رفتن به محتوای اصلی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سخنرانی گوترش، لولا و بایدن آغاز شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سخنرانی گوترش، لولا و بایدن آغاز شد

این هفته که هفته نشست عالی‌رتبه نامیده می‌شود از دیروز (دوشنبه ۱۸ سپتامبر-۲۷ شهریور) با ورود سران کشورها آغاز شده است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، هم دیروز وارد نیویورک شد و امروز در مجمع سخنرانی می‌کند.

این ۷۸امین مجمع عمومی سازمان ملل است و همچنین ۷۵امین سالگرد تصویب منشور جهانی حقوق بشر هم هست.

آنتونیو گوترش در سخنرانی خود گفت دنیا با چالش‌هایی جدی روبرو است:

«ما نمی‌توانیم به مشکلات رسیدگی موثری کنیم اگر نهادها بازتاب دنیا همانطوری که هست نباشند. بجای حل مشکل خود بخشی از مشکل می‌شوند.»

او گفت که «شکاف بین قدرت‌های اقتصادی و نظامی و بین شمال و جنوب و شرق و غرب در حال افزایش است.» او درباره «شکستگی بزرگ» در نظام‌های اقتصادی و مالی و روابط تجاری هشدار داد و گفت دموکراسی در خطر است، سران برخی کشورهای دنیا هنوز تغییرات اقلیمی را احساس نکرده‌اند و دنیا در آستانه خارج شدن از خط است.

آنتونیو گوترش با انتقاد شدید از حمله روسیه به اوکراین آن را ناقض منشور سازمان ملل دانست و گفت دنیا به محصولات کشاورزی اوکراین و محصولات و کود کشاورزی روسیه برای تامین غذا نیاز دارد و گفت تا حل این بحران دست از تلاش برنخواهد داشت.

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، هم در سخنرانی خود بی‌عدالتی و شکاف فقیر و غنی و گرم شدن کره زمین را به عنوان بزرگترین چالش‌های کنونی معرفی کرد و خواهان استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر شد.

آقای لولا در باره جایگزین کردن نئولیبرالیسم با نظام‌های دیکتاتوری راست‌گرا و ملی‌گرای افراطی هشدار داد و همچنین خواستار آزادی جولیان آسانژ شد.

آقای لولا گفت شورای امنیت سازمان ملل در حال از دست دادن اعتبار خود است در حالیکه اعضای دائم آن در کشورهای دیگر جنگ راه می‌اندازند و حکومت عوض می‌کنند.

بعد از آن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سخنرانی کرد. آقای بایدن با اشاره فجایع اقلیمی اخیر در نقاط مختلف دنیا گفت دنیا باید وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

آقای بایدن درباره روسیه گفت: «روسیه بر این باور است که دنیا خسته می‌شود و اجازه می‌دهد بدون عواقب با اوکراینی‌ها بی‌رحمی کند. اما من این سوال را می‌پرسم، اگر ما مبانی اصلی منشور سازمان ملل را برای مصالحه با متجاوز کنار بگذاریم آیا هیچ کشور عضو، احساس اعتماد و اطمینان می‌کند که در امان است؟ اگر اجازه دهیم اوکراین دو پاره شود آیا استقلال هیچ کشوری در امان می‌ماند؟ جواب منفی است.»

آقای بایدن تاکید کرد که کشورش به امنیت استفاده از «هوش مصنوعی» و جلوگیری از عواقب احتمالی آن متعهد است.

محور اصلی نشست مجمع عمومی امسال تحقق اهداف ۲۰۳۰ و رسیدن به ۱۷ هدف توسعه پایدار سازمان ملل است.

رجب طیب اردوغان، ولودمیر زلنسکی، ابراهیم رئیسی روسای جمهور ترکیه، اوکراین و ایران از سخنرانان امروز هستند و همچنین فومیو کیشیدا و جاستین ترودو نخست‌وزیران ژاپن و کانادا.

جو بایدن از بین پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت تنها رئیس حکومتی است که در مجمع امسال حضور دارد و بقیه، نمایندگان عالی رتبه خود را فرستاده‌اند.

در همین حال نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در نطقی که از تلویزیون پخش شد از روسیه و شورای امنیت سازمان ملل خواست در قبال عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه مورد اختلاف ناگورنوقره باغ مداخله کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم از شورای امنیت درخواست جلسه اضطراری برای منازعه ارمنستان و آذربایجان کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید