رفتن به محتوای اصلی

ادامه حملات دریایی حوثی‌ها و اتحادیه اروپا ماموریت دریایی مشترک در دریای سرخ

ادامه حملات دریایی حوثی‌ها و اتحادیه اروپا ماموریت دریایی مشترک در دریای سرخ

اتحادیه اروپا ماموریت دریایی مشترک در دریای سرخ را برای مقابله با حملات حوثی‌ها تصویب کرد

Image removed.

 

ساعاتی پس از آنکه حوثی‌ها گفتند با موشک یک پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده و به یک کشتی بریتانیایی به‌شدت آسیب زده‌اند، وزرای خارجه اتحادیه اروپا ماموریت دریایی مشترک را برای محافظت از کشتیرانی در دریای سرخ تصویب کردند.

بنابر اعلام رئیس کمیسیون اروپا، چهار کشتی از فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک ظرف چند هفته آینده ماموریت خود را در دریایی سرخ آغاز می‌کنند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، امروز در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که اتحادیه اروپا رسما ماموریتی دریایی را آغاز خواهد کرد که هدف از آن حفاظت از آزادی کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ در برابر حملات حوثی‌ها است:

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل این ماموریت را تصویب کردند که «سپر» نامیده شده است.

پیش از اعلام این خبر، رئیس قطر انرژی، یکی از بزرگترین شرکت‌های صادرکننده گاز طبیعی مایع گفته بود اختلال در کشترانی در دریای سرخ در درازمدت باعث دشواری مصرف‌کنندگان در دسترسی به کالاها خوهد شد. این شرکت در ماه ژانویه گفته بود به دلیل حملات حوثی‌ها مسیر کشتی‌هایش را تغییر می‌دهد.

عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر هم امروز گفت درآمد کشورش از حق عبور کشتی‌ها از کانال سوئز که «حدود سالی ۱۰ میلیارد دلار» بود بین «۴۰ تا ۵۰ درصد» کاهش یافته است.

حوثی‌ها که شمال یمن را در کنترل دارند از حدود یک ماه بعد از شروع جنگ اسرائیل و غزه، اعلام کردند کشتی‌هایی را که مرتبط با اسرائیل بدانند در «حمایت از فلسطینی‌ها» هدف قرار می‌دهند.

بعد از این حمله‌ها، آمریکا ائتلافی از چند کشور از جمله بریتانیا برای حفاظت از امنیت و تجارت دریایی تشکیل و مواضع حوثی‌ها را هدف حمله هوایی و موشکی قرار داد.

پس ز این حملات، حوثی‌ها گفتند کشتی‌های مرتبط با آمریکا و بریتانیا هم برایشان هدف مشروع هستند.

Image removed.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

پیش از تصمیم اتحادیه اروپا، یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن گفته بود که با چندین موشک «یک کشتی بریتانیایی» را در خلیج عدن هدف قرار داده‌اند که «خسارات شدیدی به آن وارد شد و کشتی به طور کامل متوقف شد و در معرض غرق شدن قرار گرفت».

او اضافه کرد: «ما در طول عملیات اطمینان حاصل کردیم که خدمه را به سلامت خارج کنیم.»

در ادامه این اطلاعیه آمده بود که پدافند هوایی حوثی‌ها «یک پهپاد آمریکایی را هم با استفاده از موشک‌های مناسب» سرنگون کرده است.

یحیی سریع بار دیگر تاکید کرد که تا پایان «تجاوز و محاصره غزه» حوثی‌ها به حملات خود ادامه خواهد داد.

بنابر گزارش‌ها، چندین موشک به کشتی «روبیمار» اصابت کرده و اکنون در خطر غرق شدن است. مقامات امنیتی دریایی بریتانیا گفتند که خدمه کشتی را یک کشتی تجاری دیگر نجات داده‌اند.

Image removed.

شب گذشته پنتاگون اعلام کرده بود که ارتش آمریکا به پنج هدف در یمن حمله کرده است.

بنابر اعلام پنتاگون حوثی‌ها از آنجا کشتی‌ها را در دریای سرخ تهدید می‌کردند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) گفت یکی از هدف‌ها محلی بوده که حوثی‌ها اولین‌بار از آنجا برای شلیک شهپاد زیردریایی (شناور هدایت‌‌پذیر از دور) استفاده کردند.

حملات حوثی‌ها که خود را «انصارالله» می‌خوانند و از حمایت ایران برخوردارند، سبب شده کشتی‌های شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از مسیر بسیار دورتری خود را از آسیا به دریای مدیترانه و اروپا برسانند و بیمه کشتی‌های تجاری هم افزایش یافته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید