رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: ایران «مشارکت عمیقی» در حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد

آمریکا: ایران «مشارکت عمیقی» در حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد

کاخ سفید روز جمعه گفته است که ایران «مشارکت عمیقی» در طراحی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد. آمریکا از جمله گفت اطلاعات تجسسی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار حوثی‌ها گذاشته نقشی حیاتی در هدف گرفتن این کشتی‌ها داشته است. 

در عین حال روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های غربی نوشت که ایران با کمک یک شناور تجسسی به حملات حوثی‌ها کمک می‌کند.

شورشیان حوثی یمن که می‌گویند در حمایت از فلسطینی‌ها در غزه این حملات را انجام می‌دهند، کشتی‌های تجاری را با موشک و پهپاد در دریای سرخ هدف گرفته‌اند. این حملات شرکت‌های کشتیرانی را وادار به تغییر جهت و عبور از مسیر طولانی‌تری که از جنوب آفریقا می‌گذرد کرده است.

آدرین واتسون، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌دانیم که ایران مشارکت عمیقی در طراحی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد. این با حمایت مادی دیرینه ایران از حوثی‌ها و تشویق اقدامات بی‌ثبات کننده آنها در منطقه همخوانی دارد.»

او گفت: «این یک چالش بین‌المللی است که اقدامی جمعی را لازم می‌آورد.»

 

 

گزارش وال استریت ژورنال درباره شناور ایرانی

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه در گزارشی به نقل از مقام‌های غربی و امنیتی در منطقه خاورمیانه نوشت که نیروهای ایرانی علاوه بر تسلیحاتی مثل موشک و پهپاد، اطلاعات امنیتی را به طور زنده در اختیار حوثی‌ها می‌گذارند تا با کمک آن این حملات را انجام دهند.

این روزنامه ادعا می‌کند که نیروهای جمهوری اسلامی ایران یک شناور تجسسی را کنترل می‌کنند که با ردگیری کشتی‌ها اطلاعات آنها را به حوثیها منتقل می‌کند.

وال استریت ژورنال نوشت که بسیاری از کشتی‌ها هنگام عبور از تنگه باب المندب فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا ردگیری نشوند، اما مقام‌ها گفتند یک «کشتی ایرانی مستقر در دریای سرخ به پهپادها و موشکهای حوثی‌ها امکان می‌دهد به دقت کشتی‌ها را هدف بگیرند.»

مقام‌های غربی به این روزنامه گفتند که مین‌های دریایی اسرائیل در سال ۲۰۲۱ به یک کشتی جاسوسی ایران در دریای سرخ خسارت وارد کردند و آن کشتی با شناوری که اکنون به حوثی‌ها کمک می‌کند جایگزین شد. در آن سال گزارش‌هایی از حمله به یک کشتی ایران منتشر شده بود.

به نوشته وال استریت ژورنال یک سخنگوی حوثی‌ها در واکنش گفت که آنها برای انجام این حملات «نیازی ندارند به ایران تکیه کنند».

او گفت: «عجیب است که همه چیز به ایران نسبت داده می‌شود، انگار بزرگترین قدرت است. ما امکاناتی اطلاعاتی داریم که در طول سال‌ها تجاوز علیه ما مفید بودنشان ثابت شده است.»

با این حال یک مقام امنیتی در غرب به این روزنامه گفت که حوثی‌ها «به یاری ایران نیاز دارند» چون به گفته او این گروه «فناوری راداری لازم برای هدف گرفتن کشتی‌ها را ندارد.»

او گفت که بدون کمک ایران «موشک‌ها به درون آب خواهد افتاد.»

کاخ سفید و پنتاگون از حوثی‌ها خواسته‌اند به این حملات به کشتی‌های تجاری و همچنین ناوهای آمریکایی پایان دهند. 

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «درعین حال مقام‌های آمریکایی به طور خصوصی گفته‌اند که یک عملیات تهاجمی در واکنش به این حملات را بررسی می‌کنند.»

حوثی‌ها هفته پیش با موشک به یک کشتی باری نروژی حمله کردند. کشتی آتش گرفت و مجبور شد پهلو بگیرد. خدمه کشتی در آن حمله آسیبی ندیدند.

این روزنامه با اشاره به اطلاعاتی که آمریکا روز جمعه درباره «مشارکت عمیق» ایران منتشر کرد، نوشت که این اقدام دولت آمریکا می‌تواند تلاشی برای چیدن زمینه اقدام نظامی علیه حوثی‌ها باشد.

کاخ سفید گفت که آمریکا دریافته که حوثی‌ها بر توانایی‌های نظارتی و تاکتیکی ایران برای حمله به کشتی‌ها تکیه دارند.

آمریکا قبلا گفته بود که ایران حملات حوثی‌ها را ممکن می‌کند اما نگفته بود که چگونه این کار را انجام می‌دهد.

آمریکا، که از زمان شروع جنگ غزه بعد از حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، سعی کرده است مانع گسترش جنگ با شرکت گروه‌های تحت امر ایران شود نگران حملات حوثی‌هاست.

به نوشته وال استریت ژورنال واشنگتن از اسرائیل خواسته است مستقیما به حملات حوثی‌ها واکنش نشان ندهد و در عوض اجازه دهد ارتش آمریکا به آن رسیدگی کند.

ایران در هفته‌های اخیر نقش داشتن در این حملات را رد کرده است.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دایمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، این ادعاها را «قاطعانه» رد کرد. او همچنین گفت ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه نقش نداشته است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم در واکنش به این اتهامات گفت: «همان طور که قبلا به صراحت اعلام‌ کرده‌ایم، گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم کودک‌کش صهیونیستی از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.»

حوثی‌ها در مواردی بندر ایلات در ساحل دریای سرخ در اسرائیل را هدف گرفته‌اند و در روز ۹ نوامبر - ۱۷ آبان - هم یک پهپاد نظامی آمریکا را در منطقه ساقط کردند.

در روز ۲۰ نوامبر یک کشتی تجاری به نام گالاکسی لیدر توسط حوثی‌ها ضبط شد که جان کربی در واکنش به آن گفت آمریکا در حال بررسی «طبقه‌بندی بالقوه» این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی است.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه هشدار داد که کشورش ممکن است علیه حوثی ها دست به تلافی جویی بزند.

او گفت: «اگر آنها به تحریک ما ادامه دهند، سعی کنند با موشک یا سایر طرق به (شهر بندری) ایلات حمله کنند، ما می‌دانیم چه کنیم. ما داریم آماده می‌شویم. نیروها در اینجا برای هر ماموریتی و هر فرمانی آماده هستند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید