رفتن به محتوای اصلی

چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟

چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟
دکتر علیرضا زالی مدیر ستاد مقابله با کرونا:
 
 
 دکتر علیرضا زالی، مدیر ستاد مقابله با کرونا [و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی]، در جمع خبرنگاران افشا گری‌های بسیار خوبی‌ درباره وضعیت کرونا در ایران انجام داد. ایشان چنین گفتند:
"هزینه [تولید] داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن [آن] شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می کردند گران است.
وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را براحتی کنترل می‌کنیم.
وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما بجای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.
کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم، در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین المللی استفاده نکردیم. چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟
سفیران ما در کشور‌های خارجی بدنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟ ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز [واکسن زدن] را ۲ برابر می‌کردیم.
ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم . [رمدسیویر remdesivir یک داروی ضد ویروس است که با تزریق به بیمار داده می‌‌شود، و در ۵۰ کشور جهان برای معالجه بیماران کویدی مورد استفاده قرار گرفته است.]
چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم.
خبر‌های خیلی تلخ تری برای هفته‌های آینده داریم و شرایط بسیار بدتر خواهد شد. دلتا ۳ ماه در هند طول کشید، آن‌ها بسرعت همه را واکسینه کردند. هیچ راهی نداریم جز ۲ هفته تعطیلی که از همین امروز باید آغاز شود.
نیرو‌های طرح تحول سلامت ۴ ماه است حقوق نگرفته اند، افراد حاضر در ستاد کرونا در محیط نیستند و نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند."
در این نظام ۳۰۰ میلیارد دلار بنا بر گفته خود مسئولین معلوم نیست کجا رفته. در این نظام پول از دولت میگیرند تا دکل نفت بخرند، و وقتی‌ خریدند، به جای آوردن آن به ایران آنرا به عراب اجاره دادند. در این نظام به نام دور زدن تحریم ها، امثال مرجان شیخ الاسلامی‌ها بیشتر از دو میلیارد یورو بالا میکشند و فرار میکنند. در این نظام نفت به بابک زنجانی میدهند تا بفروشد، ولی‌ پول را بر نمی‌‌گرداند، و وزیر نفت در آن زمان، رستم قاسمی، به جای دادگاهی‌ شدن دوباره وزیر شده است. در این نظام هفت گروه -- درست خواندید، ۷ -- میلیارد‌ها از دولت بودجه گرفتند تا واکسن را بسازند، و نتوانستند، مثل همانهایی که ده‌ها میلیارد گرفتند تا "اینترنت ملی‌" بسازند، و به هیچ جا نرسید.
آنوقت در همین نظام نگران قیمت واکسن هستند، لابد چون در آن "نون" برای عده‌ای نیست، و وقتی‌ مردم عصبانی میشوند، بلافاصله دلیل آنرا به هر چیزی نسبت میدهند، به غیر از عملکرد خود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید