رفتن به محتوای اصلی

هشدار نسبت به نادیده گرفتن حکم دادگاه استیناف نوری، تحریف و سوگیری‌های مخدوش

هشدار نسبت به نادیده گرفتن حکم دادگاه استیناف نوری، تحریف و سوگیری‌های مخدوش

 

 

دادگاه حمید نوری به همان میزانی که بدیع، منحصر به فرد و بزرگترین دستاورد تاریخ جنبش دادخواهی مردم ایران و پیروزی عدالت بر ظلم و بی‌عدالتی حاکمان متکی به اسلام سیاسی است، از آغاز تا کنون از حاشیه‌سازی، سوگیری مخدوش و یکجانبه‌نگری و تحریف و روایت‌سازی‌های دور از حقیقت بر اساس منویات حزبی، سازمانی، گروهی و شخصی در امان نبوده است و این بالاتری ضربه به جنبش دادخواهی بطور عام و پیروزی بزرگ دادگاه استکهلم بطور خاص است زیرا جهت و سمت‌گیری درست و اصولی را منحرف می‌سازد و انرژی‌ها را هرز می‌دهد و به بحث‌های بی‌پشتوانه‌ دامن می‌زند و بجای اینکه در یک همگرایی و یکسویی همه افراد  و جریان‌ها انرژی و توان خود را در جهت درست تاریخ و دادخواهی هدایت  کنیم، طناب‌ها را در جهت مخالف می‌کشیم و حاصل کار و انرژی دیگران را نیز هرز می‌دهیم و یا حتی در بهترین شکل بجای اینکه دوایر متحدالمرکز باشیم دوایر و جزایر منفک از هم می‌شویم.

 

همچنانکه در مقاله «دلیل و اهمیّت «تعطیل کردن زندان گوهردشت» و ارتباط آن با دادگاه حمید نوری» که در کیهان لندن انتشار یافت آمده بود: «رسانه‌های فارسی‌زبان در مصاحبه با فعالان سیاسی و حقوق بشری به این موضوع پرداخته‌اند که اساسا به نقش دادگاه حمید نوری در جابجایی زندان گوهردشت اشاره‌ای نکرده‌اند و این مؤلفه مهم و کلید در اجرای ضربتی برچیدن این زندان سخنی به میان نیاورده‌اند» و این نیز به نوعی تحریف واقعیت و مخدوش ساختن حقیقت بود.

به همین سبب یک روز پس از اعلام حکم دادگاه استیناف حمید نوری باز هم روایت‌های نادرست، مخدوش و ناقص و مطابق میل خود و اینگونه  سوگیری‌ها و… فارغ از علل و انگیزه‌های آن در برابر ما خودنمایی می‌کند و من ناگزیر به نقد این دست از نظرات و یک نمونه از آن می‌پرازم.

به تازگی خانم دلجو آبادی به عنوان پژوهشگر حقوق بشر در برنامه «صفحه ۲» بی‌بی‌سی فارسی تحت عنوان «تائید حکم حمید نوری: آیا این پایان  ماجراست؟» همراه با آقای علیرضا آخوندی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد شرکت داشتند.

خانم دلجو آبادی بر روی چهار مورد از پرونده حمید نوری در دادگاه استکهلم  که در حق ایشان تخطی، تخلف، فریبکاری صورت گرفته و سپس با نادیده گرفتن دستاورد دادگاه بین‌المللی استکهلم و امکان دستگیری سایر متهمان پرونده جنایت ۶۷ بر اساس این حکم تاریخی، آدرس و راهبرد و امید به تحقق این امر را در حکم دو هفته پیش دستگیری بشار اسد در فرانسه می‌جوید.

همراه با لینک مصاحبه در بی‌بی‌سی فارسی، سخنان خانم دلجو آبادی از گفتار به نوشتار درآمده که با توجه به اینکه این سخنان نه در مباحث زمان خاص خودش بلکه پس از اعلام حکم دادگاه استیناف بیان شده پرسش‌بر‌انگیز است:

اول اینکه خانم دلجو آبادی بر سر موضوع امید فرهاند می‌گوید که: «صحبت‌هاش ضبط نشده و غیررسمی‌بوده… و یک اتفاقاتی در دادگاه استیناف افتاد که روند عدالت را به ادعای وکلای نوری زیر سوال می‌برد. شرکت یک افسر پلیس که عمویش در سال ۱۳۶۳ اعدام شده بود در تحقیقات مقدماتی شرکت فعالش و ملاقات‌های غیر رسمی‌ که با حمید نوری داشت و به ادعای وکلای حمید نوری چنان تخطی از موازین عدالت بود که پسر حمید نوری توئیت زده بود که امروز که این مسئله مطرح شد باید پدرش را آزاد می‌کردند. این زمانی مطرح شد که تلویزیون سوئد یک برنامه‌ای تهیه کرده بود که با این افسر پلیس یک مصاحبه مفصلی انجام داد که خود او هم در این مصابحه این اطلاعات را داد.»

دوم اینکه خانم دلجو آبادی بر سر پاک کردن تبلت حمید نوری  و نوشته‌هایش توسط پلیس زندان می‌گوید: «موارد دیگری هم بود که مثل اینکه تمام نُت‌های حمید نوری را که برای تهیه لایحه [دفاعی] تهیه کرده بود از آی‌پدش پاک کردند و در حکم دادگاه که من الان یک مروز مختصری کردم خود دادگاه تجدید نظر هم پذیرفته که این یک کار بدی بوده ولی وکلای حمید نوری نتوانستند استدلال کنند که پاک کردن همه این نت‌ها واقعا چه ضرر مشخصی به توانایی  حمید نوری برای دفاع  از خودش داشته؛ این ایرادات شکلی، یک مقداری در مقایسه با محاکمات در کشور‌های  دیگر از جمله آلمان که سختگیری بسیار بسیار زیاد است یک مقدار ایجاد نگرانی کرده بود که شاید این دلایل و خود وکلای حمید نوری هم بسیار امیدوار بودند.»

سوم اینکه  خانم دلجومی‌گوید: «نوری داوطلبانه به سوئد نیامده بود…»

چهارم اینکه دادگاه نوری و دو حکم دادگاه بدوی و استیناف را ملاک نگرفته و برای دستگیری سایر جنایتکاران از جمله رئیسی می‌گوید: «می‌دانید از خیلی قبل از دادگاه  سال‌های سال قبل از دادگاه حمید نوری این مقامات جمهوری اسلامی کلاً آگاه بودند از مسئله گیر افتادن و بازداشت و پیگرد کیفری برای جرائمی‌ که مرتکب شدند در سال‌های قبل، ولی حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد که حدود دو هفته پیش در فرانسه صادر شد این امید را ایجاد کرده که برای مقامات حکومتی که همچنان در رأس حکومت هستند بشود پرونده‌های غیابی باز کرد که منجر بشود به حکم بازداشت بین‌المللی، آقای رئیسی هم جدای از این روند نیست ولی برای اینکه این کار صورت بگیرد تلاش‌های مستقلی باید انجام بشود.»

متأسفانه مجری برنامه بی‌بی‌سی فارسی سخنان مخدوش و یکطرفه  و سوگیرانه  او تحت این عنوان که « وکلای او چنین می‌گویند» را به چالش نکشید و بجای آن صدای مستمر زوزه‌های سگ خانم دلجو آبادی را که موزیک متن بخشی از مصاحبه ایشان بود صرفاً در مایه طنز به کار گرفت و گفت: «صدای مستمر سگ شما می‌آید اعتراض قضایی نباشد؟!»

خانم دلجو آبادی که در این چهارسال و اندی ولو یکبار هم به دادگاه نوری نرفته و اگرچه این ملاک و معیار نیست اما باید بدانند که حاضرین در دادگاه بدوی و استیناف روند دادگاه و مباحث آنرا به خوبی دنبال کرده و به یاد دارند و از جمله من که به عنوان شاکی در دادگاه بدوی و همچنین در اکثر جلسات دادگاه استیناف حضور داشتم نسبت به هر ۴ ادعای ایشان که برای افکار عمومی‌ شبهه ایجاد می‌کند و یا دستمایه برای رژیم جمهوری اسلامی یا مجید نوری  فرزند حمید نوری) جهت پروپاگاندا در رسانه‌های خود علیه مردم ایران به کار می‌گیرد، ولو به صورت کوتاه پاسخ می‌دهم به این امید که نقد سازنده راهگشای مسیر پیش روی ما  باشد.

پاسخ به ادعای اول:

۲۹ مه  ۲۰۲۳ در دادگاه استیناف و بازجویی از امید فرهاند پلیس ایرانی پرونده مشخص شد که وی در چهارچوب وظایف قانونی و همچنین تحت نظارت و خواست مسئول بالاتر خود انجام وظیفه کرده و در بسیاری موارد از جمله وصل ارتباط حمید نوری با خانواده و سفارت رژیم کمک کرده است و این حمید نوری بود که خواهان ارتباط و درخواست صحبت با امید فرهاند بود. در نوامبر ۲۰۱۹ سفیر رژیم در سوئد تلاش کرد با رشوه و فریب فرهاند را به همکاری با سفارت وادارد تا از جزئیات پرونده برای آنها خبرچینی کند و فرهاند زیر بار نمی‌رود و در برنامه مستند کانال چهار سوئد (که به صورت کامل در دادگاه استیناف به نمایش در آمد) از این موضوع پرده می‌بردارد. درواقع این حمید نوری بود که با وجود استفاده از کمک‌های امید فرهاند، در نهایت  او را نیز در زمره عمویش که اعدام شد به حساب می‌آورد و برای حفظ منافع خود می‌خواست پا روی امید فرهاند بگذارد تا راه عبوری برای خودش گشوده شود.

پاسخ به ادعای دوم:

در موضوع پاک کردن… و نوشته‌های تبلت حمید نوری توسط پلیس و اینکه در کشور‌های  دیگر از جمله در مقایسه با محاکمات در آلمان «سختگیری بسیار بسیار زیاده» باید گفت این امر پنهان نبوده و چنانکه دلجو آبادی گفته بود: «خود دادگاه تجدید نظر هم پذیرفته که این یک کار بدی بوده» و مسئولیت زندان‌ها بر عهده دادگاه و سیستم قضایی سوئد نیست و علت این امر هم مشخص نیست. اما درباره نوشته‌های او  دو نکته از منظر امنیّتی و حقوقی حائز اهمیت است:

۱)  حمید نوری یک عنصر امنیّتی است و بخشی از دست‌نوشته‌های او نیز از همین باب است. نوری همیشه در ابتدای دادگاه به تک تک  حضار نگاه می‌کرد و اسامی‌ آنها را می‌نوشت. به نوعی می‌خواست آنها  را تهدید کرده و بترساند. وی در دادگاه گفت: «شماها شک نکنید که از اینجا هم که بروم شماره همه شما وکلا، دادستان‌ها، پلیس‌ها و همه را دارم». بسیاری از شرکت‌کنندگان ایرانی- سوئدی در این دادگاه گفتند که این گفته نوری در فرهنگ کشور سوئد، نوعی تهدید تلقی می‌شود. پسر حمید نوری گفته بود: «پدرمان از ما خواسته از حاضران در بیرون دادگاه فیلم بگیریم». کما اینکه با ساعت مچی لنزدار از دادگاه و حاضرین در راهرو فیلم می‌گرفت و با اطلاع دادخواهان به پلیس… از کار او جلوگیری شد.

روز ۸ نوامبر۲۰۲۳ در آخرین جلسه دادگاه  استیناف حمید نوری ضمن نوشتن اسامی‌ حاضرین در دادگاه  حتی از سیمین اسکویی خبرنگار کلاب‌هاوس دادگاه نوری می‌پرسید کنار دستی تو کیست؟ منظور نوری خانم  شهلا شفیق بود( خانم شفیق جامعه‌شناس، پژوهشگر، نویسنده است که نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرده است).

۲) حمید نوری با وجود توصیه‌های وکلای خود در دادگاه بدوی مبنی بر سخن نگفتن در دادگاه، بارها با وکلای خود نیز دعوا و مشاجره و پرخاش کرد و مدعی شد خودش بهتر می‌تواند از پرونده اتهاماتش دفاع کند. واقعیت آنکه، نوری هرچه بیشتر صحبت کرد نشان داد که گفته‌های شاکیان و شاهدان درباره او و عملکردش واقعیت دارد. کما اینکه عملکرد و واکنش‌های نوری در دادگاه مورد استناد دفاعیه‌ی نهایی دادستان قرار گرفت.

در تاریخ ۸ نوامبر۲۰۲۳ در جلسه پایانی بعد از ظهر حمید نوری برگشت به عقب و به حضار در دادگاه  گفت: «الان صحبت می‌کنم همه‌تون رو می‌خندونم». سپس رو به دادگاه گفت: «به من گفته شده که حرف نزنم…» و با اینکه  نزدیک به ۱۰ صفحه از نوشته‌هایش را بالا گرفته بود و به همه حضار نشان می‌داد گفت: «وکلای من گفته‌اند که حرفی نزنم» و از قضا خانم‌ هانا لارسون نوری را به همین دلیل با لبخند‌های مهربانه مورد تفقد قرار داد.

درواقع برخلاف ادعای خانم دلجو آبادی، وکلای نوری در دادگاه استیناف و  توماس بودستروم که ۶ سال  وزیر دادگستری دولت سوئد نیز بود با درک حقوقی از پرونده  توانستند جلو ضرر و زیانی را که در نوشته‌های حمید نوری و درخواست دفاع توسط خودش در جلسه پایانی دادگاه علیه خودش به بار می‌آمد بگیرند. حکایت آن مربی و سرپرست هنگام بازی فوتبال است که گفته بود: «مارادنا را ولش کنید، یکی جلو سبزعلی (حمید نوری) را بگیرد که به خودمان گل نزند!

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید