رفتن به محتوای اصلی

رژیم ولایت فقیه تا کجا ادامه خواهد یافت؟
10.02.2024 - 15:01

این سؤالیست که همه را به اندیشیدن واداشته است!
جان بولتون سال ۹۶: 
انقلاب ایران نباید چهل سالگی خود را جشن بگیرد
اما جمهوری  اسلامی در حال ورود به چهل و شش سالگی خود می باشد 
رئیس جمهور آمریکا ترامپ بر اساس  مشاوره های  نظیر بولتون، آینده جمهوری اسلامی را اینچنین پیش بینی کرده بود
 «صبر کنید ظرف دو، سه ماه آینده جمهوری اسلامی به پایان کار خود خواهد رسید.»؛
هرگاه از سازمان‌های سیاسی چپ می پرسیدیم چرا مواضع و اندیشه‌های  خمینی را قبل سال ۵۷ بررسی نکردید و انتقاد نکردید؟
در پاسخ میگفتند:ما واهمه داشتیم اگر به  دیدگاه‌های ارتجاعی خمینی بطور علنی بر خورد می کردیم ،به مبارزات ضد سلطنتی ضربه وارد می شود و تفرقه ایجاد می کند و شکست سال ۳۲ باردیگر رخ می دهد.
وقتی جان بولتون مشاور ترامپ ۶ سال پیش نوید سرنگونی  رژیم اسلامی را داد، برخی ایرانی ها بدان امیدوار شدند و در باره آن قلمفرسایی  کردند اما جان بولتن  پس از مدت کوتاهی خود از مقام خود کنار گذاشته شد و معلوم شد تا چه اندازه پیش بینی پوشالی بود و علیه ترامپ کتاب نوشت.

اما از سال ۹۶ سه جنبش ضد حکومتی در سطح اقلیت جامعه رخ داده است که بعلت عدم شرکت اکثریت مردم فروکش کرده است و شوربختانه  نازنین ترین،شجاع ترین، آگاه ترین جوانان ایران سرزمین در خیابان ها و زندانها یا کشته شدند و یا مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند که تاریخ فراموش نخواهد کرد
مهدی نصیری سردبیر سابق کیهان  تهران اخیرا در یک گفتگوی کوتاه گفته است که خامنه ای در صدد است که پسرش مجتبی را به مقام رهبری برساند که جامعه با آن مخالفت خواهد کرد.بنظر نگارنده جامعه بی تفاوت هیچ مخالفتی نخواهد کرد چون برای مردم هیچ فرقی نمیکند  که ،،حسن بیاید حسین بیاید،،  اما شاید در جامعه مذهبی و درجه بندی روحانیون اختلاف  کوتاه مدتی رخ دهد که با سرکوب  وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران  و مریدان خامنه ای سرکوب  خواهند شد.
باران می خواستیم ،سیل آمد(اولین اظهار نظر مهندس مهدی بازرگان در فردای به قدرت رسیدن آخوندها به قدرت در بهمن سال 57)مهندس بازرگان در اوج سرمستی توده ها وپیروزی انقلاب به رهبری آخوندهاـ نارضایتی خود را با جملات بالا بیان نمود ودر همان آغاز پیش بینی کرد که ایران به کدام سو می رود! او بخوبی می دانست که جامعه ایران تنها باران می خواهد نه سیل خانمانسوز! مهندس بازرگان خود یک مذهبی مومن بود و با روحانیون ارشد رابطه تنگاتنگی داشت و با روحیات و اهداف آخوند ها از نزدیک آشنا بود.اوعلیرغم اینکه مقام نخست وزیری دولت موقت را از خمینی پذیرفته بود، تنها برای مهار سیلاب خانماسوز تن به این مسئولیت خطیر رضایت داده بود تا شاید از شکل گیری فجایع بزرگتر جلوگیری نماید اما در رویاروئی با ارتجاعیون و کمونیست ها از پای در آمد و ازمقام نخست وزیری صرف نظر نمود!او قدرت را برای سامان دادن نابسامانی سیاسی جامعه ایران می خواست نه اینکه با تصاحب نهاد قدرت خود ویا تشکیلات سیاسی اش را تثبیت نماید! مهندس بازرگان همچون یک کشاورز پرتجربه بدین موضوع اساسی پی برده بود که جامعه ایران همچون کشتزاری پهناور تنها تشنه به باران،نیازمند است تا بذر اصلاحات و دمکراسی وآزادی در ایران به مرحله رشد برسد اما سیل ویرانگر سال 57 همه زحمات آن کشاورزی را که کشتزارش را بذر پاشیده بود،نابود کرد!پس از جاری شدن آن سیلاب هرچقدر آن کشاورز خانه خراب تلاش کرد تا باقی مانده کشتزارش را نجات ندهد،راه به جائی نیافت وسیلاب ویرانگر به کشتزارهای همسایگانی مانند عراق، لبنان ،افغانستان،یمن و سوریه نیز سرایت کرد تا جائی که کنترل آن ازدست همه خارج شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

مارابو

اینقدر دنبال افراد و لاف و گزاف و پروپاگاندها نروید !مخصوصا دنبال حرفها ی خارجی ها و لابیست هایی که مجاهدین دعوت میکنند. به خلق فکر کنید ! به مردم . به اقشار. به طبقات. و به انبوه .و به انجمن ها .باید پرداخت . دروغ و نقل قولهای بی اساس از افراد و از جریانات نشان ضعف تحلیل و درک موضوعات اجتماعیست.
انقلاب و تحول سیاسی نه ارادیست و نه با هو و جنجال و تهمت و چخوان! بهتر است بعضی از این مدعیان تحلیل و سیاست سکوت کنند تا زبان بازی و اشاعه ژورنالیسم زرد جنحالی !

ش., 10.02.2024 - 15:21 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.