رفتن به محتوای اصلی

ایران می‌گوید لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل با محکومیت شورای امنیت قابل رفع بود

ایران می‌گوید لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل با محکومیت شورای امنیت قابل رفع بود

با ادامه تهدیدهای متقابل ایران و اسرائیل و گزارش‌هایی از ارزیابی اطلاعاتی قدرت‌های غربی از «حمله قریب‌الوقوع» ایران به اهداف اسرائیلی، روسیه و آلمان خواهان خویشتنداری طرفین شده‌اند و آمریکا بر پشتیبانی «آهنین» از اسرائیل تاکید کرده است.

روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر تاکید کرد که اسرائیل «به طور تهاجمی و تدافعی» از امنیت خود محافظت می‌کند.

او گفته هرچند اسرائیل در غزه درگیر جنگ است، اما برای «سناریوهای چالش در حوزه‌های دیگر» هم آمادگی دارد.

رادیوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گزارش داد که نیروی هوایی اسرائیل با همراهی آمریکا و قبرس حمله به اهداف دوردست را تمرین کرده است. رادیوی ارتش اسرائیل این خبر را با عنوان «آمادگی برای حمله احتمالی به ایران» منتشر کرده است.

مایکل کوریلا، فرمانده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، به اسرائیل سفر کرده است تا اطلاعات موجود درباره حمله احتمالی ایران را به بحث بگذارد.

از سوی دیگر ایران می‌گوید محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق می‌توانست از لزوم اقدام نظامی تهران جلوگیری کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در شبکه ایکس نوشته: «اگر شورای امنیت سازمان ملل اقدام تجاوزکارانه و ناروای رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم می‌کرد و عاملان آن را به پای میز عدالت می‌کشاند، شاید ضرورت تنبیه این رژیم سرکش برای ایران مرتفع می‌شد.»

روز چهارشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حمله به کنسولگری ایران در دمشق را حمله به خاک ایران دانست و گفت اسرائیل «باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.»

ماجرای «لغو پروازهای تهران» چیست؟

چهارشنبه شب گزارش شد که لوفت‌هانزا پروازهای ایران خود را موقتا به حال تعلیق در آورده است. همچنین گزارش لغو چند پرواز بین ایران و ترکیه گمانه‌زنی درباره احتمال عملیات نظامی ایران را تشدید کرد.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در شبکه ایکس (توییتر) از قول وزیر دفاع ایران نوشت که «تمام حریم هوایی تهران به خاطر تمرینات نظامی بسته شده است.»

این خبرگزاری سپس این مطلب را پاک کرد و منکر گزارش اولیه آن شد.

بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی بر اساس اطلاعات ردیابی هواپیماها گزارش کرده است که پرواز هواپیماها در آسمان تهران از چهارشنبه شب به بعد ادامه داشته است.

Image removed.

 

توضیح تصویر،مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند آسمان ایران امن نیست

در عین حال راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی می‌گوید دو هشدار ایمنی پرواز (نوتام/NOTAM) برای پرواز بر فراز آسمان تهران صادر شده است.

بر مبنای یک هشدار به هواپیماها با جزئیات و مختصات دقیق اطلاع داده شده است که در منطقه‌ای قرار است پرتاب موشک صورت بگیرد و بر این مبنا از هواپیماها خواسته شده که از آن منطقه دوری کنند.

این هشدار از ساعت شش صبح چهارشنبه ۲۲ فروردین (به وقت تهران) تا ساعت یک بعدازظهر جمعه ۲۴ فروردین برقرار است.

ماهیت این پرتاب‌ها روشن نیست و مشخص نیست که آیا آزمایش‌ یا رزمایش معمولی است یا ارتباط مشخصی با تنش‌های منطقه‌ای دارد.

هشدار دوم با معلق کردن «مقررات پرواز دیداری» از هواپیماها می‌خواهد که به جای اتکا بر آنچه در دیدرس خلبانان است، از ابزار ناوبری در موقعیت‌یابی استفاده کنند.

در سال ۱۳۹۸ که ایران برای تلافی ترور قاسم سلیمانی حمله‌ای موشکی به یک پایگاه آمریکا در عراق ترتیب داد، پروازهای مسافربری بر آسمان ایران ادامه داشت و یک هواپیمای مسافربری با موشک‌های سپاه سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

برخی مخالفان جمهوری اسلامی بر همین اساس می‌گویند که آسمان ایران امن نیست.

دعوت به خویشتنداری

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، خواهان پرهیز از تشدید تنش در منطقه شده است.

بنا به اعلام وزارت خارجه آلمان خانم بربوک در این تماس گفته است که از همه طرفین می‌خواهد تا «مسئولانه» رفتار کنند و از خود «حداکثر خویشتنداری» را نشان دهند.

روسیه هم، که رابطه نزدیکتری با ایران دارد، خواهان خویشتنداری طرفین شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که روسیه درخواستی برای میانجیگری بین ایران و اسرائیل دریافت نکرده است.

آقای پسکوف حمله به کنسولگری ایران در دمشق را نقض همه اصول بین‌المللی دانست.

خبرگزاری رویترز می گوید که یک مقام آگاه به این خبرگزاری گفته است: فرستاده آمریکا در خاورمیانه از وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق خواسته است تا این پیغام را به ایران بدهند که باید سطح تنش با اسرائیل را کاهش دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید