رفتن به محتوای اصلی

'دولت آمریکا به دنبال کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران است'

'دولت آمریکا به دنبال کاهش فشارهای اقتصادی بر ایران است'

کمک‌هایی که به گفته این خبرگزاری در راستای حمایت‌های انساندوستانه ارزیابی می‌شود.

همزمان، لورا روزن، خبرنگار آمریکایی هم در مقاله‌ای با همین موضوع نوشته دولت بایدن مشغول بررسی آن است که قبل از رسیدن به مرحله مذاکره مجدد برای بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای برجام، این قدم را در نظر بگیرد که تحریم‌ها را آسان‌تر کند.

خانم روزن به نقل از یکی از مقام‌های دولت باراک اوباما که از جریان این تصمیمات مطلع است، نوشت "آنها هنوز مشغول بررسی گزینه‌ها هستند و اینکه با چه سرعتی می‌توانند کارها را پیش ببرند."

موضوع ایران و برنامه هسته‌ای آن یکی از محورهای مذاکره تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در فرانسه، بریتانیا و آلمان و جلسه دیروز شورای امنیت ملی آمریکا بود.

سخنگوی کاخ سفید اما در توییتی تاکید کرده که در جلسه شورای امنیت آمریکا تصمیمی گرفته نشده و هر موضوعی پیش از تصمیم‌گیری باید با کنگره و متحدان آمریکا هماهنگ شده باشد.

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن

به گفته منابع آگاهی که بلومبرگ می‌گوید با آنها صحبت کرده، برداشتن تحریم‌های نفتی ایران فعلا گزینه مورد بحث دولت آمریکا نیست هرچند آقای بایدن می‌تواند با یک امضا، فرمان قبلی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام را لغو کند.

دولت بایدن تاکید دارد که پیش از بازگشت به برجام ایران باید به تعهدات خود در قبال آن توافق در سال ۲۰۱۵ عمل کند در حالی که ایران هم در مقابل برداشتن تحریم‌ها را شرط هر مذاکره‌ای می‌داند. تحریم‌هایی که فروش نفت به عنوان شریان حیاتی اقتصاد ایران را مشکل کرده است.

در میان رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای زنده کردن مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به توافق برجام، شماری هم در داخل و خارج از ایران منتقد این موضوع هستند.

چند روز پیش گروهی از فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشر در ایران از جمله شماری زندانی سیاسی در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، خواستار حفظ "فشار حداکثری" بر ایران شدند تا به اعتقاد آنها به آرزوی ایرانیان برای دستیابی به یک نظام دمکراتیک سکولار، کمک شود.

حکومت ایران فرایند غنی‌سازی اورانیوم ورای توافق هسته‌ای را افزایش داده و مصوبه اخیر مجلس هم این فرآیند را سرعت بخشیده است. طبق مصوبه مجلس ایران اگر تا ۲۱ فوریه تحریم‌ها برداشته نشود ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج خواهد کرد که مناقشه هسته‌ای ایران را وارد فاز دیگری خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
bbc

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید