رفتن به محتوای اصلی

پارسی ودری خواندن خراسانی از

پارسی ودری خواندن خراسانی از
ناشناس

پارسی ودری خواندن خراسانی از سوی شما و برداشت نادرست شما از نوشتار که نویسنده ای که خود را مشهدی معرفی کرده نشان میدهد شما چندان با فرهنگ و زبانهای ایرانی اشنایی ندارید واگر در شرق و مرکز و جنوب ایران گشته باشید و زبانهای آنها مطالعه کرده باشید درخواهید یافت، زبانهای این مردم فارسی دری نیست!
فارسی دری که در ایران به اختصار و یا از سر ملاحظات سیاسی فارسی میخوانند زبان مادری هیچ ایرانی نیست و در افغانستان و تاجیکستان نیز همینگونه است. فارسی دری زبانی نوشتاری و در تحولاتی طولانیدر قرون وسطی از بان سیاسی-اداری ایرانیان یعنی فارسی پهلوی بوجود آمده است بخاطر در امیختن وسیع با عربی و ترکی و کمی هم باد دیگر زبانهای مثل مغولی و زبانهای خراسانی، به شکل امروز درآمده است.
زبانها اسانی همان قدر با فارسی دری تفاوت دارد که زبانهای کردی مثل کرمانجی وسورانی با فارسی دری تفاوت دارد.

فارسی و ایرانی معادل هم است و هر کدام نامی از یک کشور و سرزمین است که امروز بخش کوچکی از آن همچنان ناماصیل و درست خود یعنی ایران (فارس) حفظ کرده است.
پارت و پارس اینها نامهای جغرافیایی است مادها در سرزمینهای تحت حکومت خود که همزبان و همتبار وهمریشه شان بوده کذاشته اند وگرنه در همان دوره نیز در این سرزمینها مردمان ایرانی با نامهای محلی و قومی خودشان وجود داشته اند.
از آنجا که این سرزمین در کنار و پهلو ماد بوده مادها پس به زیر انقیاد خود درآوردن این دو ناحیه آنها را سرزمین مردم کناری یا پهلوی ماد نامیده اند. پار همان پهلو است و س/ث/ت نشانه جمع گروه زبان ایرانی است همزمان مادها و پارتهای و پارسها بدان سخن میگفتند و به مراتب از بان امروز ایرانیان نزدیک بوده است ومیتوان در نظر گرفت لهجه ای از دو شهر کنار هم بوده است.
پارسها ومادها هیچ نکته تمایز زبانی و فرهنگی وتباری نداشته اند و در ضمن آن زمان کوردی به معنای امروزی که شما میگیرید نبوده والبته مادها و پارسها وپارتها از نیکان مشترک کوردها ودیگر ایرانیان هستند.
هیچگروه مردمی ایرانی نمیتوانند ادعا کنند که ما فرزندان مثلا مادها و پارتها وپارسها هستیم و دیگران نیستند!
حتا تورکزبانان شاهسون و آذری و قشقایی نیز میتوانند بگویند بخشی از نیکانشان همان مادهای و پارسها وپارتهاهستند و صرفا بخاطر تفاوت زبانی نمیشود منکر شد چرا زبان تغییرمیکند همچناکه مردم مصر و شمال آفریقا زبانشان یکی از بانهای عربی است ولی همه میدانند اکثریت مردم این کشورها فرزندان بومیان غیر عرب زبان قبل از حمله اعراب شبه جزیره هستند! در مورد ایران نیز چنین است. پس بیخودی سند مالکیت ماد فقط به ایرانیانی که فعلا به عنوان یکی از زبانهای کوردی هستند نزنید.
خیلی از کوردزبانهای فعلی بیشتر زبانشان به پارثی/پارتی (اشکانی) شبیه است تا به مادی وپارسی مثلا هورامیزبان‌ها!
اگر زبانهای کوردی زبانی مستقل ولی همخانواده با زبان فارسی دری است همه گونه‌های زبانی موسوم به فارسی نیز زبان هستند. همچناکه خرمابادی ویاسوجی وشهرکرردی (دهکردی) و اصفهانی و شیرازی و قمی وتهرانی و مسجدسلیمانی وایذه ای وتالشی وگالشی وگیلکی ومازنی وگرگانی و کتولی و کوچی و بلوچی و سیوندی وسمنانی وسگنسری و بروجردی و بروجنی وملایری و گلپایگانی و خوانساری و دزفولی وشوشتری و لاری وبندرعباسی و بشاگردی و سیستانی و غیره زبان هستند ولی همگی جزو خانواده زبانهای همتبار ایرانی-فارسی!
فرق مردم نواحی شمال و شرق و مرکز و جنوب ایران با برخی افرادی مثل شما اینست کک جداطلبی و تافته جدابافته هنوز تنبانشان نیافته است و برخلاف شما پشت به هویت مشترک هزاران ساله ایرانیشان نکرده اند و مشکلات اجتماعی واقتصادی وسیاسی را بهگردن بخشی مردم ایران نمیندازند بلکه رشه نتیجه استبداد وعدم عدالت وبرابری سیاسی در زژیمهای گذشته وفعلی میدانند و میخواهند متحدانه در برقراری نظامی دموکراتیک تلاش کنند.