رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل از ثبت مرگ کودکان بر اثر گرسنگی در غزه خبر داد
05.03.2024 - 05:10

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کودکان در شمال غزه به علت گرسنگی جان می‌بازند.

تدروس آدهانوم گیبرسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید بازدید دو روز گذشته مقام‌های این نهاد سازمان ملل متحد از بیمارستان‌های العوده و کمال عدوان در شمال غزه، بیانگر کمبود بحرانی غذا و سوءتغذیه مرگبار کودکان است.

آقای گیبرسیوس در شبکه‌های اجتماعی نتایج بازدید از این بیمارستان‌ها را «یافته‌های ترسناک و شوم» خوانده و نوشته کمبود غذا به مرگ ۱۰ کودک ختم شده و «سطوح بسیار بالایی از سوء تغذیه» در این دو بیمارستان که ساختمان و تاسیسات آنها هم در جریان حملات ارتش اسرائیل ویران شده، مشاهده شده است.

مقام‌های تشکیلات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است روز گذشته اعلام کردند که در بیمارستان کمال عدوان - شمال غزه - ۱۵ کودک بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند.

وفا که خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطینی است گزارش کرده که شانزدهمین مورد مرگ یک کودک از فرط گرسنگی هم روز یکشنبه - ۳ مارس - در جنوب نوار غزه و بیمارستانی در شهر رفح ثبت شده است.

دکتر گیبرسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته گزارش بازدید مقام‌های این سازمان از بیمارستان‌های غزه نشانگر «سطوح بالای سوءتغذیه و کودکانی است که بر اثر گرسنگی می‌میرند، و همچنین بیانگر کمبود جدی سوخت، مواد غذایی و اقلام پزشکی در کنار نابودی ساختمان و تاسیسات پزشکی و درمانی در شمال غزه» است.

تخمین زده می‌شود ۳۰۰ هزار نفر اکنون در شمال غزه زندگی می‌کنند. عدم دسترسی به غذا و آب آشامیدنی در شمال غزه یکی از نگرانی‌های جدی نهادهای امدادگر در روزهای اخیر بوده است.

سازمان ملل متحد هفته گذشته هم هشدار داده بود که مطابق مشاهدات و گزارش امدادگران این سازمان، «وقوع قحطی در غزه اجتناب ناپذیر است».

بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از این دو بیمارستان در شمال غزه پس از ماه‌ها درخواست دسترسی این نهاد سازمان ملل روی داد. آخرین بازرسی مقام‌های این سازمان به ماه اکتبر سال گذشته باز می‌گردد.

تدروس آدهانوم گیبرسیوس، رئیس این سازمان خبر جان باختن ۱۰ کودک به علت گرسنگی در شمال غزه را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت و تصریح کرد که مرگ آنها «ناشی از کمبود غذا» بوده است.

«این نخستین بازدید نمایندگان دبلیو‌اچ‌او - WHO طی چند ماه گذشته بود، آن هم پس از تلاش ما برای دسترسی منظم و متداوم به شمال غزه».

«وضعیت در بیمارستان الوعده اسفناک است چرا که یکی از ساختمان‌های آن ویران شده است».

پیش‌تر یک مقام ارشد نهادهای امدادگر سازمان ملل متحد گفته بود که ۵۷۶ هزار نفر (یک چهارم جمعیت غزه) در غزه با سطوح فاجعه‌باری از عدم دسترسی به غذا دست به گریبانند و از هر ۶ کودک زیر دو ساله در این نوار باریک ساحلی، یکی از سوء تغذیه جدی رنج می‌برد.

مدیر منطقه‌ای صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هم هشدار داده بود که «با گسترش جدی سوء‌تغذیه که همه غزه را فرا گرفته، نگرانی از مرگ کودکان در راه است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

سحر خیری

عنوان مقاله
سازمان ملل از ثبت مرگ کودکان بر اثر گرسنگی در غزه خبر داد

س: آقای امیر گفته میشود که کودکان در غزه از گرسنگی مردن.
مناشه: خیر اینطور نیست.
س: آقای امیر سازمان ملل گفته.
مناشه: سازمان ملل از اول هم علیه ما جبه گیری کرده و ما خوستار استعفای همه ی کارکنانی شدیم که جرات کردن علیه ما حرفی بزنن.
س : اقای امیر حالا اگر این خبر صحت داشته باشد نظر شما چیست؟
مناشه: من گمان میکنم حماس غذاها را خودش خورده و به بچه ها نداده. چون همین دیروز بود که ما اجازه دادیم یک کامیون! تکرار میکنم یک کامیون میدانید یعنی چی و چقدر غذا؟ یعنی چند تن غذا بردند داخل غزه خب شما بگید اینهمه غذا چی شد؟
نمیشد بدهند به آن چند بچه تا نمیرن؟
س: آقای امیر فقط یک کامیون؟
مناشه: بله! میدانید چقدر غذاست؟ خیلی! من الان حضور ذهن ندارم ولی خیلی غذاست مگر من و شما چقدر غذا در روز میخوریم؟ وقتی هیتلر یهودیان را برده بود اردوگاه یک مشت غذا هم نمیداد.
س: یعنی میفرمائید آن یک کامیون کافی بوده؟
مناشه: بله که کافی بوده از سرشان هم زیاد بوده. شما برید از حماس بپرسید با آنهمه غذا چه کرده اند.
س: با این حساب از اینکه در مصاحبه شرکت کردین از شما تشکر میکنم.
مناشه: خواهش میکنم من همیشه معتقد به گفتگو بوده و هستم. این حماس است که وقتی یک چماق توی سرشان میخوره بروی ما اسلحه میکشن.

س., 05.03.2024 - 16:30 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.