رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه فوتبال دانمارک پشیمان از سرمایه گذاری در قطر !

اتحادیه فوتبال دانمارک پشیمان از سرمایه گذاری در قطر !
ترجمه و تلخیص:
کیانوش توکلی

 

 اتحادیه  فوتبال دانمارک DBU  پشیمان از سرمایه گذاری در قطر  می باشد ؛ این به دلیل انتقاداتی است که سازمان های حقوق بشری جهان از عملکرد دولت قطر بخاطر مشکلات عمده از جمله حقوق بشر و تبعیض علیه  کارگران خارجی  در قطر (1) در این کشوردارند. قطر در پایان سال جاری  میزبان جام جهانی فوتبال خواهد بود.

اما در عین حال، اتحادیه  فوتبال دانمارک DBU در قطر سرمایه گذاری کرده است. این یک نمای کلی از سهام و اوراق قرضه ای را نشان می دهد که DBU پول خود را در آنها سرمایه گذاری کرده است.

بانک دانمارکی Danske Bank  که سرمایه گذاری های DBU در سهام و اوراق قرضه را انجام می دهد که در پایان سال 2021 حدود 219 میلیون کرون  ارزش داشتند که تنها بخش  بسیار کوچکی از کل سرمایه گذاری در قطر است .

مدیر ارتباطات فداراسیون فوتبال دانمارک Jakob Høyer  می گوید که اتحادیه اکنون از بانک خواسته است تا از شر سرمایه گذاری در قطر خلاص شود. آنها در مجموع حدود 0.1 درصد از کل مجموعه اتحادیه فوتبال دانمارک  DBU را تشکیل می دهند.

به گفته او  تنها پس از انتشار مرور کلی فوق الذکر در وب سایت  DBU  در روز جمعه 11 فوریه 2022 ،متوجه شد که پول در قطر سرمایه گذاری شده است.  مدیر DBU می گوید : ما یک سیاست سرمایه گذاری داریم که توسط هیئت مدیره DBU تعیین شده است، جایی که بانک دانمارکی که  بر اساس برخی دستورالعمل ها که از قوانین سازمان ملل برای سرمایه گذاری پیروی می کند و بانک مسئول سرمایه گذاری های ماست ، که از جمله تضمین می کند که شما برای مثال درخرید و فروش  سلاح ها سرمایه گذاری نکنید.

- سپس به ما اطلاع داده شد که بخش ناچیزی از اوراق بهادار وجود دارد که در قطر قرار دارند. حتی اگر خیلی کم باشد، برخلاف هر چیزی است که ما می خواهیم. اکثر مردم می دانند که ما سال ها برای تغییرقوانین  در قطر مبارزه کرده ایم  و نمی خواهیم ازچنین رژیم هایی  حمایت کنیم.

DBU، از جمله، سهام چندین بانک بزرگ قطر را در اختیار دارد. علاوه بر این، DBU دارای اوراق قرضه دولتی در قطر و همچنین اوراق قرضه در شرکت انرژی دولتی قطر است.

- مدیر اتحادیه می گوید  آزرده خاطریم  از اینکه نه ما و نه مشاورانمان در بانک دانسکه از این موضوع مطلع نبوده ایم. این سرمایه گذاری  نباید اتفاق می افتاد . Jakob Høyer می گوید، خطایی رخ داده است، ما بابت آن عذرخواهی می کنیم، 

Jakob Høyer می گوید که آیا DBU از سهام و اوراق قرضه سود کسب کرده یا از دست داده است یا با فروش آنها هنوز مشخص نیست.

 

DBU در حال حاضر مطمئن نیست که اتحادیه برای چه مدت بخشی از پول خود را در قطر سرمایه گذاری کرده است. در نمای کلی DBU از سهام و اوراق قرضه خود، برای همه اقلام "29.12.2017" می گوید، اما به گفته Jakob Høyer مشخص نیست که آن تاریخ به چه چیزی اشاره دارد.

مدیر اتحادیه می گوید : من فکر می کنم خوب است که DBU به سرعت این موضوع را اصلاح می کند

1- انتقاد شدید عفو بین‌الملل از شرایط زنان کارگر خارجی در قطر

"عفو بین‌الملل" با انتشار گزارشی از وضعیت زنان کارگر خارجی در قطر به شدت انتقاد کرد. این زن‌ها ۱۰۰ ساعت در هفته مجبور به کارند و با خشونت جنسی و فیزیکی مواجه‌اند. در صورت شکایت نیز خود به "رابطه نامشروع" متهم‌می‌شوند.

در آماده سازی زیرساخت‌ها و ورزشگاه‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲، انتقادهایی از مرگ کارگران خارجی شده بود؛ هر چند مرگ کارگران خارجی پیش از این هم در قطر اتفاق می‌افتاده است.

بنابر اعلام کنفدراسیون اتحادیه تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در مجموع ۴۳۲ کارگر هندی و نپالی در این کشور جان خود را از دست دادند.

حدود ۶۰ درصد کارگران مهاجر شاغل در قطر هندی و نپالی هستند.

دولت قطر سال گذشته  تغییراتی را در قوانین کار اعلام کرد، از جمله حداقل دستمزد با ۲۵ درصد افزایش به هزار ریال در ماه (معادل ۲۷۵ دلار) رسیده است. بنا به اعلام وزارت کار قطر، حداقل دستمزد "بدون تبعیض" شامل تمامی کارگران می‌شود.

علاوه بر این، مهاجران برای تغییر شغل دیگر نیازمند موافقت کارفرمای فعلی خود نخواهند بود و کارفرمایان باید برای سکونت و غذا به کارگران ۸۰۰ ریال، معادل ۲۲۰ دلار بپردازند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رسانه های دانمارکی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید