رفتن به محتوای اصلی

تفنگدار دریایی سابق ایرانی‌تبار از وزارت دادگستری آمریکا شکایت کرد

تفنگدار دریایی سابق ایرانی‌تبار از وزارت دادگستری آمریکا شکایت کرد

تفنگدار دریایی سابق ایرانی‌تبار ایالات متحده که مدعی تحمل شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی است، آمریکا را متهم کرد که به طور غیرقانونی صلاحیت او را برای بهره‌مندی از ۲۰ میلیون دلار غرامت دولت فدرال برای قربانیان تروریسم خارجی، لغو کرده است.

به گزارش رویترز، امیر حکمتی روز سه‌شنبه در شکایتی به دادگاه فدرال آمریکا مدعی شد که وزارت دادگستری و دیگر نهاد‌های دولتی ایالات متحده حقوق اساسی و دیگر حمایت‌های دولتی او را پس از تحمل نزدیک به پنج‌سال حبس در زندان‌های ایران نقض کرده‌اند.

حکمتی می‌گوید در زندان‌های جمهوری اسلامی به صورت «طولانی و پیوسته» مورد آزار جسمی قرار گرفته است و بازجوها او را به جاسوسی برای ایالات متحده متهم کرده‌اند.

امیر حکمتی در سال ۱۳۹۰ به اتهام «جاسوسی برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» در ایران بازداشت شد. رسانه‌های حکومتی بازداشت او را «دومین پیروزی ایران بر آمریکا پس از تسخیر پهپاد» نامیدند و اعتراف تلویزیونی او در آن زمان از صدا و سیما پخش شد.

 

حکمتی که ابتدا به اعدام و سپس به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۲۰۱۶ و در چارچوب توافق مبادله زندانیان که بین دولت وقت جمهوری اسلامی و دولت باراک اوباما برقرار شده بود، آزاد شد.

بنابر لایحه تسلیمی او به دادگاه، دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ به حکیمی اعلام کرده بود که از محل صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی به او مبلغ ۲۰ میلیون دلار بابت غرامت پرداخت می‌کند. اما این پول در اختیار او قرار نگرفت.

وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که حکمتی درباره دلایل سفرش به ایران دروغ گفته است و در پی آن کنت فاینبرگ، مدیر وقت صندوق اعلام کرد که حکمتی واجد شرایط دریافت غرامت نیست.

حمتی گفته بود که برای دیدار با یکی از اعضای خانواده‌اش در سال ۱۳۹۰ به ایران سفر کرده است. اما وزارت دادگستری اعلام کرد که سفر او به ایران «اساسا به دلایل نامرتبط با ملاقات خانوادگی» بود.

حکمتی در شکایت خود مدعی شده است که وزارت دادگستری به دروغ ادعا کرده که او قصد داشته تا اطلاعات طبقه‌بندی شده را در اختیار حکومت ایران قرار دهد.

وکیل او می‌گوید: «حکمتی هیچ انگیزه‌ای برای به خطر انداختن زندگیش در جهت فروش اسرار به یک دولت متخاصم نداشته» و مرتکب هیچ جرمی نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید