رفتن به محتوای اصلی

ابراهیم رئیسی در سخنرانی مجمع عمومی اعتراضات گسترده ضدحکومتی را به غرب نسبت داد+ویدئوها

ابراهیم رئیسی در سخنرانی مجمع عمومی اعتراضات گسترده ضدحکومتی را به غرب نسبت داد+ویدئوها

 

 

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریورک با اشاره به اعتراضات سال گذشته مدعی شده که ناآرامی‌ها در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس، یک «پروژه بزرگ» کشورهای دیگر علیه جمهوری اسلامی بوده است.

او مدعی شد که مردم کشورش «یک بار دیگر» در مقابله با آنچه او «پروژه» غرب خواند موفق شده‌اند.

ادعای پیروزی از سوی آقای رئیسی در حالی عنوان می‌شود که طی یک هفته گذشته حضور گسترده نیروهای نظامی و مسلح در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران و بازداشت‌های گسترده، از سوی ناظران نشانی از «بیم و هراس» حکومت از اعتراضات مردمی آن هم یک سال بعد از آن ارزیابی شده است.

همزمان امروز - سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر - گروهی از ایرانیان در برابر سازمان ملل علیه او تظاهرات کرده‌اند. آنها شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه ای» و «مرگ بر رئیسی» سرمی‌دادند.

رئیس دولت جمهوری اسلامی سخنان خود را با آیاتی از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، آغاز کرد و در ادامه هم با بالا بردن یک جلد قرآن به مخاطبان گفت: «قرآن هرگز نمی‌سوزد».

او بعد از این سخنان به «اسلام ستیزی و ممنوعیت حجاب در مدارس (برخی کشورهای غربی)» اشاره کرد و آن را خلاف حقوق بشر خواند.

ابراهیم رئیسی در بخش اول سخنان خود بر انتقاد از آنچه «اسلام ستیزی» خواند تمرکز کرد و همچنین با تاکید بر تکریم «خانواده طبیعی» که آقای رئیسی آن را متشکل از «یک زن و یک مرد» خواند، تلویحا به رنگین کمان جنسی حمله کرد.

این در حالی است که اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران با خشونت رسمی و محرومیت از حقوق اجتماعی روبرو هستند و در جریان اعتراضات سال گذشته هم دگرباشان جنسی و جنسیتی روایت‌های متعددی از خشونت و اذیت و آزار ماموران علیه خود منتشر کردند.

ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود مدعی شد که قدرت غرب و نظم جهانی در حال فروپاشی و دگردیسی به سوی یک نظم جدید است.

او با انتقاد از تلاش برای «آمریکایی کردن» جهان گفت که جمهوری اسلامی سیاست دوستی با همسایگان را پیش گرفته است و از نظر او «سعادت» غرب آسیا در پی همین سیاست است.

ابراهیم رئیسی که دولت او به ارسال موشک و پهپاد به روسیه متهم است در سخنان خود مدعی شد موضع ایران در برابر جنگ در اوکراین، پایان درگیری و مذاکره میان دو طرف است.

رئیس جمهوری ایران در بخش پایانی سخنان خود به خروج امریکا از برجام و تحریم‌های هسته‌ای اشاره کرد و ضمن «نقض قوانین بین‌المللی» خواندن آنها گفت که این تحریم‌ها روی «خواست مردم» کشورش برای پیشرفت «بی‌تاثیر» بوده است.

این در حالی است که روند تورم و رکود اقتصادی در ایران طی دو سال اخیر به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و مشکلات معیشتی برای مردم این کشور به طرز تصاعدی شدت یافته است.

یکی از حواشی سخنرانی ابراهیم رئیسی که خیلی زود طی دقایق گذشته مورد توجه کاربران قرار گرفته، پوستری از مهسا - ژینا - امینی است که یکی از اعضای هیات نمایندگی اسرائیل به هنگام سخنرانی اقای رئیسی آن را بالای سر برد و با آن در کرویدور سالن به سوی تریبون حرکت کرد.

روی این پوستر کنار عکس مهسا امینی نوشته شده: «زنان ایران شایسته آزادی هستند، همین حالا».

ساعاتی پیشتر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران اشاره کرد و گفت که همچنان «متعهد هستیم» که جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد.

او همچنین گفت که نباید بدرفتاری حکومت‌ها چه در سین‌کیانگ (چین)، تهران، یا دارفور (سودان)، یا هر جای دیگر باشد، نادیده گرفته شود.

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «... زنان و دختران در همه جای جهان باید از حقوق برابر و حق مشارکت مساوی برخوردار باشند.»

اظهارات آقای بایدن پس از آن است که ایران و آمریکا دیروز زندانیان خود را مبادله کردند و تهران به عواید نفتی مسدود شده در کره جنوبی دسترسی پیدا کرد.

سفر آقای رئیسی به نیویوک موج انتقاد و مخالفت را در میان سیاستمداران آمریکایی، به ویژه جمهوری‌خواهان در کنگره به دنبال داشته است.

سرکوب سنگین مخالفان و معترضان در ایران در یک سال گذشته در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در کنار سابقه او در «هیات مرگ» هیئت رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عامل اجرای احکام اعدام گسترده مخالفان سیاسی یکی از دلایل اعتراض‌ها به حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

سناتور جمهوری خواه جونی ارنست روز سه شنبه گفت: «قصاب تهران اکنون در خاک آمریکاست. رئیس جمهور ایران علیرغم قرار داشتن در لیست تحریم شدگان با ویزایی که بایدن صادر کرده به نیویورک سفر کرده است. او هم اکنون در سازمان ملل مشغول پراکندن پروگانداست.»

او با اشاره به معامله اخیر مبادله زندانیان، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که «شش میلیارد دلار را برداشته و آن را در اختیار بزرگترین دولت حامی تروریسم گذاشته است. او با نشان دادن چراغ سبز به فعالیت‌های خشونت‌بار ایران جان آمریکایی‌های بیشتری را به خطر انداخته و توانایی‌های هسته ای ایران را افزایش داده است.»

سناتور ارنست گفت آقای بایدن باید از دنبال کردن این «توافق اتمی ناقص» با ایران دست بکشد.

این دومین سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

او پنج سال پیش از سوی آمریکا تحریم شده بود. او با خط هوایی «معراج» به آمریکا رفت که آن هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

در این سفر غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر او هم حضور دارد که ۱۳ سال پیش در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفت. او در آن رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی بود.

او بعد از ورود به سازمان ملل در دیداری با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، گفت که عدالت جنسیتی در ایران «کم نظیر» است.

آقای رئیسی پیشتر کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد را تکذیب کرده بود.

او در سخنانی با حضور خبرنگاران در نیویورک گفت: «بررسی شده، تحقیقات قضایی شده، حقوقی شده، اعلام شده که این اولا که زمینه مریضی قبلا داشته است، در ثانی الان ثابت شده که هیچگونه تعرضی از سوی پلیس نبوده. نه قضیه زن نیست. قضیه این دختر خانم هم نیست. قضیه مثل مساله هسته‌ای است. هسته‌ای نباشد حقوق بشر. حقوق بشر نباشد یک مساله دیگر است. قرار است نسبت به جمهوری اسلامی یک مساله‌ای مطرح باشد.»

گزارش‌ها حاکی از مضروب شدن خانم امینی، ۲۷ ساله، توسط ماموران پلیس ایران پیش از رفتن به کما و درگذشت در شهریور ماه سال گذشته است. اما حکومت ایران اما این موضوع را انکار می‌کند.

امجد امینی، پدر مهسا، سال پیش در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی انکار مقام های جمهوری اسلامی در مورد اینکه دخترش آسیبی از سوی ماموران ندیده است را رد کرد.

در جریان اعتراضات بعد از کشته شدن خانم امینی بیش از ۵۰۰ معترض کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند که جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشده است.

روز شنبه همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی، نیروهای امنیتی در ایران با حضور سنگین و مسلحانه در معابر عمومی و جلوگیری از تجمع‌های بیش از سه نفر تلاش کردند جلوی شکل‌گیری تظاهرات را در شهرهای مختلف ایران بگیرند.

اما چند شهر ایران شاهد تجمع‌های پراکنده و شعارهای ضدحکومتی بود و یک نفر در سقز از ناحیه سر هدف تیراندازی قرار گرفت.

روزنامه شرق در ایران گزارش داده که به جز تهران، بر اساس آمارهای رسمی در شهرهای دیگر دست کم ۲۷۰ نفر بازداشت شده‌اند اگرچه آمارهای غیررسمی از دستگیری‌های گسترده‌تری حکایت دارد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک از تمامی‌ کشورهای عضو سازمان ملل خواست در جریان دیدارهای خود با رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرنوشت فعالان سیاسی بازداشت شده در ایران را در مرکز توجه و گفتگوهای خود قرار دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید