رفتن به محتوای اصلی

"شیعه فارسی" وتفاوت آن با شیعه مذهبان دیگرملیتهای ایران

"شیعه فارسی" وتفاوت آن با شیعه مذهبان دیگرملیتهای ایران

دولت فارسی ساسانی توسط اعراب و در زمان خلافت عمر سرنگون شد. اعراب فارس ها را موالی نامیدند و همانند برده با آنان رفتار کردند. در زمان خلافت علی ایران از حملات نظامی عربها در امان ماند. علی انتقامگیری و کشتار ایرانیان را به جرم قتل خلیفه سوم در مدینه متوقف کرد.

بنی امیه ایرانیان را همانند خلفای قبل از علی موالی عرب محسوب می کرد. اما حسین بن علی ایرانیان را موالی به حساب نمی آورد و برخلاف یزید بن معاویه عجم را همطراز عرب می دانست. ایرانیان برای مقابله با اسلام و سرکوب از سوی عرب ها به شیعه گری حسینی گرایش پیدا کردند. شیعه گری حسینی رفته رفته وسیله ای برای به دست گرفتن قدرت فارس ها در ایران و مقابله باعربها و ترکهای عثمانی شد. مذهب شیعه رفته رفته بار سیاسی و ملی به خود گرفت و از یک باور مذهبی صرف تبدیل به "شیعه فارسی" با بار ملی ناسیونالیسم فارس شد.

ایرانیان "شیعه فارسی" را وسیله ای برای مبارزه با عربها و بعدها برای مقابله با ترکهای عثمانی قرار دادند. دولت صفوی برای کسب قدرت بیشتر و حفظ حاکمیت خود از گرایش ایرانیان به شیعه گری استفاده کرد و شیعه را مذهب رسمی ایران کرد تا بتواند با عثمانی سنی مقابله کند.

ناسیونالیسم ایرانی "شیعه فارسی" را وسیله مخالفت با عربها و ترک های عثمانی سنی کرد. به این ترتیب درز عمیقی میان ترکهای ایران با همزبانان آنان در ترکیه ایجاد شد. در دنیای اسلام "شیعه فارسی"  تبدیل به نماد و وسیله مقابله فارسها با اسلام عربی شد. عربستان نیز نماد اسلام عربی در مقابل ایران فارسی شد.

ملت فارس از شیعه فارسی برای سرپوش نهادن حاکمیت تک ملیتی خود در ایران استفاده کرد. نخبگان و تحصیلکردگان فارس در هر جا و مقامی از "شیعه فارسی" دفاع کردند. "شیعه فارسی" بخش و شاخه ای جدا نشدنی از ناسیونالیسم فارسی شد. ناسیونالیسم فارس از خمینی و شیعه فارسی برای کمرنگ کردن گرایشات ناسیونالیسم ملیت های دیگر ایران به ویژه ناسیونالیسم ترکهای آذری استفاده کرد.

شیعه فارسی توانست در صد سال گذشته _ قرن بیداری ملی ملت های جهان_ و به ویژه در چهار دهه گذشته ترکهای ایران را با ترفند "یکی بودن "شیعه فارسی" و شیعه مذهب بودن آنان فریب دهد و از مبارزات ملی برای دستیابی آنان به حقوق ملی خود بازدارد.

در چهار دهه گذشته علاوه بر جنگ مستقیم با کشور عراق،  شیعه فارسی با کمک به شیعیان عراق و لبنان و یمن و عربستان رویای هلال شیعه و امپراتوری فارسی را در منطقه در سر پرورانید. شیعه فارسی در سالهای اخیر سطح این کمک ها را به ایجاد جنگ نیابتی خود با عربستان در یمن ارتقا داد. عربستان ابتدا سعی کرد زیاده طلبی های شیعه فارسی را با گفتگو و از راههای دیپلماسی حل کند اما موفق نشد. سرانجام با قطع مناسبات دیپلماتیک با ایران و اعدام شیخ نمر به "شیعه فارسی" پیام داد که زمان توقف زیادطلبی هایش فرا رسیده است.

شیعه فارسی اما کوتاه نیامد و به مداخلات خود در یمن و دیگر کشورهای منطقه افزود. عربستان نیزبرای مقابله با شیعه فارسی به پشتیبانی از مجاهدین خلق ایران پراخت. "شیعه فارسی"  با حمله به اردوگاه مجاهدین شیعه مذهب به نشان دادن چنگ و دندان به مجاهدین پرداخت. همزمان "شیعه فارسی" در داخل و خارج از ایران یک صدا حزب دمکرات کردستان ایران را نیز به جنگ نیابتی عربستان با ایران متهم کردند.

اعضا رسمی حزب دمکرات کردستان ایران و مجاهدین در زندانها ایران همه اعدام شده اند و افراد دیگری از این دو طیف برای اعدام در زندان وجود ندارند. در نبود اعضای رسمی حزب دمکرات و مجاهدین در زندانهای ایران، "شیعه فارسی" عصبانی و دیوانه وار روز گذشته دست به اعدام کردها سلفی دست پرورده خود در کردستان زده است.

رسانه های شیعه فارسی در داخل و خارج ایران خبر این اعدام ها را با ادبیات جمهوری اسلامی منتشر کردند. شیعه فارسی با اعدام این افراد از یکطرف در پی یکی نشان دادن و این همانی بودن کردهای سلفی و مبارزین آزادیخواه و سکولار حزب دمکرات کردستان ایران است و از دیگر سو قصد دارد گرایشات ملی در کردستان ایران را کمرنگتر نموده و افکار عمومی را به سوی گرایشات مذهبی سوق دهد.

اضافه بر این همزمان بودن مبارزات سلفی ها و حزب دمکرات کردستان ایران و یکی نشان دادن این دو طیف کاملا متفاوت، اتهام و دروغ شیعه فارسی در مورد جنگ نیابتی عربستان در کردستان ایران را به نفع شیعه فارسی حقیقی جلوه می دهد.

با این کار شیعه فارسی یکبار دیگر توان بسیج عامه شیعیان ایران را علیه ملت کرد و تکرار حکم جهاد خمینی را بدست خواهد آورد. شیعه فارسی با این ترفند می تواند ترکهای شیعه مذهب را نیز به لشکریان جنک نیابتی فارس ها با کردها تبدیل کند. همزمان شیعه مذهب های کردستان در استانهای ایلام و کرمانشاه و لرستان را نیز با "شیعه فارسی" هم داستان کند.

با این مقدمه روشنفکران و آزادیخواهان سراسر ایران از همه ملیت های تحت ستم ایران وظیفه تاریخی و خطیری را عهده دار می شوند . همه باید تلاش کنند که "شیعه فارسی" که شاخه ای از ناسیونالیسم ایران فارسی است از "مذهب شیعه" که یک نوع اعتقاد و باور دینی ترکهای ایران و نیمی از کردهای ایران است از هم تمیز داده شود.

ترکهای ایران و کردهای کرمانشاه و ایلام و لرستان شیعه مذهب هستند اما بخشی از ناسیونالیسم فارس و "شیعه فارسی" نیستند و نباید خود را هم سرنوشت ملت حاکم و شیعه فارسی محسوب کنند. ملت حاکم تا به حال از مذهب شیعه برای هبستگی ترک و فارس استفاده کرده است.

اعدام کردهای سلفی در زندانهای ایران می تواند سرآغاز تبلیغات وسیع شیعه فارسی برای به راه انداختن جنگ مذهبی در ایران و استفاده از آن برای ادامه حاکمیت تک ملیتی در ایران باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید