رفتن به محتوای اصلی

همراهی بدنه جامعه کارگری با مقاومت نمایندگان‌شان در مذاکرات مزدی ۹۴

همراهی بدنه جامعه کارگری با مقاومت نمایندگان‌شان در مذاکرات مزدی ۹۴

 همراهی بدنه جامعه کارگری با مقاومت پیک های اعزامی برای مذاکره را باید به فال نیک گرفت و تسخیر هر سنگر می تواند سکوی پرش برای تسخیر سنگر نو و در راستای هدف گذر از نظام نکبتبار اسلامی باشد.  رسانه حکومتی ایلنا سخنان نماینده کارگران منطقه عملیاتی پارسیان را بازتاب داده است.

Image removed.

*******

نماینده کارگران منطقهٔ عملیاتی پارسیان ضمن بیان این مطلب که اعتراضات صنفی کارگران منطقهٔ پارسیان در چند روز گذشته به شرایط ناعادلانه در پرداخت حقوق و دستمزد بوده است، از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست با در نظر گرفتن شرایط سخت خانواده‌های کارگری از ایستادگی در برابر افزایش نامتناسب مزد کوتاه نیایند و در این راه روی همراهی جامعهٔ کارگری حساب کنند.

نماینده کارگران منطقهٔ عملیاتی پارسیان ضمن بیان این مطلب که اعتراضات صنفی کارگران منطقهٔ پارسیان در چند روز گذشته به شرایط ناعادلانه در پرداخت حقوق و دستمزد بوده است، از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست با در نظر گرفتن شرایط سخت خانواده‌های کارگری از ایستادگی در برابر افزایش نامتناسب مزد کوتاه نیایند و در این راه روی همراهی جامعهٔ کارگری حساب کنند.

به گفتهٔ محمد عباسی، دستمز پایین و تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران از جملهٔ اساسی‌ترین مشکلاتی است که کارگران را به ستوه آورده است و آن‌ها را در شرایط سختی قرار داده است به گونه ای که بعضا چاره ای جز اعتراض به شرایط موجود ندارند.

این فعال کارگری، اعتراضات کارگری چند روزه گذشته کارگران مجتمع پارسیان را شاهد مثال خوبی برای وضعیت میلیون‌ها کارگر دیگر در کشور خواند و گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران مجتمع پارسیان تنها مربوط به یک ماه و دو ماه نیست و این اعتراضات ریشه در بی‌توجهی مسولین به شرایط موجود کارگران یعنی همین دستمزدهای حداقلی در نظر گرفته شده برای کارگران دارد. 

عباسی در خصوص توجه به نرخ تورم به عنوان تنها معیار در نظر گرفته شده برای تعیین مزد ۹۴ گفت: فرض بر اینکه طبق پیش بینی‌ها تورم سال آینده ۱۵درصد یا ۲۰درصد است، آنوقت تکلیف آن سالهایی که تورم ۳۰-۴۰درصدی بر ما رفته است چه می‌شود. عقب ماندگی‌هایی که بین نرخ تورم و میزان مزد کارگران به وجود آمده، هرگز جبران نشده و در سال گذشته هم ۱۰درصد برمیزان این عقب ماندگی اضافه شده است. تورم ۱۵ درصدی را در شرایطی پیش بینی می‌کنند که ما در رکود اقتصادی قرار داریم. اساسا زمانی که رکود در صنعت و در تولید وجود دارد پیش بینی میزان تورم کار سختی نیست ولی بحث اصلی این است که آیا با این میزان دستمزدی که وجود دارد می‌توان از پس همین هزینه‌های موجود بر آمد یا خیر. 

نماینده کارگری واحد ترابری رسمی منطقه عملیاتی پارسیان ادامه داد: سوال ما از دولت و کارفرمایان که حرف از افزایش ۱۵تا ۱۷درصدی می‌زنند، این است که چرا صرفا نرخ تورمی که در این سال‌ها بیشترین نوسان را داشته باید مبنای تعیین مزد قرار بگیرد و هزینه‌هایی که کارگران بابت تامین سبد معیشتشان با آن به صورت روزمره درگیر هستند، نادیده گرفته می‌شود؟ خواستهٔ ما از دولت این است که حداقل برای سال آینده ۱۰درصد عقب ماندگی مزدی را که در یک سال گذشته اتفاق افتاده جبران کند تا کارگران نسبت به تغییر شرایط اقتصادی امیدوار باشند. 

عباسی تصریح کرد:  اعتراضات کارگری که نقاط مختلف کشور، از عسلویه و پارس جنوبی و پارسیان و نقاط دیگر به گوش می‌رسد و گهگاهی هم با برخوردهای قهری نهادهای مختلف امنیتی مواجه می‌شود، در اعتراض به بی‌عدالتی‌ها در پرداخت دستمزد کارگران و بی‌توجهی به مطالبات صنفی آنان مثل تشکیل شورای اسلامی کاراست.

نمایند کارگران منطقه پارسیان می‌گوید، یکی از عمده‌ترین مطالبات کارگران در مجتمع پارسیان تشکیل نهاد صنفی است. به گفتهٔ وی مسئولان نسبت به ایجاد تشکلات کارگری در این منطقه موضع مثبتی ندارند. 

این درحالیست که به گفتهٔ این فعال کارگری شرایط سخت کار در مناطقی مانند مجتمع پارسیان شرایط پیگیری مطالبات صنفی کارگران را پر اهمیت‌تر می‌کند. عدم وجود مزایایی چون بدی آب و هوا در کنار دستمزد حداقلی باعث شده ادامهٔ شرایط برای کارگران سخت‌تر از قبل شود و نیاز برای ایجاد تشکیلات کارگری که پیگیر مطالبات کارگران باشد روز به روز بیشتر احساس شود. 

محمد عباسی مقاومت نمایندگان کارگری بر سر مواضع خود را در جلسات تعیین مزد قابل تقدیر خواند و ضمن تاکید بر ادامهٔ روند فعلی در جلسهٔ نهایی از آن‌ها خواست با در نظر گرفتن یک هدف مشخص در برابر هرگونه مصوبه مزدی غیرعادلانه بیاستند. 

وی گفت: نمایندگان کارگری باید با هدفی مشخص در مقابل موضع گیری دولت و کارفرما‌ها بیاستند و تا جایی که توان دارند با بحث و مذاکره شرایط عادلانه تصویب مزد را مهیا کنند ودر صورتیکه نتوانستند روی ۲۵درصد به توافق برسند بهتر است جلسه را ترک کنند و مصوبه را امضاء نکنند. تنها به این شکل است که صدای واقعی کارگران شنیده می‌شود 

وی ادامه داد: نمایندگان کارگری اطمینان داشته باشند که جامعه کارگری هم در کنار آن‌ها در مقابل این تصویب مزدی غیرعادلانه خواهد ایستاد و آن‌ها را همراهی خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید