رفتن به محتوای اصلی

ژوئیه 2010

31.07.2010 - 17:09
اگـر در باره مبـارزات مـردم درون مـرز نظـری بدهیم، به جای پاسخ به نظرات مان، بلافاصله با این جمله روبـرو مـی شویـم کـه: لازم نیست از اینجـا نسخـه پیچیـد و یا خـارج گـود نشته ایـد و مـی گـوئیـد، لنگ اش کُـن حال می توان از این سیـل عظیـم مخالفانِ رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی در بـرون مـرز سئوال کرد( منظورم نسخه پیچیدن نیست!) اگـر قرار است کار دستـه جمعـی انجام شود که مسلمـأ بـُرد و اثر مطلوبـی هم بجا خـواهـد گـذاشت چـرا متـاسفانـه در همان قدم های اولیه از ( کار جمعی) خسته می شوید و...
31.07.2010 - 16:09
مهرداد مشایخی
اسراییل و نئوکان‌های آمریکایی از رفتار ماجراجویانه و تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی در مناقشه هسته‌ای سود برده و گزینه نظامی را برجسته‌ کرده‌اند. آیا جنبش دمکراسی‌خواهی ایران برای بازداشتن این تهدید، سیاست وبرنامه‌‌ای دارد؟
31.07.2010 - 15:09
کاظم علمداری
چرا ايرانيان 31 سال پس از انقلابي که خواست اصلي اش آزادي بود آن را بدست نياورده اند؟ مگردراين سي و يک سال درايران استعماري وجود داشت که مانع بشود؟ پس چرا آزادي بدست نيامد؟ واقعيت اين است که آزادي با حذف استبداد وبرقراري حاکميت مردم بدست مي آيد، نه با حذف استعماري که درايران وجود نداشته است.
31.07.2010 - 14:09
آرش سلیم
اخیرا آقای بنی صدر پشنهاد تشکیل یک جبهه گسترده با محوریت «حاکمیت مردم» را داده است: «درحال حاضر احتیاج داریم گرایشهای مختلفی که قبول دارند که حاکمیت مال مردم است یک جبهه گسترده بوجود بیاورند». به گمان نگارنده آن چه ما در شرایط حاضر بدان نیاز داریم تشکیل «کنگره ملی» موقت است نه یک جبهه. کنگره ای که بتواند تمام جریانات را نمایندگی کند.
31.07.2010 - 13:09
ناصر اعتمادی
رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به حمایت پاکستان از فعالیت های اسلامگرایان شورشی و استمرار جنگ و خشونت ها در افغانستان در نتیجۀ همین پشتیبانی گفت : اگر کشورهای مؤتلف غربی توانایی مقابله با پشتیبانی پاکستان از اسلامگرایان شورشی را دارند پرسش این است که چرا دست به عمل نمی زنند.
30.07.2010 - 17:09
سعید ترکمان
آزادی کلمه ایست که نیاز به تعریف و تفسیر ندارد و هر کس به طور غریزی، احساس گرایش به آزادی را در خود حس می کند. آزادی ذاتی، آزادی فردی، فکری و اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نیاز مسلم انسان هزاره سوم می‌باشد که در یک اجتماع به طور حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد.
30.07.2010 - 16:09
ناصر مستشار
در حال حاضر می توانیم تحت شعار اتحاد بخش ، همبستگی برای سرنگونی رژیم اسلامی با همه اختلاف نظرها و تفاوت فکری اما در تعین حکومت آتی که نهایتا آن امر مهم را اگر به آرای مردم اعتقاد داشته باشیم به خود مردم واگذار نمائیم وبیش از این در بحث های انتزاعی وتجریدی خود را مانند سی ویک ساله گذشته اسیر ننمائیم.
30.07.2010 - 15:09
صوفیا قاضی
عطاء الله مهاجرانی در یادداشتی با انتقاد از جایگزین شدن مصلحت نظام به جای آرمان های انقلاب، اعلام کرده است که همه ما که در برابر کشتار جوانان در سال 1367 ساکت ماندیم. گمان می کردیم شرایط جنگ و تهدید خارجی می تواند مجوزی برای چنان جوان کشی باشد، که در تاریخ ما کمتر نظیری برای آن می توان یافت.
30.07.2010 - 14:09
سحر فرازمند
هفته گذشته طی اقدامی عجولانه به کارکنان پژوهشکده باستانشناسی ابلاغ شد که یا باید به شیراز کوچ کنند یا از سمت خود کناره‌گیری کنند. تبعات این تصمیم شتاب‌زده و غیر کارشناسی هنوز بر ما پوشیده است، اما بر اساس شواهد و دلایلی که حتی بر افراد غیر کارشناس واضح می‌نماید، این تصمیم عواقب فاجعه‌بار تخریب بیشتر آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران را در پی خواهد داشت. میراث فرهنگی ایران و نحوه مدیریت آن از زمان دولت دوم اصلاحات تاکنون می‌تواند به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت مخرب و آشفته و نیز...
30.07.2010 - 13:09
مازیار بهروز
محمدرضا پهلوی در آخرین کتاب خود با نام «پاسخ به تاریخ» تلاش کرد تا به پرسش نسل های بعد از خود درباره کارنامه و دوران زمامداری اش پاسخ بدهد. این کتاب در اصل به زبان فرانسه منتشر شده و پس از چندی برگردان آن به فارسی در ایران هم انتشار یافت. شاه در مقدمه کتاب می نویسد که «در این کتاب قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می‎کردم و چرا می‎خواستم جامعه‎ای بر اساس عدالت اجتماعی و نه مبارزه طبقاتی بنا کنم؛ جامعه‎ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند.
29.07.2010 - 18:25
تابناک امروز به مسئولان ترکیه هشدار داده است که: حواستان باشد به تروریست ها پناهندگی ندهید. کسانی فرزندان دلاور ایران را تروریست می نامند که 31 است دستشان بخون آزادیخواهان و دگراندیشان آلوده است. سایت محسن رضائی در باره پناهجویان ایرانی می نویسد: عمدتا افرادی هستند که در رویدادهای تروریستی در ایران نقش داشته و مسبب ویرانی ها و نیز کشته شدن شهروندان ایرانی شده اند و از پس عینک پان اسلامیستی خود نمی تواند چهره کریه جنایات علیه بشریت توسط رژیم را مشاهده کند.
29.07.2010 - 17:25
آ. الله وردی
قتل عام 1915 ارامنه بعنوان اولین نژادکشی قرن بیستم شناخته شده است . سعی و همت ارامنه بر آن قرار گرفته که حوادث آن قتل عام به نحوی شایسته به دیگر ملل جهان شناسانده تا حق پایمال شده خود را بدست آورند و این خود عاملی برای جلوگیری از کشتارها و قتل عام ملل دیگر گردد . شناسایی و محکومیت رسمی این قتل عام وظیفه انسانی همه ملت ها و دولت هاست .
29.07.2010 - 16:25
محبوبه عباسقلی زاده
محبوبه‌ عباس‌قلی‌زاده، از سخنرانان بیست و یکمین سمینار بنیاد پژوهش‌های زنان در پاریس، پس از وقایع عاشورا ایران را به مقصد مالزی ترک گفته و پس از پنج ماه اقامت در آن کشور، در هلند اقامت گزیده است. محبوبه هم جنبش زنان داخل ایران را به خوبی می‌شناسد و هم در این دوران کوتاه اقامت در خارج از کشور با جنبش زنان خارج از ایران آشنا شده است. در همین رابطه با او به گفتگو می‌نشینیم.
29.07.2010 - 16:09
نصرت شاد
بلوک در نوجوانی هوادار شاعران رمانتیک مانند گوته ، هاینه ، و آیشندرف بود . در نمایشنامه نویسی او احترام خاصی برای ایبسن و استرینبرگ قائل بود . او از نظر شعری زیر تاثیر پوشکین و لرمانتوف و از نظر فلسفی هوادار ولادمیر سولویف و فلسفه عرفانی مذهبی وی بود .
29.07.2010 - 15:09
ابوالحسن بنی صدر
سند محرمانه‌ای از سوی ابوالحسن بنی‌صدر منتشر شده که در آن میرحسین موسوی شش دلیل برای استعفا از مقام نخست وزیری مطرح کرده است. ابوالحسن بنی‌صدر درباره این‌که این سند چه طور به دست او رسیده و محتوای این سند توضیح می‌دهد.
29.07.2010 - 14:25
این به معنای نفی گذشته و فراموشی گذشته نیست. موسوی و تمام کسانی که در دهه‌ی سیاه شصت جرمی مرتکب شده، یا جنایتی انجام داده‌اند باید پاسخ‌گو باشند. ولی الان هفتاد درصد جامعه‌ی ایران زیر سی سال هست و تجربه‌ی شما را ندارد. نگاه ما به میرحسین با نگاه شما متفاوته.
29.07.2010 - 13:25
شهناز غلامی
سال‌ها ست که میگويیم و نیز نوشته‌ایم که جنبش ملی آذربایجان بخشی از مبارزه‌ایست که در راه برقراری دمکراسی در ایران جریان دارد. ولی ناسیونالیسم کور حاکم بر جنبش ملی آذربایجان با طرح مستقل بودن آن سعی دارد که آن را از دیگر جنبش های دمکراتیک جدا کند و ایزوله سازد.٢
29.07.2010 - 12:25
ناهید حسینی
شرکت کنندگان از کشورهای مختلف و با نظریات مختلف در کنار هم به سخنرانی و بحث پرداختند. بنیاد تنها سازمانی در خارج از کشور است که به مدت ۲۱ سال توانسته است این تکثرگرایی را با خود رشد و همراه کند. در واقع رازتداوم کنفرانس‌های بنیاد، رنگین کمانی بودن آنست، و گرنه مثل دیگر سازمانهای سیاسی از درون ازهم می پاشید. جنسیت ومسائل مشترک زنان چون چتری وسیع، سایه همکاری و همراهی را برسر فراکسیونهای مختلف زنان گسترده است، و همین باعث میشود که زنان از گوشه و کنار دنیا با اشتیاق به کنفرانس پژوهش های زنان بیایند
29.07.2010 - 11:25
صادق شکیب
از دستاورد های بزرگ جنبش مردمی تا این مرحله همانا کنار گذاردن یا بهتر گفته باشیم کنار گذاشته شدن اجباری ماسک های فریب و خدعه در تمامی جها ت است . و این نیست مگر حاصل برآمد جنبش شکوهمند مدنی مردم علیه دولت رو سیاه کودتا . با همه ی اوصاف برای به بار نشاندن مبارزات مردمی امکانات باند جهل و نادانی ارتجاع را نباید دست کم گرفت . نیرو های ملی و میهنی به حق در افشای ترفند های جنایتکاران به وظایف خود هوشمندانه آگاه بوده لحظه ای درنگ نمی کنند و...
28.07.2010 - 19:25
روجا
در طول تاریخ ۱۶۸ ساله اخیر این حكایت بر بابیان و بهاییان نیز وارد گشته نه از طرف قوم مغول بلكه از جانب روحانیون فارغ از روحانیت كه با پشتیبانی حكام غافل مردم ناآگاه را با وعده كسب ثواب دنیا و آخرت به این اعمال تشویق كرده اند. اما این وقایع دردناك هرگز در تاریخ رسمی این سرزمین ثبت نشده است.
28.07.2010 - 18:25
بیانیه پیشنهادی جمعی از زنان فعال ارائه شده در بیست و یکمین سمینارسالانه بنیاد پژوهش های زنان ایرانی, ٦ امرداد ١٣٨٩ متن بیانیه ملهم و ناشی از مطالبات تحقق نایافته انقلاب 1357 با یک وقفه 31 ساله است. بی تردید شعار آزادی زن معیار آزادی در جامعه است که بر زبان هزاران هزار زن ایرانی در روز جهانی زن در سال 1357 جاری بود و در زمان حال حقانیتی بیش از پیش یافته است.
28.07.2010 - 17:25
سعید ترکمان
آن خس و خاشاك تويي... پست تر از خاك تويي... شور منم نور منم... عاشق رنجور منم...
28.07.2010 - 16:25
در بند 350 کسانی هستند که از هیچ پشتوانه ی خبری برخوردار نیستند در صورتیکه هزینه ای کمتر از دیگران نپرداخته اند. در میان اینان کسانی هستند که دارای مدارک بالای دانشگاهی می باشند و یا سن بسیار پایینی داشته و تنها به جرم کرد بودن به اشد مجازات محکوم شده اند و یا آزادی مشروطشان در هاله ای از ابهام می باشد و با این کار فشار بیشتری به آن ها وارد می آورند. شاید بتوان از اینان به عنوان زندانیان سیاسی فراموش شده نام برد.
28.07.2010 - 15:25
چرا وقتی تمنا و آرزوی چیزی را داریم، دچار حس ترس و دلهره می‌شویم. چرا احساس عشق همزمان ترس و دلهره را رشد می‌دهد؟ چرا رشد احساس قدرت به معنای شدت یابی حس ترس و دلهره نیز هست؟ چرا هر چه خرد و اندیشه انسان قویتر و بالغتر شود، ترس و دلهره و شکش نیز به همان اندازه بالا می‌گیرد؟
28.07.2010 - 15:25
بابک داد
نامه اي به ميرحسين موسوي؛ -اين كدامين مصالحي است كه با ندانستن و نفهميدن و مهر بر لب زدن و گرفتن و بستن و زنداني كردن مردم تأمين مي شود؟ مصلحت چه كساني با مُهر محرمانه زدن بر حقيقت ها تأمين مي شود؟ مصلحت مردم؟ يا مصلحت حاكمان؟ چرا تا كارد به استخوان برخي شخصيت هاي سياسي نرسد، آنها مردم را محرم دانستن حقايق نمي دانند؟ و چرا بعد از معامله هاي پنهاني، حقيقت ها دوباره از ويترين بيرون مي روند و راهي بايگاني ها مي شوند؟
28.07.2010 - 15:25
خانم داودی مهاجر، روزنامه نگار و از فعالین حقوق بشر, جنبش زنان و عضو کمپین یک میلیون امضاء میباشد.این مصاحبه از طرف سعید ترکمان یکی از نویسندگان سایت ایران گلوبال ترتیب داده شده است که نظر شما را به آن جلب میکنم.
28.07.2010 - 15:09
مریم زهدی
تقلید از کارهای شاملو تعداد زیادی از جوان ها را گمراه کرد.یکی از ایرادهایی که من در کتاب شناختنامه شاملو هم به آن اشاره کرده ام این است که معتقدم کاش او این همه مصرانه به سیاست روزانه نمی پرداخت. در واقع تفکر سیاسی برای شاعر مهم است اما پرداختن به مسائل سیاسی روز شاید برای هنرمند لازم نباشد... شاید شاملو نباید نشریه ایران شهر را منتشر می کرد یا بخشی از مطالب کتاب جمعه را که پرداختن به مسائل سیاسی روز بود.
28.07.2010 - 14:09
ابوالحسن بنی صدر
این حق مردم است. حقیقت نباید وسیله تهدید قرار گیرد.
27.07.2010 - 14:25
جلال ایجادی
دودیدگاه اکولوژیستی وفمینیستی که دوجریان مستقل را تشکیل میدهند، درضمن وفاداری به تحلیل عمومی خود، درعین حال تغییر را باعتبار عمل سیاسی واجتماعی ممکن میدانند. بازیگران وارد روند بهبود کار، اصلاح سیاست ها وبهتر کردن شرایط میگردند، بدون آنکه راه حل های ریشه ای را از یاد ببرند. این همسوئی ها میان فمینیسم واکولوژی سیاسی زمینه ساز طرح های مشترک وپیوند عمل سیاسی واجتماعی این دوجریان است.
27.07.2010 - 14:09
عبدالله شهبازی
آيا اين «بزرگ‌ترين افشاگري اسناد نظامي تاريخ ايالات متحده آمريکا» به مردم آمريکا و افغانستان و پاکستان و ايران و عراق سود خواهد رسانيد و موجي براي محدود کردن سياست‌هاي نظامي‌گرايانه نئوکان‌ها و خروج ارتش آمريکا از افغانستان و عراق ايجاد خواهد کرد يا، به عکس، توجيهي براي عمليات نظامي جديد، شايد اين بار عليه ايران، فراهم خواهد آورد؟
27.07.2010 - 13:25
ترجمهءِ متن سخنرانی دکتر علیرضا اصغرزاده پیرامون جنبش روند دمکراسی و مسائل ملّی قومی در پارلمان ایتالیا، که اکنون در سایت ایران گلوبال گذاشته شده است، از طریق ایمیل های دریافتی بوسیلهءِ هم تبارانِ ایشان هم بدستمان رسیده بود، از آنجا که پنداشتیم این سخنرانی پیام آور مطالبی جدید و آکادمیک کارشناسانه برای یاری رساندن به گذار از استبداد ِ سیاهِ دینی به دمکراسی در ایران باشد، آنرا با دقت مطالعه کردیم.
27.07.2010 - 13:09
ناصر مستشار
31 سال هست که نظام حاکم برایران جان مردم بیدفاع را به اشکال گوناگون می گیرد. امااین در حالیست که آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،آرزوی حفظ همین نظام خونریز را می نماید تا شاید انسان های بیگناه بیشتری در پایداری رژیم اسلامی به هلاکت برسند! ايلنا: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رئيس مجلس خبرگان رهبری تاکيد کرد
27.07.2010 - 12:25
دنیز ایشچی
اگر راستای روند حرکتی انسان نوین را در مسیر انسان گلوبال یا انسان جهان وطنی بنامیم، آیا این انسان هوّیت ملّی خود را از دست میدهد، یا اینکه هوّیت ملّی بمثابه ژنهایی که بنیه های ساختاری او را تشکیل میدهند، بعنوان بخشی از ( دی _ان _ا) ماهّیت وجودی خود، آنرا در نهاد و وجود و با خود حفظ میکند؟ با نگرش کوتاه به تاریخ تمدّن بشریّت، میتوان سریعاُ این نتیجه را گرفت که حدّ اقّل در دهه ها و صده های آینده بشر هوّیت ملّی خود را بعنوان بخشی از ماهّیت وجودی خود با خود حمل خواهد کرد.
26.07.2010 - 16:25
بابک داد
وقتي موبايل را با اتوبوس به سمت تهران ارسال كردم، خيال مي كردم اگر مأموران آن را رديابي و پيدا كنند، لااقل براي مدت كوتاهي (حتي چند ساعت) دستگيري مرا به عقب خواهد انداخت. بلافاصله چالوس را به سمت رشت ترك كرديم. يعني دوباره به جهتي برگشتيم كه از آن سمت آمده بوديم.
26.07.2010 - 15:25
بسیاری از این افراد خاک ایران را با مقدار ناچیزی پول و در بعضی موارد تنها با لباسی که بر تن داشتند ترک کرده اند و پس از گذشت یک سال، سرنوشت این پناهجویان هنوز در دست مقامات کشورهای اروپائی است تا به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی کنند.
26.07.2010 - 14:25
شمار زيادي از مراجعان به دفتر پناهندگان سازمان ملل در تركيه ايراني هستند. اين پناهجويان به اميد آزادي يا زندگي بهتر راهي برزخي مي‌شوند كه گاه هيچ راه گريزي از آن نيست. گذاري در آگري، از شهرهاي محل سكونت پناهجويان.