رفتن به محتوای اصلی

دولت مصر: قاهره نباید هزینه جنگ در منطقه را بپذیرد

دولت مصر: قاهره نباید هزینه جنگ در منطقه را بپذیرد

درگیری شدید میان ارتش اسرائیل و حماس در نوار غزه؛ دو سرباز اسرائیلی کشته شدند

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند درگیری‌های شدید میان ارتش این کشور و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه ادامه دارد. وای‌نت گزارش داد در این درگیری‌ها دو سرباز اسرائیلی کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

حملات حوثی‌های یمن به اسرائیل

گروه حوثی‌های یمن اعلام کرد سه حمله پهپادی علیه اسرائیل انجام داده است. این گروه تهدید کرد تا زمانی که اسرائیل حملات خود را به نوار غزه متوقف نکند، این کشور را هدف قرار خواهد داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد سه موشک زمین به زمین شلیک شده از سوی دریای سرخ را رهگیری و ساقط کرده است. وای‌نت نوشت این موشک‌ها از یمن به سمت اسرائیل شلیک شده بودند.

نیروهای دفاعی اسرائیل صبح روز سه‌شنبه نهم آبان اعلام کردند یک «هدف هوایی» را شناسایی و ساقط کرده‌اند که به خاک اسرائیل نزدیک می‌شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود یک پهپاد در نزدیکی شهر ساحلی ایلات در فاصله ۲۰۰ کیلومتری غزه و جنوبی‌ترین بخش اسرائیل مشاهده شده است.

حوثی‌ها که از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه هستند، پیش از این در روز ۲۷ مهر با تعدادی پهپاد و موشک دوربرد کروز اسرائیل را هدف قرار دادند. این حمله از سوی ناو یو‌اس‌اس کارنی در دریای سرخ و همچنین سامانه دفاعی عربستان سعودی رهگیری و دفع شد.

بلومبرگ خبر داد پس از کشته شدن چهار نظامی عربستانی در درگیری با شبه‌نظامیان حوثی در نزدیکی مرز یمن، نیروهای نظامی در عربستان سعودی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

هم‌زمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ارتباط تهران با گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه را تکذیب کرد و گفت ایران هیچ گروه و جنگ نیابتی‌ای در منطقه ندارد.

ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین

وزارت کشور حماس اعلام کرد در حملات هوایی ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه، ۴۰۰ نفر کشته و مجروح شدند.

در مقابل، حملات راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی به شهر ساحلی اشدود، چهار مجروح بر جای گذاشت.

هاآرتص نوشت درگیری‌های شدید میان نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حماس در داخل نوار غزه ادامه دارد.

بنا بر این گزارش، ده‌ها شبه‌نظامی حماس در جریان این درگیری‌ها کشته شدند.

اسرائیل اعلام کرد شب گذشته ۳۸ فلسطینی، از جمله هشت عضو حماس را در کرانه باختری رود اردن بازداشت کرده است.

ارتش اسرائیل خبر داد نسیم ابو عجینه، فرمانده گردان بیت لاهیا در تیپ شمالی حماس در غزه کشته شد.

به گفته ارتش اسرائیل، ابو عجینه، فرمانده نیروهای حماس در حمله مرگ‌بار ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) به کیبوتز ارض و نتیو هاسارا بود.

ارتش اسرائیل نهم آبان خبر داد روز گذشته و در طول عملیات زمینی به غزه، تعداد زیادی از نیروهای حماس را کشته و نیروی هوایی نیز به اهداف و زیرساخت‌های آنان حمله کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، نیروهای رزمی ارتش اسرائیل حدود ۳۰۰ نقطه از جمله مقر موشک‌های ضد تانک، سکوی پرتاب موشک و تونل‌های زیرزمینی حماس را هدف قرار دادند.

در مقابل گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کردند نیروهایشان بامداد روز سه‌شنبه به نیروهای اسرائیلی در محور جنوبی غزه از جمله با مسلسل حمله کردند و چهار خودرو را با «موشک‌های آل‌یاسین ۱۰۵» هدف قرار دادند.

 

تنش میان حزب‌الله و اسرائیل

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت «فردای حماس»، اسرائیل «درس‌های آموخته شده» را علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله به کار خواهد بست. او افزود این موضوع جنبه عملیاتی خواهد داشت اما از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد.

او روز سه‌شنبه نهم آبان در نشستی مطبوعاتی تاکید کرد نیروهای اسرائیل در مرز لبنان آرایشی دفاعی دارند زیرا اسرائیل هم‌اکنون بر رویارویی با حماس در نوار غزه تمرکز دارد.

اسرائیل خبر داد جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور مواضع حزب‌الله را شامل تسلیحات، دیده‌بانی‌ها و مقر‌های این گروه در لبنان هدف حمله قرار داده است.

جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح روز سه‌شنبه اقدامات اخیر حزب‌الله همچون پرتاب راکت و موشک ضد تانک را برای نفوذ به خاک اسرائیل دانست و تاکید کرد تل‌آویو به همه این اقدامات پاسخ داده است.

کونریکوس از دولت لبنان خواست برای جلوگیری از کشیده‌ شدن این کشور به جنگ اسرائیل و حماس، جلوی اقدامات حزب‌الله را بگیرد.

شبکه المیادین خبر داد حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه ۱۲ آبان برای اولین بار پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل سخنرانی خواهد کرد.

حضور فرمانده سپاه قدس در بیروت

سایت «امواج مدیا» خبر داد اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه برای بررسی احتمال گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌ها در بیروت، پایتخت لبنان به سر می‌برد.

به گزارش این رسانه، قاآنی از روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل به بیروت سفر کرده است و به استثنای یک بازه زمانی چهار روزه، در تمام این مدت در بیروت باقی مانده است.

مخالفت‌ها با درخواست آتش‌بس

افزایش روزافزون تلفات، درخواست‌های آمریکا به‌عنوان متحد اصلی اسرائیل و دیگر کشورها و سازمان ملل را برای متوقف شدن نبرد به منظور رسیدن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه تشدید کرده است.

بنیامین نتانیاهو اواخر روز دوشنبه گفت اسرائیل با توقف جنگ با حماس در غزه موافقت نخواهد کرد و به برنامه‌هایش برای از بین بردن این گروه ادامه خواهد داد.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت درخواست‌های آتش‌بس، درخواست از اسرائیل برای تسلیم شدن در مقابل حماس، به معنای تسلیم شدن در برابر تروریسم و بربریت است و این اتفاق نخواهد افتاد.

آمریکا هم در همراهی با اسرائیل درخواست‌ها را برای آتش‌بس رد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت برقراری آتش‌بس در حال حاضر پاسخ درستی نیست.

او به‌جای آن پیشنهاد داد برای تسهیل کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غزه وقفه‌هایی در نبرد ایجاد شود.

وضعیت گروگان‌های حماس

رویترز به نقل از متخصصان نظامی نوشت نیروهای اسرائیلی در تهاجم زمینی خود به آرامی پیش می‌روند تا احتمال مذاکره شبه‌نظامیان حماس برای آزادی گروگان‌ها بر جا بماند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دیوید بارنیا، رییس موساد طی روز‌های گذشته به قطر سفر کرده است تا با مقام‌های ارشد این کشور درباره آزادسازی گروگان‌های در اختیار حماس گفت‌وگو کند.

 

از زمان حمله هفتم اکتبر حماس، ۲۴۰ گروگان از اسرائیل از سوی این گروه شبه‌نظامی به غزه برده شدند.

در پی حملات زمینی شامگاه دوشنبه ارتش اسرائیل، یکی از گروگان‌ها آزاد شد.

اوری مگیدیش، سرباز زن اسرائیلی است که ۱۵ مهر از سوی حماس ربوده شده بود.

واکنش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی درباره مناقشه خاورمیانه

مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر گفت قاهره برای حل «بحران انسانی بی‌سابقه» در غزه در تمامی سطوح در حال تلاش و رایزنی است.

مدبولی تاکید کرد کشورش هیچ طرحی را برای جابه‌جایی فلسطینی‌ها از غزه به صحرای سینای مصر نخواهد پذیرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت بدون ارسال سریع و مستمر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، احتمال گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه وجود دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ضمن محکوم کردن حملات شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل گفت پاسخ اسرائیل به این گروه باید در چارچوب قوانین بین‌المللی باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرد.

در فرانسه، پلیس روز سه‌شنبه نهم آبان به سوی یک زن محجبه در متروی پاریس، پایتخت این کشور آتش گشود و او را زخمی کرد.

فرانس۲۴ گزارش کرد این زن پیش از حمله پلیس، رفتاری تهدیدآمیز داشته و شعار «الله اکبر» سر می‌داده است.

هنوز مشخص نیست این اتفاق به مناقشه حماس و اسرائیل مرتبط است یا خیر اما فرانسه پس از آغاز این جنگ شاهد چندین مورد تهدید به بمب‌گذاری بوده است.

یک افراط‌گرای اهل چچن روز ۲۱ مهر با حمله به مدرسه‌ای در شهر آراس فرانسه، یک معلم را با ضربات چاقو به قتل رساند.

رمضان قدیروف، رهبر چچن در واکنش به حمله گروهی از مخالفان اسرائیل به فرودگاهی در منطقه داغستان روسیه برای یافتن مسافران یک پرواز اسرائیلی، به نیروهای پلیس دستور داد از این پس به سمت «آشوبگرانی» که با تخطی مستمر از قوانین به اعمال یهودی‌ستیزانه دست می‌زنند، شلیک کنند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد کشته‌شدگان مناقشه حماس و اسرائیل در نوار غزه، زنان و کودکان هستند.

ولیعهد کویت روز سه‌شنبه نهم آبان «تعرض» اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد و خواستار برقراری فوری آتش‌بس شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

سهراب

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید