رفتن به محتوای اصلی

آمریکا از ایران خواست تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند و به میز مذاکره بازگردد

آمریکا از ایران خواست تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند و به میز مذاکره بازگردد

 

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که تولید این ماده "ارتباط مستقیمی با توسعه سلاح های اتمی دارد" و "ایران هیچ نیاز موثری برای تولید اورانیوم فلزی ندارد".

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که "ایران باید تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کرده و با حسن نیت به مذاکرات برای اجرای کامل توافق هسته‌ای برجام بازگردد".

خودداری از تولید اورانیوم فلزی از تعهدات ایران در توافق هسته‌ای برجام است اما این کشور از اوایل زمستان ۱۳۹۹ همزمان با شروع به کار دولت جو بایدن کار برای تولید این محصول را آغاز کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود گفته است که ایران "از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد به شکل تترافلوراید، برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی استفاده کرده است".

این کار مرحله سوم از یک برنامه چهار مرحله‌ای برای تولید اورانیوم فلزی است که کاربردی دوگانه در تولید سلاح و برنامه های غیرنظامی اتمی دارد.

Image removed.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواهان بازگشت ایران به میز مذاکره شده است

ایران می گوید هدف آن از تولید اورانیوم فلزی استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران است.

پیش از این سه کشور اروپاییِ عضو برجام تولید اورانیوم فلزی در ایران را نقض این توافق خوانده و خواستار توقف فوری آن شده بودند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه گفته‌اند تولید اورانیوم فلزی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد. آنها ایران را به تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک برای نجات توافق هسته‌ای متهم کرده بودند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام که در بهار ۱۴۰۰ در وین و با حضور نمایندگان دولت های عضو برجام یعنی بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه و برگزار شد همزمان با پایان دولت حسن روحانی در ایران متوقف شد.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران از محتوی این مذاکرات و از جمله پیش‌نویس بیانیه پایانی آن انتقاد کرد و کاظم غریب‌آبادی سفیر ایران در وین که در مذاکرات حاضر بود نتایج به دست آمده را در تضاد با سیاست‌های ایران خواند.

با این حال ایران گفته است که پس از تشکیل دولت جدید این کشور به ریاست ابراهیم رئیسی آماده ادامه مذاکرات است.

هدف از این مذاکرات احیای توافق برجام یعنی رفع تحریم‌های اتمی آمریکا و بازگشت ایران به محدودیت‌های اتمی مطابق توافق برجام است.

تحریم‌های اتمی باعث کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران شده به طوری که به گفته مقام‌های ارشد دولتی، درآمد این کشور را از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد رسانده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید