس طهماسبی
حكومت رضاشاه حكومتي فاقد پايگاه طبقاتي بود و هيچ نوع فضايي را نيز براي فعاليت‌هاي مدني، صنفي و دموكراتيك باز نمي‌كرد. رضاخان حتي گروهي از روشنفكران تجددخواه را كه در آغاز به او دل بسته بودند با خشونت از خود طرد كرد. حكومت او از يكسو طبقات سنتي جامعه ايران را آزرده كرده بود و از سوي ديگر هيچ مجال و فضايي براي مطالبات اكثريت اين دو طبقه جديد باز نكرده بود و بنابراين، اين دو طبقه هم داراي پتانسيل نيرومندي براي نارضايتي و مخالفت بودند.
30.10.2011 - 10:42
سید سلمان صفوی
حرکت جامعه ایرانی متناسب با حرکت های جامعه جهانی است. طبقه متوسط جریانی نیست که به واسطه یک نیروی اجتماعی تولید شده باشد تا با مدیریت آن توسط یک یا چند نهاد بتوان به منافع موردنظر دست یافت. طبقه متوسط ایران در متن نظام اجتماعی استقرار یافته و بازگو کننده ایده ها و انتظارات جامعه ایرانی است. در جامعه ایران نمی توان چند فرد کلیدی و عمده را رهبر تام و تمام یک جریان خواند. حرکت ترقی خواه جامعه ایرانی در حال استمرار است و همچنان به حیات خود ادامه می دهد.
30.10.2011 - 09:42
شیوا محبوبی
اگر تصوير بزرگترى را نگاه كنيم, مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى در شرايط ايران صرف آزاد كردن تعدادى زندانى نيست, اين مبارزه ربط مستقيم به جنبش مردم براى سرنگونى رژيم دارد۔ در طول ٣٢ سال اخير بخش عظيمى از مردم فرزندانشان زندانى بوده اند، به همان اندازه كه سركوب در جامعه بيشتر بوده است زندانى سياسى بيشتر شده است۰ و در عين حال به همان اندازه كه مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى وسيعتر شده است رژيم بيشتر عقب نشينى كرده است؛ اين مبارزه تلاشهاى رژيم براى سركوبهاى وسيعتر را...
30.10.2011 - 08:42
مسعود نقره کار
نوجوانی در حال بریدن سریک مرد در کلاسی که ذبح اسلامی انسان آموزش می دهند، کودکی بر شانه های پدر به تماشای جان کندن جوانی بر دار نعره ی تکبیر و جمجمه ای له شده از سنگسار مردمانی که می دوند تا از مراسم گردن زدن وانمانند، رژه ی اجساد متلاشی شده ی تروربزرگ در نیویورک نمایش به دار آویختن دیکتاتورعراق، پوزخند سرباز امریکایی بر چهره ی خرد شده ی بن لادن، التماس دیکتاتور لیبی برای زنده ماندن پیش از آنکه جسم و جان اش تحقیر و دریده شوند و ... اینجا اگر قصاب خانه نیست، پس چیست؟
30.10.2011 - 07:42
بار دیگر کارگردان دانمارکی « لارس فان تریر» پس از فیلم «آنتی کریست» فیلمی جدید و به همان گونه بحث انگیر به نام «مالیخولیا» خلق کرده است که امکان نقدهای مختلف را بوجود می آورد. نقد ذیل می خواهد به قدرتها و ضعفهای فیلم از منظر روانشناختی و نقد روانکاوانه فیلم بپردازد
30.10.2011 - 06:42
آمنه کرمی
همین موضوع لیبی و دیگر خیزش های منطقه را در نظر بگیرید. هیچ کس این موضوع بدیهی را نمی تواند انکار کند که تحولات موسوم به «بهار عربی»، بدون حمایت غرب و جامعه جهانی، امکان بیرون راندن دیکتاتورهای حاکم بر مصر و تونس و لیبی را در چنین زمان محدودی نداشت. پس مشخص است که یکی از نقاط مشترک مردم مصر و تونس و لیبی در پروسه انقلاب شان، طرز برخورد و ارتباط و بهره وری آنها از فرصت ها و امکانات بین المللی می باشد. مردم هر سه کشور از امکانات موجود در فضای جهانی استفاده کردند...
30.10.2011 - 05:18
امانوئل والرشتاین
عصر جدید از دهه 70 میلادی آغاز شد. در آن دهه توافق میانه روهای جهان بر سر باور به فضائلی چون دولت رفاهی و توسعه برنامه ریزی شده و مدیریت شده توسط دولت پایان یافت. در این دوره، دولت رفاهی با ایدئولوژی ای دست راستی تر که از آن تحت عنوان نئولیبرالیسم یا توافق واشنگتن یاد می شود جایگزین ایده دولت رفاهی شد، ایدئولوژی ای که از دیدگاه خود شایستگی های اتکا به بازارها در عوض اتکا به دولتها را موعظه می نمود.
29.10.2011 - 17:40
علی پورنقوی
اگر اطلاع و مشارکت مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان را منتفی بدانیم، که تقریباً همه چنین کرده اند، نه دلیلی وجود دارد مشارکت مقامات بلندپایه امریکا در داستان پردازی ای تا به این پایه ناپخته را بپذیریم، نه دلیلی وجود دارد تئوری “اقدام خودسرانه” را رد کنیم و نه این که منتفی بدانیم دستهای ثالثی در کار بوده اند. واقعیت هر چه باشد، اعلام آمادگی ایران برای تحقیق در این باره می توانست، و هنوز نیز می تواند، راهگشاتر باشد تا انکار محض.
29.10.2011 - 16:40
مزدک لیماکشی
همه خوانندگان حتما مصاحبه بی بی سی با هيلاری کلينتون را ديديد جدا از پيام های مثبت و حمايت از مردم ايران .... آشکارا اعلام نمود که اگر جنبشی اعتراضی باشد و رهبری آن از ما بخواهند ما وارد عمل می‌شويم و مانند ليبی از مردم ايران حمايت می‌کنيم. يعنی ايران را به روز ليبی می‌اندازيم اگر شما از ما بخواهيد. استنباط بنده اين است که دول خارجی، کار برد قوه نظامی را در راس تحرکات سياسی خود برای تغيير در ايران قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد زودتر از آن چه متصور بوده باشد می خواهند به انجام برسانند.
29.10.2011 - 16:18
محمدرضا تاجیک
سخت معتقدم سياست و اخلاق راستين صرفا در جهاني متكثر معنا پيدا مي‌كنند، به بيان ديگر، تا دگر و غيري نباشد، نه سياست و نه اخلاق فلسفه وجودي پيدا نمي‌كنند. بنابراين، اين گفته فوكو قابل تامل به‌نظر مي‌رسد كه نخستين حركت اخلاقي ترك موضع يك سوبژكتيويته خودبرنهنده مطلق و تصديق عرضه‌شدگي يا پرتاب‌شدگي خود و احاطه‌شدن خود توسط ديگري (-بودگي) است: اين محدوديت نه‌تنها انسانيت ما را محدود نمي‌كند، بلكه شرط ايجابي آن نيز است.
29.10.2011 - 15:40
حبیب تبریزیان
باید پرسید جناب امیر ارجمند ! مگر نمیشود که در مسئله ایی، منافع غرب با منافع ملتی در برانداختن رژیمی که برای دنیا و ملت خود، درسر آفرین است همپوش شود و در انطباق باهم قرار گیرد؟ مگر نمیشود که با غرب از زاویه منافع مشترک و نه تقابل و تضاد منافع دائمی روبرو شد؟ مگر ما و غرب در این جهان دهکده شده، که خانه ی مشترک مردم سراسر کره ارض ماست در بسیاری مخاطرات و تهدیدها شانسها و فرصتها در اشتراک منافع نمیتوانیم باشیم؟
29.10.2011 - 15:18
بردیا
نتیجه ی اصرار بر شکستن تصورات قالبی و این تاکید که مردهای همجنسگرا نیز گشتارهای «مردانه» از خود نشان می دهند همان بازگشت به تعریف های کلیشه ای از «زنانه» و «مردانه» است و اینکه مردهای همجنسگرا نیز به اصطلاح «مرد» هستند در حالی که این خود تعریف «مردانگی» است که زیر سوال است. چرا همجنسگرایان باید برای کسب احترام از جامعه خود را زیر بیرق «ما هم مثل شما هستیم» ببرند، در حالی که شعار اصلی آنان باید این باشد که «همه با هم متفاوتند».
29.10.2011 - 14:40
محسن برزگر
در برهه ی زمانی 87-88 پیش از آنکه دانشگاه، این آخرین سنگر آزادی توسط بنیاد گرایان فتح شود، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل بی شک از مهمترین و فعال ترین انجمن های اسلامی در سطح کشور بود. انجمنی که شاید نتوان ماهیت وجودی آن را کاملا سیاسی تعریف کرد زیرا در آن بازه ی زمانی در بسیاری از حوزه های فرهنگی (جلسات هفتگی بحث فرهنگی روی چمن روبروی دفتر انجمن اسلامی) و گاهاٌ در احقاق حقوق صنفی و غیر صنفی دانشجویان...
29.10.2011 - 14:18
ناصر ایرانپور
اشاره‌: تصور نمی‌کردم دست کم به‌ اين زوديها سطوری در اين باب بنگارم. اما يکی از دوستان مقاله‌ای تحت عنوان فدراليسم قومی و موانعِ پيش رو به‌ قلم آقای کوروش اعتمادی برايم ارسال نمود، آن را با تعجيل خواندم و تصميم گرفتم نکاتی کوتاه‌ را با ايميل خدمت ايشان بفرستم، اما حال که‌ اين نکات کوتاه‌ به‌ چند صفحه‌ تبديل شد، آن را بصورت مستقل در اختيار علاقمندان اين حوزه‌ می‌گذارم.
28.10.2011 - 15:13
ماجرای اتهام دست داشتن برخی مسئولین یا نهادهای جمهوری اسلامی در طرحی که ظاهرا هدف آن ترور سفیر کشور عربستان در آمریکا بوده، می رود تا بار دیگر حلقه‌ی فشارهای خارجی بر کشور ما را تنگ تر سازد. هنوز نسبت به درستی یا نادرستی این اتهام و اعتبار اسناد آن تردیدهای زیادی وجود دارد و سابقه‌ی اتکای دولت آمریکا بر شواهد و مدارک به دور از واقعیت در مورد عراق، شبهه ناک بودن آن را در اذهان عمومی دنیا افزایش داده است. در کنار واقعیت مواجهه‌ی خصم آمیز آمریکا با ایران اما، یک واقعیت تلخ دیگر نیز وجود دارد...
28.10.2011 - 15:06
منشور کورش بزرگ اولین متنی است که درباره تعیین حد و حدود حقوق و اختیارات مردم و حاکمان نوشته شده است. این متن درواقع قانونی است که هم حاکمان و هم مردم خود را مکلف به رعایت آن کرده بودند. این اولین متن حقوق بشری دنیا و اولین قانون در برقراری عدالت و صلح متعاقب آن است.
28.10.2011 - 15:05
«بي‌شك كسي به ژوزف كا. اتهام زده بود، زيرا بي‌آنكه خطايي از او سر زده باشد، يك روز صبح بازداشت شد. از آشپز خانم گروباخ، صاحبخانه كا. كه هر روز صبح حدود ساعت هشت صبحانه كا. را مي‌آورد، اين‌بار خبري نشد. چنين چيزي هرگز سابقه نداشت.» محاكمه كافكا با اين ضربه ناگهاني آغاز مي‌شود، كلماتي دقيق و هراس‌آور. كا.، مانند گرگور سامسا كه يك روز صبح از خواب پا شد و خود را حشره‌يي بزرگ ديد، يك روز از خواب بيدار مي‌شود و خود را محكوم مي‌بيند. ما خوانندگان هم ناگهان با خشكي و سرماي محكوميت روبرو مي‌شويم.
28.10.2011 - 15:03
استاد یحیی شیدا - شخصیت شناخته شده ادبی و مطبوعاتی آذربایجان – روز گذشته پنجشنبه 28 مهرماه در تبریز درگذشت. یحیی شیدا در سال 1303 در خانواده ای روشنفکر و مبارز در تبریز بدنیا آمد و 70 سال از عمر خویش را صرف فرهنگ ملی، ادبیات و مطبوعات آذربایجان کرد. یحیی شیدا به نسلی از شاعران و نویسندگان آذربایجان تعلق داشت که تحت تاثیر بلاواسطه جنبش دموکراتیک سالهای 20 و بویژه نهضت 21 آذر گام به عرصه آفرینش ادبی نهادند. تاثیر جنبش 21 آذر تا واپسین روزهای زندگی شیدا ، درونمایه اصلی آثار او را تشکیل داد.
28.10.2011 - 15:01
زمین می چرخد و روزِ من فرا می رسد. روزی که من تاریخِ آن را نمی دانم. روزی که همه ی کودکانِ دنیا منتظرند فرا برسد.. روزی که خیلی ها برایشان مانند هر روز است. روزی که کودکانِ کار آن را نمی فهمند و نمی بینند همانطور که من نمی دانم امروز چندمین روزِ من است. شاید آخری باشد شاید نه، ولی برای خیلی ها این آخرین روزِ جهانی شان است و شاید آخرین روزِ زندگیِ آنهاست من فقط همین یک روز را دارم. من فقط یک کمی شاد هستم، آن هم در همین روز.. من از کودکانِ کارِ دیگر وضعیتم بهتر است.
28.10.2011 - 15:00
اگر بخواهیم به اجمال از تطور روشنفکری ایرانی صحبت کنیم به نظر می رسد که تامل در تحول فکری آقای داریوش شایگان بتواند نقطه شروع خوبی باشد. ایشان در کتاب «آسیا در برابر غرب» که گویا تحت تاثیر کربن و فردید بودند سخنانی را در خصوص غرب مطرح کردند که بعدها به مرور تطور پیدا کرد و به کتابهایی همچون «انقلاب مذهبی چیست» و« نگاه شکسته» و «اسکیزوفرنی فرهنگی» و درنهایت به «افسون زدگی جدید» رسید.
28.10.2011 - 14:55
خانوارهاي مستقل جزو مطلقه‌ها و بيوه‌ها تلقي نمي‌شوند و هنوز ازدواج نكرده‌اند بنابراين آمار آنها از آمار اين افراد جداست. مروري بر آمارهاي سال 85 نشان مي‌دهد كه در اين سال بالغ بر 175 هزار خانوار مستقل در ايران وجود داشته است، اين در حالي است كه 10 سال پيش از اين تاريخ، آمار اين گروه حدود 100 هزار نفر بوده است. اين نشان مي‌دهد كه به طور تقريبي خانوارهای (افراد) مستقل در عرض 10 سال دو برابر شده‌اند.
28.10.2011 - 14:53
فلسفه تحليلى و فلسفه زبان از ديگر منتقدين فنومنولوژى بشمار مىآيند )امرى که ما را بسوى بررسى فلسفه زبان فراخوانده و تشويق مىکند(. در اينکه بر اى دست يابى به حقيقت بايد فراتر رويم، ترديدى نيست و آشنايى هر چه بيشتر و ژرفتر ما با فنومنولوژى، قوت قلب و ره توشهاى براى گذر از راه دشوارترى است که در پيش داريم. اين راه را فيلسوفهاى بسيارى با آموزشهاى خود نشانه گذارى کردهاند، آموزشهايى که اکنون با ياورى انديشههاى فنومنولوژيستى، ممکن و پربارتر شدهاند: هر کسى اجازه اشتباه کردن دارد.
28.10.2011 - 14:48
رودررویی مستقیم با خشونت به شدت فریبنده خواهد بود. زیستن در جهانی به غایت خشن که هر روز اخباری از فاجعه بار ترین اشکال خشونت خویش را منتشر می کند، به ناگاه ما را در وضعیتی اضطراری قرار می دهد. وضعیتی دروغین که فرصت اندیشیدن حقیقی را از فرد می رباید و به واسطه ی حس هم دردی با قربانیان او را در موقعیتی رمانتیک قرار می دهد. در این موقعیت مذمت خشونت با حمله ی بی وقفه به نمایان ترین وجه خشونت آغاز می شود و در نهایت در همان نقطه نیز درباره ی وضعیت خشونت در جامعه قضاوت خواهد شد.
28.10.2011 - 14:46
مشکل عربها در سالهای اخیر همراه وهمگام با مشکل سایر ملیتهای غیرفارس مطرح گردیده است و این، کار من وهمفکرانم را قدری آسان‌تر کرده است. یعنی اگر مسألۀ ستم بر ترکها، کردها، بلوچها و ترکمنها نمی‌بود، شاید فریاد ما به جایی نمی‌رسید یا اساسا در هیاهوی بلند نژادگرایان گم می‌شد.
28.10.2011 - 14:45
در پاسخ به‌ مصاحبه‌ی وبسايت جرس ـ زبان حال بخشی از جنبش سبز ـ با آقای دکتر جلال جلالی‌زاده‌ آقای محمد مظفری از حزب کمونيست حکمتيست مطلبی تحت عنوان هويت قومی آخرين سنگر اصلاح‌طلبان کرد نگاشته‌ که‌ سطور ذيل جوابيه‌ای بلاواسطه‌ و صريح به‌ ايشان است.
28.10.2011 - 14:41
فرشید یاسائی
در این لحظه و در این شرائط خاص تنها شخص قابل اعتماد برای مردم و جنبش ازادیخواهی انان شخص رضا پهلوی است. او همچون پدر و پدر بزرگش میهن پرستی راستین است که همچو انان به ایران و ایرانی خیانت نخواهد کرد، عشق به ایران در رگهای او و در وجودش جاریست ما میتوانیم که با اطمینان به او تکیه کرده ایران عزیز را با لطف خدا و کمک او از چنگ دون پایگان دین فروش رها سازیم. ترس مستولی بر اردوگاه حامیان رژیم و دست و پا زدنشان در زمینه حضور او بی دلیل نیست
28.10.2011 - 14:18
کامنت های جالب و خواندنی
چطور امکان دارد جدایی دین از حاکمیت در 3000 سال قبل در ایران اتفاق افتاده باشد؟ در حالی حکومت های سکولار محصول عصر صنعتی شدن و از اروپا شروع شده است و چطور امکان دارد که جلوهای جدایی دین و حکومت از زمان کوروش اتفاق افتاده باشد؟! همین یک جمله نوری علاء نشان می دهد که او بشدت یک انسان ایدئو لوزیک است بعبارتی به تاریخ باستان ایران با عینک ایدئو لوزیک پانیرانیستی می نگردد و متاسفانه اشکال کار دکتر نوری علاء چنین است