رفتن به محتوای اصلی

انتخاباتی که می تواند کل آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد

انتخاباتی که می تواند کل آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد

سناتور مک کین از پنج شنبه متحد جدیدی را در سنا در کنار خود خواهد دید؛ اسکات براون، سناتور منتخب ماساچوست، که در یک پیروزی تاریخی اکثریت مطلق را از دموکرات ها در سنا ربود. براون تنها جمهوریخواه ماساچوست بود که در رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری از سناتور مک کین حمایت کرده بود. اسکات براون که از منتقدان گفتگو با دولت احمدی نژاد است در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی اش در روز چهارشنبه گفت پنج شنبه به واشنگتن می رود تا در کنار ملاقات با رهبران کنگره به دیدار سناتور مک کین برود.

از بامداد امروز، رای دهندگان در ایالت ماساچوست، در شمال شرقی آمریکا، برای انتخاب یک سناتور جدید به جانشینی سناتور فقید تد کندی به حوزه های اخذ رای می روند. نتیجه ی این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی میان کاندیدای دموکرات و جمهوریخواه می تواند به توقف شماری از برنامه های رئیس جمهور آمریکا منجر شود.

نتیجه ی نبرد سرنوشت ساز در ماساچوست در این روز سرد زمستانی در گرو دو کلمه است: نرخ مشارکت.

ایالت بطور سنتی لیبرال ماساچوست به یک میگرن انتخاباتی برای دموکرات ها بدل شده است. دموکرات ها که تا یک هفته پیش انتظار نداشتند اسکات براون، کاندیدای جمهوریخواه، بتواند رقیبی جدی برای مارتا کوکلی، کاندیدای دموکرات، باشد سپاهی سه هزار و پانصد نفری از داوطلبان را طی چند روز گذشته برای تماس با رای دهندگان و انتقال پیام فوریت شرکت در انتخابات به حرکت درآوردند.

ماشین انتخاباتی دموکرات ها در ماساچوست بسیار بزرگتر از امکانات جمهوریخواهان است اما، اسکات براون با تکیه بر پانصد دواطلب با اجرای کمپینی هوشمندانه مبتنی بر دوری جستن از رهبری حزب جمهوریخواه، انتقاد از نزدیکی رقیب به سیاست های حزبی در واشنگتن، و مخالفت با طرح اصلاح بیمه درمانی مورد نظر پرزیدنت اوباما خود را کاندیدای تغییر معرفی کرده و در شرایطی قرار داد که در پنج نظرسنجی ها از شش نظرسنجی با متوسط هشت درصد پیشتاز است و در یک مورد برابر است.

هر چند شمار دموکرات ها نسبت به جمهوریخواهان سه برابرست اما، نیمی از رای دهندگان ماساچوست مستقل اند. مشارکت بالای مستقل ها ضامن پیروزی براون و مشارکت بالای دموکرات ها پیروزی کوکلی را رقم می زند.

سناتور جمهوریخواه جان مک کین دیروز حامیانش در سراسر کشور را به کمک به کمپین براون دعوت کرد.

حامیان اسکات براون با پلاکاردهایی که عنوان چهل و یک بر آن نوشته شده این پیام را انتقال می دهند که با فرستادن چهل و یکمین سناتور جمهوریخواه به سنا در پی ایجاد تعادل قدرت و کاستن از اکثریت قاطع دموکرات ها هستند.

مارتا کوکلی که از پشتیبانی تقریبا تمام شخصیت های سیاسی مطرح ایالتی برخوردار است دیروز حمایت فرزند مارتین لوترکینگ را در هشتاد و یکمین سالروز تولد رهبر فقید جنبش حقوق مدنی کسب کرد.

کینگ جوان گفت اگر پدرش زنده بود از کوکلی حمایت می کرد چون او در مسیر پیشبرد برنامه های پرزیدنت اوباما گام برخواهد داشت.

نخستین و مهمترین پیامد شکست کوکلی توقف لایحه ی اصلاح بیمه درمانی خواهد بود که شمار مخالفان آن در آمریکا بیشتر از حامیان آن است.

مدیر روابط عمومی کاخ سفید معتقد است هر چند جمهوریخواهان می کوشند انتخابات ماساچوست را رفراندوم بر سر اصلاح بیمه ی درمانی عنوان کنند اما، چنین چیزی صحت ندارد زیرا مردم ایالت ماساچوست پیشاپیش از بیمه ی درمانی همگانی برخوردارند.

ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دیروز تاکید کرد در تصویب لایحه ی بیمه ی درمانی عقب نشینی در کار نخواهد بود بلکه نتیجه ی آن تنها می تواند بر روند تصویب طرح تاثیر بگذارد.

دموکرات ها پیشاپیش دو سناریو را در صورت شکست پیش بینی کرده اند.

یکی اینکه در فرصت هفت تا پانزده روز پس از برگزاری انتخابات که فرماندار بر نتیجه ی انتخابات مهر تائید می زند لایحه بیمه را از تصویب بگذرانند. البته فشارهایی هست که اسکات براون در صورت پیروزی چون تد کندی بلافاصله در سنا سوگند داده شود.

سناتور دموکرات جان کری، دیگر سناتور ماساچوست و رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، گفت بعید می داند چنین امری رخ دهد.

سناریوی دیگر این است که لایحه ی سنا را در مجلس نمایندگان تصویب و مستقیم به کاخ سفید بفرستند که این گزینه بعید بنظر می رسد.

ماساچوست سال دو هزار و شش دوال پتریک، نخستین فرماندار آمریکایی آفریقایی تبار، را انتخاب کرد در انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و هشت شصت درصد رای دهندگان به پرزیدنت اوباما رای دادند. مارتا کوکلی در صورت پیروزی می تواند نخستین سناتور زن ماساچوست باشد. از سال هزار و نهصد و هفتاد و دو تا کنون ماساچوست سناتور جمهوریخواهی را انتخاب نکرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
voacapitol

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید