رفتن به محتوای اصلی

آمریکا برای رسیدن به توافق اتمی با ایران 'عجله' ندارد

آمریکا برای رسیدن به توافق اتمی با ایران 'عجله' ندارد
تصمیم‌های دشواردر چند ساعت آینده گرفته می شود

 

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق اتمی با ایران "عجله" ندارند.

با این حال آقای کری روز پنجشنبه در شهر وین، محل مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، هشدار داد که گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ تا ابد منتظر رسیدن به توافق نمی‌مانند.

جزییات آنچه روز پنجشنبه، ۹ ژوئیه/۱۸ تیرماه، درباره مذاکرات اتمی در وین روی داد.

اتحادیه اروپا نیز هشدار داده که تصمیم‌های مهمی در چند ساعت آینده باید اتخاذ شوند.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با ارسال پیامی در حساب توئیتر خود گفته است: "به سختی مشغول کار هستیم، ولی عجله‌ای برای پایان کار نداریم."

بنا به گزارش‌ها، مذاکره درباره روند لغو تحریم‌های ایران به یکی از موضوعات اساسی در وین تبدیل شده است.

Image removed.آقای کری گفته است که مذاکرات اتمی با ایران نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد.

همزمان فشار بر قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق جامع اتمی با ایران، و جلوگیری از انسداد این توافق در کنگره آمریکا رو به افزایش است.

اگر تا ساعت ۱۲ پنجشنبه شب به وقت واشنگتن، متن توافق جامع به تایید همه طرف‌ها برسد کنگره آمریکا ۳۰ روز فرصت بررسی این توافق را خواهد داشت. اما اگر این ضرب الاجل رعایت نشود فرصت کنگره برای بررسی توافق احتمالی ۶۰ روز خواهد بود و زمان لازم برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تاخیر می‌افتد.

در تهران، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل گفته است "خطوط قرمز" تهران باید در مذاکرات وین رعایت شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ولایتی رعایت "خطوط قرمز" تهران را شرط رسیدن به توافق اتمی دانسته و اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا را "جنگ روانی" علیه ایران توصیف کرده است.

مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل گفته است: "جمهوری اسلامی نه پیشنهاد تمدید [مذاکرات] می‌دهد و نه با تمدید مخالفت می‌کند."

آقای ولایتی در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی که گفته‌اند آماده ترک مذاکرات، در صورت نرسیدن به توافق، هستند گفته است: "اگر می‌خواهند بروند خودشان می‌دانند. جمهوری اسلامی هیچ گاه از مذاکره پا پس ننهاده، همواره آماده مذاکره و تمدید آن، و ادامه آن است."

Image removed.به گفته علی اکبر ولایتی، "هرچه آنجا [وین] انجام می‌شود کار مقدماتی است."

رئیس مرکز تحقیقات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مذاکرات جاری در وین را "مقدماتی" دانسته است: "هرچه آنجا انجام میشود کار مقدماتی است و باید به جمهوری اسلامی آورده شود. باید در شورای عالی امنیتی ملی مطرح و از دیدگاه های مقام معظم رهبری بهره گرفته شود."

'زمان حساس'

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در وین به خبرنگاران گفت: "ما اینجا هستیم زیرا معتقدیم که در حال پیشرفت واقعی هستیم."

آقای کری همزمان هشدار داد که "برای همیشه پای میز مذاکرات نمی‌نشینیم" و گفت آماده است در صورتی که ایران "تصمیم‌های دشوار" را اتخاذ نکند به این مذاکرات پایان دهد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: "همچنین این را هم می‌دانیم که نباید به مذاکرات خاتمه دهیم تنها به این دلیل که ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شود. با توجه به اینکه کار ما در اینجا به شکلی باورنکردنی درباره مسایل فنی است و انتظارات بسیار بالایی وجود دارد تاکید می‌کنم که برای رسیدن به توافق عجله نمی‌کنیم و نخواهیم کرد."

مقامات ایرانی اشاره می کنند که آمریکا دیروز پیشنهادی مطرح کرده، اما امروز آن را پس گرفته است.

20:55 GMT

یک مقام عالیرتبه ایرانی که خواسته هویتش فاش نشود در وین به خبرنگاران گفته است که حالا همه کشورها خط قرمزهای خود را مطرح می کنند. بریتانیا، فرانسه، آمریکا، آلمان... او گفته که مذاکرات شبیه مذاکرات جمعی نیست، بلکه شبیه این است که ایران با پنج کشور مذاکرات دوجانبه دارد و هر کدام مسائل خود را مطرح می کنند.

20:51 GMT

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سی‌ان‌ان گفته که لحظه سرنوشت ساز نزدیک است. او گفت که اگر تصمیم‌های دشوار در چند ساعت آینده گرفته نشود، توافقی حاصل نخواهد شد.

TWEET20:38 GMT

mfa_russia@

توییتر رسمی وزارت امور خارجه روسیه از قول لاوروف: همکاران غربی ما مقصرند که از پیش نویسی حمایت نکردند که کاملا برای دیگر طرفها قابل قبول بود، نه ایران

19:54 GMT

رسانه‌های ایران، آمریکا را مسئول این می‌دانند که مذاکرات هسته‌ای امشب به توافق نهایی نرسیده است. خبرگزاری فارس و تلویزیون دولتی ایران گفته‌اند علیرغم انعطاف ایران، آمریکا در ساعت‌های آخر مذاکرات تغییر موضع داده و با اتخاذ موضعی سرسختانه، مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است.

19:49 GMT

قیمت نفت خام پنج‌شنبه بعد از سه ماه جهش قابل توجهی کرد و سه درصد افزایش یافت. برخی کارشناسان معتقدند چون مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی نرسید و مشخص نیست آیا صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت یا نه، قیمت نفت افزایش یافته است.

19:40 GMT

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با سی‌ان‌ان به کریستین امانپور درباره بگومگویی داغی که با محمد جواد ظریف داشته گفت انتظار نداشته باشید وقتی یک ایرانی و ایتالیایی مذاکره می‌کنند، گفتگوی سردی داشته باشند و بحث "داغی" در خواهد گرفت اما با این وجود دو طرف احترام متقابل را حفظ کرده‌اند.

بعد از این گفتگوی داغ که واکنش فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته، خانم موگرینی مهمان آقای ظریف به صرف شام ایرانی بوده است.

19:26 GMT

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه گفته است:

"دوران تهدید و تحریم به سرآمده است و آنانکه سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می‌کردند، اکنون در وین گرد هم آمده‌اند تا ازاین بحران خود ساخته، با منطق وگفتگو عبور نمایند. خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت‌های غربی سرانجام با تکریم اذعان نموده‌اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف‌ناپذیر است."

19:02 GMT

خبرگزاری فارس خبر داده است : "بنا بر اطلاعاتی که لحظاتی پیش به دست این خبرگزاری رسید، تیم آمریکایی در محل مذاکرات ایران و ۱+۵ با تاکید بر برخی زیاده‌خواهی‌ها و عدم اعتنا به حقوق ملی ایران، موانعی را در حصول توافق نهایی موسوم به برجام ایجاد کرده است."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
BBC

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید