رفتن به محتوای اصلی

چند روز پیش یکی از نمایندگان

چند روز پیش یکی از نمایندگان
ناشناس

چند روز پیش یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه‌ از حزب جمهوری خواه خلق همان حزب آتا تورک توسط پ ک ک دستگیر شد بعد از 3 روز این نماینده‌ی پارلمان ترکیه‌ توسط پ ک ک آزاد شد و این نماینده‌ بعد از آزادی در گفتگوی با خبرنگاران و روزنامه‌ نگاران بیاناتی اظهار داشتند در زیر بیانات این نماینده‌ی پارلمان ترکیه‌ را بعد از آزادی میتوانید بخوانید جالب است

بعدازظهر روز سه شنبه(١٤ آگوست)، حزب کارگران کردستان اعلام کرد که حسین آیگون پارلمانتار حزب جمهوری خواه خلق را پس از گذشت ٤٨ ساعت آزاد نموده است.

در پی صدور اطلاعیەی نیروهای مدافع خلق(HPG) مبنی بر آزاد نمودن حسین آیگون نماینده شهر درسیم در مجلس ترکیه، آقای آیگون در مصاحبه با رسانەهای ترکیه گفت: "از همان ابتدای دستگیریم هیچ نگرانی نداشتم، چراکه می دانستم منظور آنها از این کار تنها تبلیغات سیاسی است. جوانانی که این اقدام را انجام دادند، به من گفتند که من مهمان آنها هستم ."

حسین آیگون همچنین گفته است: "آنها[نیروهای HPG] از من خواستەاند که در راستای حل مسئله کرد، برای پایان دادن به کشتار و خون ریزی ها و برای بازگشت هزاران جوان به میان خانوادەهایشان تلاش بیشتری کنم تا بر اساس آن دولت و پارلمان برای پایان درگیری ها نقش فعالانەتری ایفا نمایند."

این نماینده کردتبار در ادامه با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته تلاش های زیادی را در مجلس ترکیه برای حل مسئل کرد از خود نشان داده است گفت: "به عنوان مثال من در مجلس ترکیه به طرح مجوز حمله ارتش به مواضع پ ک ک در خارج از مرزها رای منفی دادم."

این نماینده عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(CHP) هدف حزب کارگران کردستان را از این اقدام جلب توجه افکار عمومی، تلاش بیشتر برای حل مسئله کرد و پایان دادن به درگیری ها دانست و گفت: "هیچ رفتار نامناسبی با من نداشتند و بسیار با احترام با من برخورد نمودند. حتی در هنگام آزاد نمودنم مرا بوسیدند و گفتند که برادرانت را در کوهستانها فراموش مکن."

خبر دستگیری حسین آیگون انعکاس وسیعی در رسانەها داشت. برخی از تحلیلگران سیاسی ترک بپیش تر گفته بودند که این نماینده کرد دارای خط فکری نزدیکی با حزب کارگران کردستان است و ممکن است پس از آزاد شدن به عاملی برای تبلیغات سیاسی این حزب مبدل شود.

او در پاسخ به این ادعاها به "سن ان ان ترک" گفت: "با شنیدن این ادعاها بسیار ناراحت شدم. اما هر کس در این كشور از آشتی سخن بگوید بلافاصله به همسویی با پ ک ک متهم می شود."

استفاده از واژه "دستگیری" برای این نماینده مجلس ترکیه در رسانەهای ترکیه واکنش هایی را به دنبال داشت. به طوری که تحلیل برخی از روزنامەنگاران ترک در باره اطلاعیه HPG اینگونه بود "پ ک ک در کردستان خود را یک دولت می داند."

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در واکنش به دستگیری حسین آیگون گفته بود: "حادثه بسیار جدی است. حمله‌ای است که اراده ملی را مورد هدف قرار داده است".

یک شنبه شب گذشته "٢٢تیر" پس از آنکه گریلاهای حزب کارگران کردستان در یکی از مسیرهای منتهی به شهر درسیم اقدام به کنترل مدارک مسافران نمودند، یکی از نمایندگان شهر درسیم حسین آیگون را که به سمت شهر درسیم عزیمت می کرده است متوقف نموده و بازداشت کرده اند.

حسین آیگون نماینده شهر درسیم و عضو "حزب جمهوری خواه ترکیه" بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان ترکیه است.