رفتن به محتوای اصلی

افزایش انتقادها از ایران در رسانه‌های حامی دولت جمهوری آذربایجان

افزایش انتقادها از ایران در رسانه‌های حامی دولت جمهوری آذربایجان

 

رسانه‌ها و مفسران حامی دولت جمهوری آذربایجان در پی دیدار ۵ آوریل رهبران ارمنستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در بروکسل، به شدت انتقادهای خود از ایران افزودند.

بستر این انتقادها ادعای جمهوری آذربایجان نسبت به عدم ابراز مخالفت ایران با جلسه بروکسل بود. آنها همچنین ایران را متهم می‌کنند که با موافقت غرب به ارمنستان سلاح داده است.

بسیاری از مفسران گفتند که ایران در حال پشتیبانی سیاسی و نظامی از ارمنستان است تا از این کشور به عنوان ابزاری علیه جمهوری آذربایجان استفاده کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به نشست بروکسل گفت «ایران معتقد است قفقاز جنوبی نباید به عرصه رقابت‌های ژئوپولتیکی تبدیل شود.» او بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح و ثبات در قفقاز تأکید کرده است.

نیکول پاشینیان روز ۵ آوریل در بروکسل با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا دیدار کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از این دیدار گفت آمریکا از تلاش‌های ارمنستان برای امنیت غذایی بیشتر، زیرساخت‌های دیجیتال و تنوع بخشیدن به منابع انرژی حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا گفته است طی ۴ سال، نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار ارمنستان می‌گذارد.

جمهوری آذربایجان رسما از برگزاری نشست ۵ آوریل سران ارمنستان، اتحادیه اروپا و آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.

این نگرانی توسط الهام علی اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان هم ابراز شد. این در حالی بود که مقام‌های آمریکا و اروپا گفته بودند این نشست علیه جمهوری آذربایجان نیست.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان پس از این نشست به حملات خود به ایران شدت بخشیدند.

رسانه‌های این کشور به ادعای تهدید حمله موشکی از سوی ایران پرداختند و «برخی از محافل» در تهران را به خاطر «فشار و ارعاب لفظی» محکوم کردند.

فواد جیراکوف، تحلیلگر سیاسی، در مصاحبه با تلویزیون باکو مدعی شد «'گروهی خاص' در ایران نمی‌خواهد بپذیرد که جمهوری آذربایجان کشوری مستقل، موفق و پیروزمند است، چرا که چنین کشوری می‌تواند مشوقی باشد برای رو آوردن میلیون‌ها آذری ایران به استقلال‌طلبی.»

متین ممدلی، کارشناس، گفت ایران تقویت اتحاد منطقه‌ای میان جمهوری آذربایجان و ترکیه را تهدید قلمداد می‌کند.

آینور جمال، مدیر گروه رسانه‌ای تلگراف، هم گفت ایران در تبانی با غرب دست به این اقدامات می‌زند.

خانم جمال ادعا کرد «نباید این احتمال را نادیده گرفت که تسلیحاتی که غرب می‌خواهد به ارمنستان بدهد از طریق ایران تامین می‌شود.»

به نوشته روزنامه رسمی رسپوبلیکا «ایران دارد به خاطر رقابت با دیگر قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه و روسیه به طرف غرب می‌چرخد، همان غربی که 'شیطان' صدا می‌کند. میل تهران به ایجاد توازن با نفوذ رقیبانش در منطقه از مسیر اعمال نفوذ در وضعیت ارمنستان تهدیدی برای امنیت در قفقاز جنوبی است. شاید ایران دنبال 'سهم' خود در ارمنستان است، کشوری که با خطر جدی تجزیه روبه‌رو است. دلیل سکوتش همین است.»

انار علی‌یف، کارشناس سیاسی هم به برنامه «اسپات‌لایت» تلویزیون دولتی گفت «رژیم ملایان در ایران سنگی است که امپریالیست‌های غربی وسط دنیای اسلام انداخته‌اند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بخش مانیتورینگ بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید