رفتن به محتوای اصلی

میرعبداللهیان: فعالانه در نشست جده برای بررسی وضعیت جنگ غزه شرکت می‌کنیم

میرعبداللهیان: فعالانه در نشست جده برای بررسی وضعیت جنگ غزه شرکت می‌کنیم

حسین امیر‌عبداللهیان وزیر خارجه ایران خبر داد که برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده دعوت شده و ایران «به طور فعالانه» در این نشست حضور پیدا می‌کند

این نشست به دعوت عربستان سعودی قرار است روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه برای بررسی وضعیت غزه و جنگ اسرائیل و حماس برگزار شود.

امیرعبداللهیان پیش از اعلام حضورش در نشست جده در مصاحبه با الجزیره هشدار داد اگر حمله اسرائیل به غزه متوقف نشود، جبهه‌های جنگ گسترده‌تر خواهد شد. او گفت که ایران در این شرایط نمی‌تواند تماشاچی باقی بماند و در صورت گسترش دامنه جنگ، به آمریکا هم خسارات سنگینی وارد خواهد شد.

امیرعبداللهیان در مصاحبه روز یکشنبه ۲۳ مهرماه خود با الجزیره ابراز امیدواری کرد تلاش‌های سیاسی از افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری کند، «در غیر این صورت معلوم نیست که در ساعت‌های آینده چه پیش می‌آید.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی سفرهای منطقه‌ای خود را برای رایزنی‌ درباره جنگ حماس و اسرائیل از روز پنجشنبه ۲۰ مهر‌ماه با سفر به لبنان و سوریه و قطر پیش برده است.

او روز ۲۲ مهرماه در دیدار با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در دوحه، پایتخت قطر گفت اگر اسرائیل به حملات خود به نوار غزه دامه دهد، «هر احتمالی در منطقه وارد است».

او افزود تهاجم حماس «واکنش طبیعی ملت فلسطین نسبت به جنایات مستمر و اقدامات تحریک آمیز دولت افراطی بنیامین نتانیاهو به خصوص تعرض مکرر صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی بود».

پیش از این، آکسیوس به نقل از دو منبع مطلع دیپلماتیک نوشت که جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۲ مهر پیامی به اسرائیل فرستاده و تاکید کرده که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس با آن کشور نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، در این درگیری‌ مداخله می‌کند.

 

آکسیوس اشاره کرده که این پیام در دیدار حسین امیرعبداللهیان و هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه در بیروت، به اسرائیل منتقل شده و در آن نسبت به عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه هشدار داده شده است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت حملات حماس به اسرائیل نشان داد «روند عادی سازی برخی کشورها نمی‌تواند خللی در اراده محکم ملت فلسطین در پیگیری حقوق طبیعی، انسانی و قانونی آنان ایجاد کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی مکررا مخالفت خود را با برقراری روابط میان اسرائیل و کشورهای منطقه اعلام کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ مهر این عادی‌سازی را به «شرط‌بندی روی اسب بازنده» تشبیه کرد و آن را قماری «محکوم به باخت» خواند.

خامنه‌ای به کشورهای منطقه هشدار داد از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو «ضرر خواهند کرد» زیرا اسرائیل «رفتنی و در حال مرگ» است.

امیرعبداللهیان پیش از سفر به قطر و دیدار با اسماعیل هنیه، برای رایزنی در مورد مناقشه اسرائیل و حماس به عراق، سوریه و لبنان سفر کرده بود.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۱ مهر در دیدار با بشار اسد، رییس حکومت سوریه در دمشق گفت «مقاومت فلسطین» می‌تواند «تا مدت زمانی طولانی» در برابر حملات اسرائیل دوام بیاورد.

او همچنین ۲۱ مهر ماه با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد.

اسماعیل هنیه نیز در دیدار با امیرعبداللهیان از حمایت‌های جمهوری اسلامی از فلسطین تشکر کرد و حملات حماس به اسرائیل را «واکنش طبیعی» این گروه به اقدامات اسرائیل به‌ویژه هتک حرمت مسجد الاقصی در ماه‌های اخیر دانست.

او از برگزاری نشست «سازمان همکاری اسلامی» استقبال کرد و خواهان حمایت جهان اسلام از فلسطین شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، این اولین دیدار هنیه با مقامات ایران پس از حمله حماس به اسرائیل بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید