رفتن به محتوای اصلی

ما برای وصل کردن آمدیم ! میثاق برای حق زندگی
04.08.2023 - 04:59

 

دوستی قدیمی تلفن کرده می پرسد نظرت در مورد "میثاق حق زندگی چیست؟" می گویم معلوم است . دفاع از میثاقی در راستای دفاع از حق انسان ایرانیست که چهل واندی سال است توسط رژیمی خود کامه پایمال می گردد.

می گوید می بینی هنوزمرکبش خشگ نشده چه کشمکشی بین امضا کنندگان راه افتاده است.آقای دوشوکی نقد مفصلی نوشته .تعدادی امضای خود را پس گرفته اند.

می گویم تواز من در مورد روح حاکم بر فضائی که ضرورت چنین میثاق واتحاد عملی را باعث گردیده می پرسی ؟ نه از بر خورد افرادی مانند آقای دوشوکی که من هرگز نوشته ای وصل کننده و هموار کننده راه وحدت و دوستی از ایشان ندیده ام .هر دیکی که برای ایشان نجوشد وبا نظر ایشان که محور آن خود ایشان باشد غل نزند. مورد تائید خاطر مبارکشان نیست و حتما موش مرده ای بداخل آن دیک می اندازند. برای من اصلا مهم نیست!

میدانی برای من مهم نیست که چه کشمکشی توسط چه کسانی واز چه زاویه ای بر سر این میثاق که من با بند بند آن از نظر محتوائی موافق هستم !صورت می گیرد . من ازهر قدمی از طرف هر حزب ،هرسازمان وهر فرد که در راستای مبارزه با جمهوری اسلامی ودفاع از حقوق پایمال شده ملتی سخت رنج دیده، که حقوق اجتماعی و انسانیش پایمال گردیده است !بر داشته شود .استقبال می کنم .حتی اگر حتی طرح بحثی باشد در دفاع ازوحدت برای مبارزه در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی .

بیانیه ای با نام میثاق این کلمه وحدت بخش و امید وار کننده از طرف تعدادی جریان های سیاسی در جهت یک همکاری برای دفاع از حق یک ملت منتشر گردیده است . "گروه‌های سیاسی امضا کننده این میثاق، ارکان اصلی تعهد خود به مردم ایران را «حقِ داشتن حق، منتزع از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی و تعلق فرهنگی، زبانی و ملیتی»؛ «منع مطلق اعدام»؛ «منع مطلق شکنجه جسمی و روانی»؛ و «پایبندی به رویه‌ی قضایی عادلانه، شفاف و شکایت‌پذیر، بدون هیچ استثنایی» اعلام کرده‌اند."من چگونه می توانم موافق چنین تلاشی نباشم؟

تنگ چشمان نظر به میوه کنند .ما تماشا گران بستایم .از نظر من هر گامی که در جهت وحدت نیرو های اپوزیسیون جمهوری اسلامی بر داشته شود که هدفش نه تضعیف نیروی مخالف دیگر و بستن دروازه ها برروی آنها !بلکه جستجو در راستای یک هم گرائی و هم گامی حتی شده برای مقطعی کوتاه باشد .قابل تقدیر است و باید حمایت کرد .

بر نکات مثبت و مشترک آن تاکید نمود و در جهت رفع نکات منفی آن ونزدیک کردن راه ها و هموار کردن آن ها برای عبور نیروهای خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش کرد.

وظیفه هر جریان، سیاسی هر کنشگر سیاسی ،اجتماعی دمیدن نفس گرم بر پیکر ملتی است که در زمستان سرد ناشی از هجوم سرمای سخت جانسوزو منجمد کننده جمهوری اسلامی یخ زده است .نفسی گرما بخش ،روح افزا ،امید آفرین که یخ ها را آب کند .طراوت و شهد بهاری را در رگهای خشگ شده از سرما ی حاصل ازحکومت اسلامی را در روح و جسم ملت جاری سازد.

شکل گرفتن چنین اتحادی که مبنی آن دفاع از حق انسانی است ! منتزع از هر گرایش... تلاشی است مثبت که در بطن خود راه همکاری با تمام جریان های مخالف جمهوری اسلامی و پایبند به حقوق دمکراتیک مردم را در خود دارد .از این رو می تواند با برخوردی سازنده با روح وصل کرد ن و تلاش برای گسترش دامنه اتحاد آزادانه جریان ها حول حق انسانی هر شهروند ایرانی پایه های یک اتحاد عمل گسترده را فراهم سازد. می گوید براستی چنین فکر می کنی ؟این که امضای طرفداران آقای رضا پهلوی بعبارتی امضای ایشان در همراهی با چنین میثاقی در پای آن دیبده نمی شود برای تو مهم نیست؟ می گویم چراکه نه ! آرزوی من شکل گرفتن چنین پیمان گسترده ای است . امید وارم با سعه صدری که میثاق بر پایه آن نوشته شده در تداوم کار هم رائی و هم گامی تمامی اپوزیسیون را فراهم سازد .چرا که شاه بیت آن دفاع از حق انسانیست. هیچ طرفی با هیچ بهانه ای نمی تواند این حق را زیر سئوال ببرد و انحصاری خود کند.

می گوید این حاشیه های ایجاد شده ! این پیوستن و بریدن برخی جریان ها در آغاز کار ،این حرف و حدیث ها پیرامون کشمکش در پشت صحنه برای تو مهم نیست؟ می گویم نه! نمی دانم کی ما قادر خواهیم شد فارغ از منیت های شخصی و برداشت های خام فردی ، به مختوا وتلاش جمعی که با هدف وحدت و دفاع از حق پای در میدان نهاده اند بر خورد کنیم ؟ وظیفه من ، وظیفه تو، تلاش هریک از ما تلاش پیگیراست برای وصل کردن ! نی برای فصل کردن . ابوالفضل محققی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

قدیمی

عنوان مقاله
وصل نه وصله های چپی

اقای محققی گرامی متشکر از زحمت شما برای مطلب ارزشمند
بنظر من اکثریت این امضا ها از گروه ها و جریانهای چپ و بقولی اقلیت های مختلف تشکیل شده بی انکه ان اقلیت ها این افراد را انتخاب کرده باشند.بنابراین پیش از انکه دمکراسی و حکومت قانون در ایران خاست این گروهها باشد سلطه ایده نظری چپها و اقلیتهای بقول خودشان قومی مطرح است.
نا گفته نماند کسی مخالف حقوق انها نیست ولی در کدام فضای سیاسی خاست انهاعملی میشود?
ایا پس ازنظام ایجاد حکومت فدایی توده ای ویامجاهد ویا تقسیم ایران عملی است؟
پرسش من این است که پس از نظام نقش مجاهدین و برخورد با این سازمان چه‌گونه خواهد بود؟
مجاهد برای تسخیر قدرت یعنی یا همه چیز ویا هیچی خیز برداشته اند .
تصادم خشن و البته غیر قابل پیشبینی در انتظار همگان است.
انچه مردم می‌خواهند فقط انتخابات ازاد برای همه دوران و همه پرسی است.اخوند برود مجاهد تشریف بیاورد ویا
رفقا از لندن و برلین به تهران پرواز کنند ،در واقع تکرار همان نکبت سال ۵۷ است.باید اضافه کرد این اقدام اخیر در برابر جنبش زن زندگی ازادی است و به نوعی انحراف به راست است.

ش., 05.08.2023 - 22:44 پیوند ثابت
یاشار

عنوان مقاله
وصل کردن

سلام و عرض ادب،جناب محققی عزیز هر میثاقی که هر مجمعی که هر اتحادی که هر اتفاقی که هر اعلامیه ای که هر نشتی که هر .....دران حق و حقوق دیگر ملل ایران (ترکها کردها لرها عربها بلوچها ترکمنها گیلکها...) بصورت بند به بند و تضمینی در چهار چوب فدرال دمکراتیک مشخص وتضمین واشکارا به رسمیت شناخته نشود ،هیچ ارزشی برای (۷۰درصدتقریبا )مردم ندارد.واشاره به حقوق بسیار جزئی وگذرا وغیر تضمینی در یکی از بندها (برای خالی نبودن عریضه ) به دیگر ملل آن هم با کلمه اقوام فریبی بیش نیست،اگر قرار است ملت یک دست و پیوسته ترک ۳۰ میلیونی به عنوان قوم مطرح گردد وزبان منطقه ای به زبان محلی تعبیر شود ،ان وقت باید اتنیک حاکم تمامیت خواه باید قومک وزبانشان زبان های پراکنده در کویرها تعبیه شود.

جمعه, 04.08.2023 - 06:40 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.