رفتن به محتوای اصلی

اوت 2010

30.08.2010 - 19:01
بابک داد
بخش هشتم خاطرات زندگي مخفي در ايران باور داشتم اين خاك خوب، حتما ارزش آن را دارد تا براي نجاتش از دست كساني كه حقيقتا غاصب و ويرانگر آن هستند، تا سرحد مرگ و تا سرحد خطر پيش برويم. من نيّت كرده بودم تا انتهاي اين خط را بروم. تا آنجايي كه شايد روزي بچّه هايم مهسا و ميلاد، در نبودنم مجبور شوند كفشهايشان را باز كنند و از كاغذ و نوشته هاي داخل كفشها استفاده كنند. روزي كه من در هر وضعي كه باشم، مي توانم به خود ببالم كه به حق و به وظيفه خود در برابر اين خاك عمل كرده ام. اينگونه ما به ترس هجوم برديم و..
30.08.2010 - 18:01
بابک آزاد
در گفتگوی سیاسی خیلی اهمیت دارد که طرفین، همدیگر را درست بفهمند. بد فهمی همدیگر باعث عدم تفاهم وحتی می تواند باعث تراژدی گردد. در گفتمان سیاسی برای پرهیز از بد فهمی باید در شرایط برابر حقوق به گفت و شنود پرداخت. به نظر روشنفکران آینده نگر، حق بهره مندی از اطلاعات و در عین حال حق انتشار اطلاعات به اندازه ای اهمیت دارند که می توان مجموع آندو را اکسیژن دمکراسی خواند. با این توصیف وقتی نقطه نظرات مربوط به فعالین حرکت ملی آذربایجان در رسانه های گروهی درج نمی شود این به آن معنی است که...
30.08.2010 - 17:01
نمایشگاه بین المللی قرآن امسال حال و هوائی دیگر داشته است. نسل جوان ایران نگاهی دیگر به مراسم دینی و ارزش های حکومتی دارند. آنها عاشورا را به حسین پارتی تبدیل کرده، جرم روزه خواری علنی را 101 درصد افزایش داده و نمایشگاه قرآن را با موزیک پاپ و دختران خوش حجاب پیوند زده اند تا روح شادی و زندگی را بر افکار سردخانه ای و جنازه های باد کرده چیره سازند!
30.08.2010 - 16:09
اما پرسیدنی است چرا این ماه شهریور ابراهیم نبوی را دچار تـرس و لـرز کرده است که مجبور می شود فقط به رقص اکتفا نه کند و لونـدگـی هم چاشنی آن کُنـد؟ ایشان معتقدند چون حوادث متعـددی در این سال های طولانـی در ایـران رُخ داده است حافظـه ایرانیـان درون مرز بقدری پـُر شده است که دیگر، مثلأ کشتارهای دهه 60 بدست فراموشی سپرده شده است و برای اثبات نظراتش می گویند: حافظه ایرانیانی که در داخل زندگی می کنند، هر روز پر می شود از وقایعی که در داخل اتفاق می افتد...
30.08.2010 - 16:01
فعالان کمپین یک میلیون امضا در هر شهری بنا به تجربه و اندیشه ی خود سوالاتی متفاوت از دیگر شهرها از همشهری های خود پرسیده اند، به عنوان نمونه در تهران و چند شهر دیگر به طور مشخص از مردم در ارتباط با چند قانون پرسش به عمل آمده که نتایج آن به شرح زیر است :
30.08.2010 - 15:09
ناصر مستشار
آشتی و تحکیم نیروهای حزب الله با نیروهای سنی لبنان وکمک رسانی مالی و نظامی در دستور سفر احمدی نژاد قرار دارد و از سوی دیگر تحریک نیروهای حزب الله و امل و دیگر نیروهای مسلح سنی لبنان علیه اسرائیل ،جزئی از پروژه جنگ افروزانه رژیم اسلامی ایران هست تا افکار عمومی جهان از مسئله اتمی و آرایش بین المللی علیه حاکمان ایران بسوی لبنان منحرف گردد! رژیم در راستای مانورهای سیاسی خویش ،این بارمی خواهد با جنگ حزب الله و اسرائیل جنبش سبز را منحرف سازد!
30.08.2010 - 15:01
تقی روزبه
با داغ شدن نزاع جناحها و دامنه خرج کردن ازحیثیت رهبری توسط هرکدام، خامنه ای لازم دانست درپاسخ یکی ازسوالها ادعا کندکه گویا وی اصلا مواضع پنهان ندارد واستناد هرسخنی به غیزازمواضع علنی او درحکم گناه کبیره است.درهمین رابطه با تعیین نرخ درمیان دعوا و درارتباط با قتلهای زنچیره ای سال 78 اظهارداشت چند سال پيش قتلي اتفاق افتاده بود. دشمنان گفتند كه اين قتل‌ها با يك فتوا انجام شده تا از اين طريق پاي رهبري را وسط بكشند.
30.08.2010 - 14:09
رحمت عزیزی
پس از گذشت 31 سال از حاکمیت ویرانگر جمهوری اسلامی هنوز نیروهای سکولار و مترقی جامعه ایران نتوانسته اند ائتلاف یا آلترناتیوی جدی برای مبارزه با این رژیم به وجود آورند. هریک از احزاب و نیروهای سیاسی ایران خود را بزرگترین و مهمترین آلترناتیو جمهوری اسلامی می نامد و انتظار دارد که هرگونه ائتلاف و یا جبهه ای حول محور وی تشکیل شود.
30.08.2010 - 14:01
سمانه موسوی
آقای بازجو! شنیده ام دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ایران دقیق است و مو لای درزش نمی رود. بر همین اساس میدانم که بعنوان کارکشته همین سیستم، مطمئنی که شیوا آنچه که تلاش میکنی از او نشان بدهی، نیست و فقط راه به زانو درآوردن این دختر جسور و فعال دلسوز و متعهد حقوق بشر را در این میدانی. در همین ترفندها... اما اینها همه در این دنیاست. آن دنیایت را به چه واگذار کرده ای؟
30.08.2010 - 13:09
حسن بهگر
چندی است از نامه ی آقای سروش خطاب به « علما» می گذرد که بقول خود دق البابی کرد و توصیه نمود که به عنوان اعتراض به نجف هجرت کنند ولی پاسخی از آیات عظام نشنید گو اینکه ندادن جواب نیز نوعی جواب است. اما مخلص به فکر افتادم که از چه زمانی و تحت چه شرایطی این «علما» راه نجف را پیدا کرده اند. پس از جستجو متوجه شدم که این هجرت پس از قدرتگیری افغان های سنی مذهب در ایران رخ داده است. بد نیست ببینیم چگونه بوده است آن داستان.
30.08.2010 - 13:01
عاطفه اقبال
امروز به اعتصاب کنندگان ایرانی در آتن برگه ی پناهندگی با امضای وزیر کشور یونان ارائه شد. بر همه دوستان مبارک باشد.
30.08.2010 - 12:09
گلمراد مرادی
یک عادت دیگر وجود دارد که شاید مضرترین درجامعه باشد و آن عادت به فرصت طلبی سیاسی است، یعنی هرکه خر شد، تو پالان شو و هرکه در شدتو دالان! می گویم مضرترین، زیرا همین فرصت طلبی باعث فرق فاحش طبقاتی درجامعه می شود و بویژه در جهان سوم یکی از عاملان مهم بوجود آمدن دیکتاتورهای خشن است. در واقع اگر انسان بخواهد در باره همه این نکات منفی و مثبت به تفسیر بنویسد، کتابی قطور و چندین صد صفحه ای خواهد شد.
30.08.2010 - 12:01
هشدار می دهیم! جان و سلامتی زندانیان، پس از آزادی همچنان در خطر است! از آنجائی که اغلب زندانیان آزاد شده به دلیل شکنجه‌های روحی- روانی- جسمی- جنسی، دچار بیماری‌های عدیده‌ای شده‌اند که حتی در برخی موارد منجر به مرگ آنان شده است، مادران پارک لاله (مادران عزادار) بر خود واجب دانسته، توجه خانواده‌های زندانیان را به موارد تاسف‌باری که تاکنون اتفاق افتاده است جلب نمایند،
29.08.2010 - 19:01
اقبال اقبالی
فرهنگ و منش حاکمان کنونی هیچ قرابتی با فرهنگ، مرام و اخلاق ملت ایران ندارد؛ اینها نمایندگان و ادامه دهندگان راه، مرام، فرهنگ و اخلاق بیابانگردان عرب و مغول در جریان تجاوز به ایران هستند و لکه ننگی بر دامان بشریت!
29.08.2010 - 18:09
فواد حقیقی
هنرمندان ايراني در کردستان عراق؛ گوگوش نيز به‌ کردستان می‌رود از خواننده گان موسيقي کلاسيک ايران گرفته تا خواننده گان پاپ. کردستان عراق مکاني براي ديدار هنرمندان ايراني با طرفدران آنها شده است. طرفداراني در کردستان عراق يا مشتاقاني که از ايران به آنجا مي روند. من آمده ام، که عشق فرياد کند، من آمده ام که ناز بنياد کند. گوگوش، خواننده ي پرآوازه، صدايي فراموش نشدني، اينبار اوست که مي خواهد خاطره اي جاودانه براي دوستدارانش در اربيل بر جايي بگذارد.
29.08.2010 - 18:01
این اقدام رژیم برای تست کردن مردم است. اگر اقدامی نکنیم قدم بعدی دستگیری است!
29.08.2010 - 17:09
ناصر مستشار
دنباله روی وهمکاری روشنفکران با روحانیت تنها به انقلاب مشروطه و انقلاب 57 منحصر نمی شود بلکه در تا به امروز نیز بخش وسیعی از روشنفکران به دنباله روی از روحانیون ویژه می پردازند!بنظر این بخش از روشنفکران ،حرکات سیاسی در حال حاضر ادامه انقلاب مشروطیت و انقلاب 57 است ولاجرم باید با بخش مترقی روحانیت همکاری نمود!چراتاکنون در میان نیروهای سیاسی ایران یک نقطه ثقل مشترک با پلاتفرم سکولاریزم شکل نگرفته است؟
29.08.2010 - 17:01
آنگ سان سو کی زندگی خود را وقف یک برمه‌ آزاد و باز کرده است که در آن گروه نظامی حاکم جای خود را به دولتی منتخب مردم در یک فرایند دمکراتیک بدهد. بنا به نظر سو کی بهترین روش برای دست یابی به این هدف در سال 1988 تاسیس یک حزب سیاسی یعنی لیگ ملی برای دمکراسی و شکست حاکمان نظامی در انتخابات ملی بود. در اولین انتخابات با مشارکت این حزب در سال 1990، لیگ ملی برای دمکراسی 83 درصد از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد و سو کی قرار بود به مقام نخست وزیری تعیین شود؛ اما حاکمان نظامی...
29.08.2010 - 16:09
رکسانا صابری
سال گذشته به مدت چند هفته با مهوش ثابت و فريبا کمال آبادی دو تن از رهبران دین اقليت بهايت ايران، در سلول زندان مخوف اوين تهران هم بند بودم. به تدريج آنها را به چشم خواهرانم و زنانی می ديدم که جرمشان پيروی صلح جويانه از دين خود و مقاومت در برابر فشار بازجويان برای دست برداشتن از اصول مورد اعتقادشان بود. ظاهرا اين دو نفر به همراه پنج همکار مرد، در ماه جاری به همين جرم به تحمل 20 سال زندان محکوم شدند.
29.08.2010 - 16:01
عباس مقدم
ولی گویی هویت طلبان آذربایجانی در اثر سردرگمی، قادر به درک جنبش سبز نیستند. این سردرگمی ریشه در انکار هویت ایرانی دارد. آنان با هر آنچه که رنگ و بوی ایرانی داشته باشد، بیگانه شده اند. اما به نظر می رسد که تاثیر هویت طلبان بر روی قشر خاصی از جامعه، است نه بیشتر. روزی که جنبش سبز به یک خیزش عمومی بینجامد، اکثریت قریب به اتفاق جامعه آذربایجانی، همان گونه که در تمامی جنبش ها پیشتاز بودند، با این جنبش همراه خواهند بود. هویت طلبان که امروز با قهر کودکانه، به این جنبش دهن کجی می کنند
29.08.2010 - 15:01
کامنت های جالب و خواندنی
اینها به مدت سی سال و یا کمتر در حاشیه نشسته اند و خبر ندارند که روشنفکر ترین ایرانیانی که در داخل زندگی میکنند هنوز هم به خرافات اسلامی از جمله محمد،قران،علی و امام زمان اعتقاد دارند چه رسد به توده ملت. واقعا دلم نمیخواهد که باور کنم که این مردم آنقدر در عمق این خرافات غرق هستند که احمدی نژاد منتخب واقعی آنها است اما اگر بگویم میر حسین به حق آلترناتیف تیف روشنفکری در داخل ایران است سخنی به گزاف نگفته ام. این مردم در حال حاضر توانایی قرهنگی و رشد فکری و اجتمایی به آن میزان ندارند که...
29.08.2010 - 14:01
کامران دانشجو در سخنان امروز خود، بعنوان یک فاشیست دینی با صراحت کامل سیاست جمهوری اسلامی در راستای تغییر دانشگاه ها به لاتکده ها را بیان کرده است. سخنان کامران دانشجو در انطباق کامل با اهداف سیاسی، مذهبی، فرهنگی فاشیسم دینی قرار دارد و این اپوزیسیون ملی - دمکرات و جنبش های اجتماعی دانشجویان، زنان و کارگران هستند که باید با فاشیسم در همه اشکال آن تعیین تکلیف کنند!
29.08.2010 - 13:01
شادی امین
هر دفاعیه ای از شیوا بایستی بر خواست آزادی فوری او پافشاری کند. شیوا قربانی انتقام گیری عناصری در وزارت اطلاعات و به قول خودشان بخش “نفاق” است که به دلیل روشنگری شیوا در مورد عاطفه نبوی قصد دارند زهر چشمی از او و دیگران بگیرند. شیوا قرار است نمونه پیروزی سرکوب بر آزاده گی و شجاعت باشد. بایستی قویا بر این بی عدالتی تازید و آزادی شیوا را خواستار شد. آنها حتی از قیافه و ظاهر شیوا می دانند و می فهمند که با بینش “مجاهد” سنخیتی ندارد. محاربه اتهامی واهی است، این را آنها بهتر از ما می دانند.
29.08.2010 - 12:01
تعدادي از معلمان چند استان كشور از جمله استان هاي سمنان رشت و آذربايجان شرقي به نمايندگي از حدود ۱۲۰ هزار معلم بازخريد شده در سراسر كشور؛ صبح امروز يكشنبه در مقابل ساختمان مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
29.08.2010 - 12:01
کامنت های جالب و خواندنی
آقای توکلی! اگر قرار باشد گذشته‌ آدمها مورد محاکمه‌ قرار گیرد همه‌ شما و همنسلان شما باید مورد محاکمه‌ قرار گیرید چون همه‌، تاکید میکنم همه‌ شما به‌ پیشواز خمینی رفتید. از چپ و راست و میانه‌ و مجاهدو کمونیست و ... و رژیمی را بر ما که‌ هنوز به‌ دنیا نیامده‌ بودیم حاکم کردید که‌ اینچنین وعشیانه‌ خون می ریزد نسل من با هیولایی در افتاده‌ که‌ شما حاکم کردید...
29.08.2010 - 11:01
شیوا نظرآهاری فعال حقوق کودکان و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، از آذرماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد. وکیل او اعلام کرده که حکم محاربه به وی تفهیم شده. فعالان حقوق بشر نگران صدور حکم سنگین برای او هستند.
29.08.2010 - 10:01
در کره شمالی حتی خواب دیدن مردم هم کنترل میشود و دانش آموزان موظف هستند آخرین خوابهای سیاسی خود و والدینشان را به نمایندهء وزارت اطلاعات و امنیت در کلاسشان! گزارش کنند. انتشار هر نوع خبر ناخوشایند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره که مربوط به کره شمالی باشد ممنوع است. هر گونه انتقاد از نظام کمونیستی و مقامات آن نیز جرم تلقی میشود. دوازده روزنامه در این کشور منتشر می شوند اما خبرنگار ندارند! این روزنامه ها موظف هستند که هر روز خبرهایی که از وزارت اطلاعات و امنیت دریافت می کنند را عینا منتشر کننند
29.08.2010 - 09:01
عبدالستار دوشوكی
کمیسیون هیجده نفره رفع تبعیض نژادی سازمان ملل مـتـحـد، ایران را به دلیل عدم ارائه آمارهای لازم در مورد اقوام و مناطق اقوام نشین ایرانی، علیرغم سرشماری نفوس کشور در سال ۲۰۰۷ در ایران، سرزنش نموده است. در این گزارش آمده است که مشارکت عملی افراد و گروه های وابسته به اقوام ایرانی در امور مملکتی و عمومی بسیار پاینتر از حد انتظار می باشد
29.08.2010 - 08:01
فریده که روز چهارشنبه گذشته مسموم شد، می‌گوید، حتی اگر به قیمت جانش هم تمام شود به آموزش ادامه خواهد داد
29.08.2010 - 07:01
مهرداد مشایخی
اصلاح‌طلبان با ادعای اصلاح این نظام پای به عرصه سیاسی گشودند. آنچه امروز از بخشی از آن‌ها بر جای مانده است، میزانی از مخالفت سیاسی با جریان حاکم بر سر سهم است. از اصلاح ارکان نظام کوچک‌ترین اثری موجود نیست: قانون اساسی، جایگاه ولایت فقیه، سیاست خارجی همگی دست نخورده مانده‌اند! اصلاح‌طلبان در عمل و در سیاست‌گذاری (نه در سطح مباحث عام و انتزاعی) چه «اصلاحی» در سیاست خارجی حاکم بر کشور ارایه کرده‌اند؟
29.08.2010 - 06:01
جدیدترین سرود کمپین به مناسبت چهارمین سال تولد کمپین یک میلیون امضا
28.08.2010 - 19:01
فرزان فرامرزی
این گزارش جدیدی است که تهیه کرده ام. بررسی وضعیت پناهجویان در ترکیه. هرچند این مقاله و مقالات مشابه یک بررسی کلی نیست و تنها مشتی است نمونه خروار، اما بهرصورت دورنمائی از مشکلاتی که ایرانیان پناهجو در ترکیه با آن دست به گریبانند را نشان می دهد. توجه شما را به این گزارش جلب می کنم
28.08.2010 - 18:01
کیومرث نویدی
کمربندهای فقر گرداگرد شهرهای بزرگ مرکزی در تمدن‌های شکسته، جز بازگشت به گذشته برای خلاصی روانی از دهشت‌های پیشارو راهی نخواهند یافت: آنها سربازان گم‌نام هر رادیکالیسم کوری خواهند بود که دراکولای اسطوره بر آنها تحمیل کند.
28.08.2010 - 17:31
امیرحسین موحدی
هر شب به زیر می کشندستاره ای وباز این آسمان غمزده غرق ستاره هاست. بعد از انعکاس وسیع مصاحبه هایی که به صدای فرزاد متبرک بود و اینکه اقامت من در آنکارا علنی گردید،استبداد غالب و مغلوب اعم از شووینیست ها وفاشیست های حرفه ای و سر سپردگان جمهوری جهل و جنون خمینی عملیات فیزیکی و رورانی خود را در انتقام از من ساماندهی کردند.ابتدا با تهدیدات تلفنی از داخل خاک ترکیه آغاز شد
28.08.2010 - 17:01
ژاله توکلی
محمد رضا حیدری پیش از آن در سخنرانی های خود درباره ساخت مسجدی در کپنهاک هشدار داده بود.او مسلمان مومنی است و نمی شود به او اتهام اسلام ستیزی زد ؛موضوعی که برخی ها سعی می کنند ، مرا به آن متهم کنند. چه افتضاحی .... اول رای من در باره ساخت مسجد ممتنع بود هر چند که واقعا دلم می خواست رای منفی بدهم ، اما در رای گیری بعدی رای منفی خواهم داد .اما چرا؟ که من سعی می کنم به سئوالات شما احتمالی پاسخ گویم .
28.08.2010 - 16:09
کیوان باژن
دشمنان آزادی،صمد بهرنگی را در رود ارس کشتند آنان گمان میکردند که با حذف فیزیکی صمد،کودکان و زحمتکشان را برای همیشه از وجودش محروم خواهند کرد اما یک ماهی سرخ کوچولو،اندیشه های صمد را از راه ارس با خود به دریا برد.وبدین سان صمد بهرنگی دوباره متولد شد تولدی دیگر در شهریور ماه 1347 بمناسبت هفتاد و یکمین سال تولد صمد بهرنگی، مقاله ای از کیوان باژن را بعنوان هدیه به تمام کودکان،مردان وزنان آزادیخواه پیشکش میکنم صمدبهرنگی نمرده است؛صمد درقلب ما و در وجود ماست. جهانگیر محبی