رفتن به محتوای اصلی

15 دسامبر: خبرنگار الجزیره در خان یونس کشته شد
15.12.2023 - 06:55

 

 

 

 

 

ارتش اسرائیل می‌گوید از کشتن اشتباهی گروگان‌ها «درس گرفته»

کمی پیشتر گفتیم که ارتش اسرائیل از کشتن اشتباهی سه گروگان به دست سربازان اسرائیلی خبر داده است.

بنا به بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل این اتفاق در منطقه شجاعیه، در شمال غزه رخ داده است، جایی که گروگان‌ها به اشتباه به عنوان «تهدید» شناسایی شدند.

بنا به بیانیه، پس از بازرسی منطقه «تردیدهایی درباره هویت کشته‌شدگان مطرح شد» و بدن آنها برای بررسی به خاک اسرائیل منتقل شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید «درس‌هایی فوری» از این رویداد گرفته که به نیروهای خود انتقال داده است.

 

شهرک‌نشینان «افراطی» کرانه باختری تحریم شده از سوی بریتانیا و آمریکا، چه کسانی هستند؟

ریها کانسارا

گزارشگر امور مذاهب

شهرک نشینان

 

نمایی از یک خیابان ویران شده در ورودی اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری در طی یک عملیات نظامی، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳Image caption: نمایی از یک خیابان ویران شده در ورودی اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری در طی یک عملیات نظامی، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳

بیایید به کرانه باختری بپردازیم، جایی که خشونت علیه فلسطینی‌ها از زمان شروع جنگ در غزه به شدت افزایش یافته است.

سازمان ملل می‌گوید که شهرک‌نشینان اسرائیلی هشت نفر را کشته و ۸۵ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

اقدامات اخیر دولت‌های بریتانیا و آمریکا برای ممنوعیت ورود شهرک‌نشینان «افراطی» مسئول خشونت به کشورهایشان، این گروه را در کانون توجه قرار داده است.

شهرک‌نشینان ستیزه‌جو به بخش بسیار وسیع‌تری از شهرک‌نشینان تعلق دارند که طبق باور مذهبی خود، در حال بازگرداندن سرزمین مقدس یهودا و سامره - کرانه باختری امروزی - به اسرائیل هستند.

اعتقاد آنها به یک فراخوان بالاتر، آنها را از سایر جوامع مهاجرنشین متمایز می‌کند که به دلایل اقتصادی یا ملی‌گرایانه اما کمتر مذهبی به سرزمین‌های اشغالی نقل مکان می‌کنند.

شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری غیرقانونی تلقی می‌شوند، اگرچه اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

امروزه جنبش شهرک‌نشینان مذهبی در بافت سیاسی اسرائیل جا افتاده است.

پشتوانه این امر جذب احزاب راست افراطی به جریان اصلی از طریق دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.

وزیر دارایی از حزب صهیونیست مذهبی دیده می‌شود که به طور مداوم خواستار شهرک‌سازی بیشتر در کرانه باختری است.

یکی از اعضای کابینه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی است که رهبری حزب ملی‌گرای افراطی اوتزما یهودیت یا «قدرت یهودی» را برعهده دارد. او قبلا به اتهام تحریک نژادپرستی و حمایت از تروریسم محکوم شد.

خبرنگار الجزیره در خان یونس کشته شد

سامر ابودقه

 

الجزیره از کشته شدن یک خبرنگار خود در جنوب نوار غزه خبر داده است. گزارش شده که سامر ابودقه، از فیلمبرداران الجزیره، در حمله‌ای موشکی در خان یونس کشته شده است.

خبر مجروج شدن ابودقه و یک همکارش با اصابت موشکی که از یک پهپاد شلیک شد چند ساعت قبل منتشر شد و پس از پنج ساعت الجزیره خبر داد که امدادگران به دلیل آواری که در مسیر بود به موقع به سامر ابودقه نرسیدند.

این رسانه هم‌اکنون کشته شدن خبرنگارش را تایید کرده است.

درخواست‌های جهانی از اسرائیل برای توقف خشونت‌ها در کرانه باختری

بریتانیا و چند کشور دیگر در بیانیه مشترکی از اسرائیل خواسته‌اند تا «گام‌های فوری و ملموسی را برای مقابله با خشونت‌های بی‌سابقه شهرک‌نشینان» در کرانه باختری اشغالی بردارد.

در این بیانیه مشترک که دولت بریتانیا آن را منتشر کرده است، افزایش خشونت‌ها ‌علیه فلسطینی‌ها در این شهرک‌ها «غیرقابل قبول» توصیف شده است.

استرالیا، فرانسه و کانادا از امضاکنندگان این بیانیه هستند که در متن آن همچنین آمده: «اکنون باید اقدامات پیشگیرانه برای تضمین حفاظت مؤثر و فوری از جوامع فلسطینی انجام شود.»

در این بیانیه از جمله تاکید شده که شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی بر اساس قوانین بین‌المللی «غیرقانونی است.»

حملات یمن معضلی برای آمریکا است

فرانک گاردنر

خبرنگارامور امنیتی بی‌بی‌سی – بیت‌المقدس

منظره ستونی از دود سیاه که از یک نفتکش در دریای سرخ به هوا برخاسته است، صنعت کشتیرانی را به لرزه در می‌آورد.

یک دهه پیش، دزدی دریایی سومالی بود که دریانوردی را در تنگه باریک باب‌المندب به یک اقدام خطرناک تبدیل کرد؛‌ تنگه‌ای که آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند.

امروز اما این تبدیل شده به حملات پهپادی و موشک‌های دوربرد ضد کشتی که توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران از بخشی از سواحل یمن شلیک می‌شود.

حوثی‌ها، شبه‌نظامیان قبیله‌ای که نه سال پیش به‌طور غیرقانونی قدرت را به دست گرفتند، با اعلام قصد خود برای حمله به هر کشتی متعلق به اسرائیل یا کشتی‌هایی که عازم بنادر اسرائیل هستند، حمایت خود را از حماس اعلام کردند.

حملات اخیر به دنبال چندین حمله قبلی در جنوب دریای سرخ صورت می‌گیرد که حق بیمه دریایی را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه باعث می‌شود که برخی از کشتی‌ها برای اجتناب از دریای سرخ، تمام مسیر «دماغه امید نیک» را طی کنند؛ شبه جزیره صخره‌ای که در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا واقع است.

ایالات متحده تحت فشار اسرائیل قرار دارد تا کاری در مورد این حملات انجام دهد، اما واشنگتن تمایلی به هدف قرار دادن سایت‌های موشکی حوثی‌ها ندارد چرا که بیم آن دارد که گسترش درگیری‌های اسرائیل و حماس به انتقام‌گیری از سوی ایران بیانجامد.

در مقابل، احتمالا شاهد تشکیل یک ائتلاف دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌ها و سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهای ورودی خواهیم بود

آنچه امروز گذشت تا این لحظه

G

 

  • ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد سه گروگان از جمله دو نظامی اسرائیلی ربوده شده در روز هفتم اکتبر را پیدا کرده است.
  • جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، قرار است تا ساعاتی دیگر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی دیدار کند. او پیش از این دیدار گفت که ایالات متحده می خواهد نتایجی را در مورد قصد اسرائیل برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه ببیند اما «ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد.»
  • موشکی که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها از یمن پرتاب شد، به یک کشتی باری در دریای سرخ اصابت کرد. حوثی‌های که جمهوری اسلامی ایران حامی آنهاست، پیشتر گفته بودند که هر کشتی به مقصد اسرائیل را «هدف قرار خواهند داد.»
  • بمباران شدید غزه همزمان با گزارش‌ها از کشته‌ها و زخمی‌ها از جمله کودکان در جنوب غزه ادامه دارد.
  • نیروهای اسرائیلی می‌گویند که یک پایگاه حماس را در شمال غزه، مقر گردان «شجاعیه»، منهدم کرده‌اند.

عکس؛ ادامه بمباران جنوب غزه

حمله اسرائیل به جنوب غزه با هدف قرار گرفتن شهرهای خان‌یونس و رفح ادامه دارد. در زیر تصاویری را می‌بینید که خبرگزاری رویترز صبح امروزمنتشر کرده‌ است.

ساختمان‌ها در جنوب غزه پس از حملات اسرائیل ویران شده‌اند

 

در رفح، مرد فلسطینی در خرابه های یک خانه قدم می زند

 

عزاداران در رفح در تشییع جنازه فلسطینیان کشته شده در جنگ

 

 

بالگردهای نظامی اسرائیل بر فراز مرز اسرائیل و غزه پرواز می کنند

 

مشاور امنیت ملی آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرد

E

 

دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی عکسی را منتشر کرده و از دیدار محمود عباس، رئیس این نهاد با جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا خبر داده است.

این دیدار در کرانه غربی انجام شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری مستقر است و کنترلی بر نوار غزه که تحت مدیریت حماس است، ندارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این دیدار با مقام‌های اسرائیلی دیدار کرده بود. او گفت که ایالات متحده می خواهد نتایجی را در مورد قصد اسرائیل برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه ببیند اما «ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد.»

Article share tools

 

سفر وزیر دفاع و ژنرال‌های ارشد آمریکا به اسرائیل

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، تایید کرده که علاوه لوید آستین، وزیردفاع این کشور که به زودی عازم اسرائیل، قطر و بحرین خواهد شد، ژنرال چارلز کیو براون، از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا هم طی چند رو آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد.

سفر عالی رتبه‌ترین مقام‌های نظامی آمریکا به اسرائیل در پی سفرهای متعدد دیپلمات‌های ارشد این کشور به منطقه صورت خواهد گرفت که در تازه‌ترین آنها، جیک سالیوان، مشاور ارشد امنیت ملی کاخ‌سفید، امروز در تل آویو با رهبران اسرائیل دیدار کرد و پیش از آن هم آنتونی بلینکن،‌ وزیرخارجه آمریکا برای سومین بار طی ۹ هفته گذشته به تل آویو رفته بود.

جمعیت هلال احمر فلسطینی می‌گوید ارتباط با کارکنان خود در نوار غزه را از دست داده است

جمعیت خیره هلال احمر فلسطینی می‌گوید در پی قطع اینترنت و تلفن در نوار غزه، ارتباطش را با کارکنان خود از دست داده است.

از روز پنجشنبه اینترنت و تلفن مجددا در نوار غزه قطع شد و شرکت اصلی مخابراتی منطقه «تجاوز مداوم» اسرائیل را عامل این مسئله معرفی کرده است.

جمعیت هلال احمر فلسطینی در خصوص ایمنی کارکنان اورژانس خود ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد خیریه گفته این پنجمین بار از ابتدای درگیری‌ها است که ارتباطات در نوار غزه به طور کامل قطع می‌شود.

سازمان ملل: سهم زنان و دختران از آسیب‌های جنگ غزه بسیار بیشتر است

جنگ در غزه و تاثیر آن بر زنان و دختران

 

سازمان ملل متحد در بیانیه جدید خود هشدار داده که «پیامدهای تراژیک جنگ (در غزه) برای زنان و دختران بسیار بیشتر است».

سازمان ملل می‌گوید سهم «زنان باردار در کنار کودکان، سالخوردگان و افرادی که با معلولیت زندگی می‌کنند» از مصائب جنگ بسیار بیشتر است چرا که در زمینه‌هایی چون بیماری‌های واگیر، سوء‌تغذیه و مرگ، بسیار آسیب پذیرترند؛ آسیب‌هایی که با ادامه جنگ در این نواره باریک ساحلی و از بین رفتن تاسیسات زیربنایی شهری در حال وخیم‌ترشدن است».

سازمان ملل متحد می‌گوید «آوارگی و بی‌جا شدن، تعطیلی مدارس و نقصان شرایط بهداشتی» آینده دختران جوان در غزه را تهدید و نابودمی‌کند؛ وضعیتی که همین حالا هم بسیار شکننده» است.

همزمان سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش آزار و خشونت جنسی حماس علیه گروگان‌های زن گفته در حالی «تحقیق و تحفص» در این باره است و کسانی که مسئول شناخته شوند «باید پاسخگوی اعمال خود» باشند.

نخست وزیر بریتانیا بر راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان تاکید کرد

سوناک

 

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که با نظر سفیر اسرائیل در رد راه حل مبتنی دو کشور پس از پایان جنگ در غزه موافق نیست.

زیپی هاتاولی، سفیر اسرائیل در بریتانیا، در پاسخ به سوالی در مورد چشم انداز راه حل دو کشور و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل، گفت که «مطمئنا نه!»

این راه حل مورد حمایت ایالات متحده و دیگر متحدان اسرائیل است.

در پاسخ به اظهارات خانم هاتاولی، ریشی سوناک به خبرنگاران گفت: «ما با این نظر موافق نیستیم.»

وی گفت «موضع همیشگی ما بوده این است که راه حل دو کشور راه حل درست است» و افزود: «آنچه در حال وقوع است بسیار نگران کننده است و من مرتبا گفته‌ام که در جریان این جنگ بیش از حدی از مردم بی‌گناه جان خود را از دست داده‌اند.»

 

افزایش حساسیت‌ها در آمریکا بر سر نحوه استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی

باربارا پلت آشر

خبرنگار بی بی سی در وزارت خارجه آمریکا

اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که طی آن گفته بود حمابت جهانی از اسرائیل به علت «بمباران‌های بدون‌تبعیض و هدف‌گیری» در غزه «رو به زوال است»، زمینه‌ساز شکل‌گرفتن بحث های قانونی و حقوقی جدید در واشنگتن شده است؛ مباحثی که در آن به وظیفه قانونی و نظارتی دولت آمریکا بر نحوه استفاده از تسلیحاتی صادراتی این کشور به اسرائیل پرداخته می‌شود.

سیاست‌های فروش تسلیحات نظامی آمریکا به سایر کشورها می‌گوید وزارت خارجه ایالات متحده باید اطمینان یابد که تسلیحات واگذار شده برای نسل‌کشی،‌ جنایت علیه بشریت و نقض جدی کنوانسیون‌های جهانی همچون معاهده ژنو استفاده نخواهد شد.

امروز هم از متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره سوالات متعددی شد. او ضمن تکرار این موضوع که وزارت خارجه آمریکا در حال ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات در این باره است، نگفت که آیا به لحاظ قانونی این وزارتخانه از تبعیت اسرائیل با قوانین جهانی برای میدان جنگ اطمینان حاصل کرده است.

آقای میلر تاکید کرد که دولت آمریکا آشکارا به اسرائیل گفته است که آنها باید برای «به حداقل رساندن خسارات جانی و آسیب به غیرنظامیان» تلاش بیشتری کنند و به گفته او «بهبودهایی هم در چند زمینه» مشاهده شده است.

با این حال، میان برخی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره نحوه عملکرد ارتش اسرائیل این مبحث بالا گرفته است. پنج سناتور دموکرات کنگره هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند که جزییات نحوه نظارت و اقداماتی که برای مسئولانه استفاده کردن تسلیحات آمریکایی از سوی اسرائیل صورت گرفته را به آنها گزارش کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم چند روز پیش در یک جلسه خیریه ستاد انتخاباتی خود گفته بود که از نظر او اسرائیل به علت آنچه او «بمباران‌های بدون‌تبعیض» در برخی مناطق غزه خوانده بود «در حال از دست‌دادن حمایت های جهانی است».

بنیامین نتانیاهو می‌گوید حملات ارتش این کشور تا «پیروزی مطلق» ادامه خواهد داشت

بنیامین نتانیاهو و جیک سالیوان

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که امروز در تل‌آویو با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید دیدار کرد یک بار دیگر تاکید کرده که عملیات نظامی ارتش این کشور در غزه علیه حماس تا کسب «پیروزی مطلق» ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که پس از تصویب قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری در غزه که دو روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با قاطعیت رای آورد، دولت آقای نتانیاهو از سوی مجامع جهانی برای متوقف کردن حملات نظامی در غزه با هدف جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان، تحت فشار قرار گرفته است.

با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر دفاع این کشور طی دو روز گذشته بارها بر ادامه عملیات نظامی با هدف «نابودی کامل گروه حماس» تاکید کرده‌اند.

آقای نتانیاهو می‌گوید در جریان جلسه امروز خود با جیک سالیوان، با مشاور امنیت ملی آمریکا درباره دیگر مسایل منطقه از جمله تهدیدهای حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن که هر دو از حمایت ایران برخوردارند هم گفتگو کرده است.

نماینده سرشناس کنگره آمریکا می‌گوید «اعتبار ایالات متحده» در جریان جنگ در غزه زیرسوال رفته

الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده جوان و ترقی‌خواه کنگره آمریکا

 

الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده جوان و ترقی‌خواه کنگره آمریکا می‌گوید کاخ‌سفید برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه باید تلاش کند چرا که «اعتبار آمریکا» در موضوع دفاع از حقوق‌بشر زیر سوال رفته و در خطر است.

خانم کورتز که از نمایندگان تندرو جناح چپ سیاسی در آمریکا محسوب می‌شود این اظهارات را امروز و در حالی که در تجمع خواستار آتش‌بس در غزه حضور یافته بود طرح کرد.

او گفت که: «بهای انسانی در اینجا بسیار بالا و بیش از اندازه است و همین حالا هم به نهایت آن رسیده‌ایم. برای همین است که باید کنار هم قرار گیریم و برای برقراری آتش‌بس فوری تلاش کنیم».

اظهار نظر سفیر اسرائیل نمایانگر شکاف عظیم در حل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان است

رافی برگ

سردبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی آنلاین

سفیر

 

سفیر اسرائیل در لندنI سفیر اسرائیل در لندن

رد قاطعانه راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان از سوی سفیر اسرائیل در بریتانیا، واکنشی تند نسبت به صحبت‌های مجدد درباره ایجاد یک فلسطین مستقل به عنوان راهی برای صلح دائمی در منطقه است.

این راه حل مدت‌ها مورد حمایت جامعه بین‌الملل بوده، اما نه در اسرائیل که تشدید خشونت و خونریزی طی ده دهه اخیر باعث کاهش حمایت از آن شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش با اشاره به موضع دولت کنونی اسرائیل اظهار داشت: «نمی‌توان گفت که در آینده اصلا کشور فلسطین وجود ندارد».

سیاست دولت بریتانیا و سایر متحدان نزدیک اسرائیل هم همین است. با توجه به اظهارات زیپی هاتاولی در حال حاضر به نظر می‌رسد که پس از حمله ۷ اکتبر حماس، در آینده نشستی در این مورد وجود نخواهد داشت.

خانم هاتاولی مستقیما فلسطینی‌ها را مسئول کنار گذاشتن فکر تشکیل دو دولت دانست و گفت که آنها نمی‌خواهند کشوری در کنار کشور اسرائیل داشته باشند، بلکه خود اسرائیل را می‌خواهند.

زیپی هاتاولی نماینده دولت اسرائیل در بریتانیا است، اما مخالفت با یک کشور فلسطین مدت‌ها موضع سیاسی او بوده است.

خانم هاتاولی او قبل از انتصاب به عنوان سفیر در بریتانیا، وزیر شهرک‌سازی در یکی از دولت‌های راست‌گرای قبلی اسرائیل بوده است.

شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، اگرچه اسرائیل با این تفسیر مخالفت کرده است.

راه حل دو کشوری شامل حذف کامل یا بخشی از این شهرک‌هاست که البته نه تزیپی هاتاولی و نه دولت اسرائیل حاضر به پذیرش آن نیستند.

«هفده خبرنگار در جنگ اسرائیل و حماس کشته شده‌اند»

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در روز ۷ اکتبر تا کنون هفده خبرنگار و عضو گروه خبری در جریان پوشش اخبار جنگ بین اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان، از این تعداد سیزده نفر در نوار غزه کشته شدند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، تعداد دیگری روزنامه نگار هم در جنگ کشته شده‌اند اما ثابت نشده که کشته شدن آنها با گزارشگری اخبار مرتبط بوده است.

اگر این تعداد هم در نظر گرفته شود، در مجموع شصت و سه نفر با شغل روزنامه‌نگاری در جنگ کشته شده‌اند.

این آمار شامل کشته‌ها تا ا دسامبر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.