رفتن به محتوای اصلی

تسلیم بایدن مقابل باج‌خواهی ایران مخابره پیام ضعف آمریکا بود

تسلیم بایدن مقابل باج‌خواهی ایران مخابره پیام ضعف آمریکا بود

جمهوری اسلامی بار دیگر با توسل به راهبرد گروگان‌گیری شهروندان خارجی و دوتابعیتی، موفق به باج‌گیری از آمریکا شد و این بار با آزادی پنج شهروند آمریکایی و بریتانیایی، ۶ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران را دریافت می‌کند. این اقدام آمریکا انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. دانیل جانسون در مقاله‌ای که در نشریه تلگراف منتشر شده است، به این موضوع می‌پردازد.

جانسون می‌نویسد جو بایدن پس از توافق تبادل زندانی با ایران حتما به خودش تبریک می‌گوید زیرا به رژیمی فاسد و شرور ۶ میلیون دلار می‌دهد، اما نه از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی، بلکه از محل درآمد فروش نفت که توقیف شده بود.

او در ادامه می‌افزاید در حالی بایدن به استقبال گرم رسانه‌ها و افزایش محبوبیتش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امیدوار است، این تبادل زندانی نه تنها به اعتبار آمریکا آسیب می‌زند و جمهوری اسلامی را تشویق می‌کند شهروندان غربی بیشتری را به گروگان بگیرد، بلکه به تامین بودجه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم ایران کمک می‌کند.

این توافق انتقال ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به قطر را شامل می‌شود و دسترسی جمهوری‌ اسلامی به این پول برای اهداف «بشردوستانه» خواهد بود، اما به عقیده نویسنده تلگراف، نظارت بر این روند دشوار و پیچیده خواهد بود. این توافق احتمالا بازگشت شماری از ایرانیانی را که به‌دلیل نقض تحریم‌ها در آمریکا گرفتار شده‌اند نیز شامل می‌شود. فقط در این صورت است که گروگان‌های آمریکایی آزاد خواهند شد.

البته این اولین بار نیست که غرب چنین معامله‌ای با جمهوری اسلامی می‌کند‌ــ و آخرین بار نیز نخواهد بود. سال گذشته، بریتانیا ۴۰۰ میلیون از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را برای رهایی نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد کرد. اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، نظر افکار عمومی بریتانیا را جلب کرد و نخست‌وزیر این کشور وادار شد برخلاف میل وزارت خارجه، به این باج‌خواهی تن بدهد.

نویسنده مقاله معتقد است از معایب توافق بایدن این است که در برهه‌ای حساس به یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان اعتبار می‌دهد و به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد دامنه نفوذش را گسترش دهد. حمله روسیه به اوکراین عرصه نمایش پهپادهای ایرانی است که در حملات پوتین به شهرهای اوکراین نقش کلیدی دارند. تهران با سرپیچی از تحریم‌های سازمان ملل علیه روسیه خود را در تقابلی دیگر با غرب قرار داده است.

جمهوری اسلامی همچنین صنعت تسلیحاتی جدیدی ایجاد کرده است تا رویای آیت‌الله خمینی برای «قیام جهانی مقابل شیطان بزرگ» را تحقق بخشد. در خلیج فارس، نیروی دریایی جمهوری اسلامی نفتکش‌های تجاری را توقیف و تردد دریایی جهان را تهدید می‌کند. سال‌ها است که سپاه پاسداران در راس این راهزنی دریایی قرار دارد.

جانسون در ادامه می‌نویسد علاوه بر این، سپاه پاسداران با حضور در سوریه، یمن و سراسر خاورمیانه  در کشورهای غربی نفوذ می‌کند. هفته گذشته، سوئلا بریورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران را جدی‌ترین تهدید برای امنیت ملی این کشور خواند. به‌رغم درخواست‌های گسترده، اروپا هنوز این نهاد نظامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نداده است و بازوهایش تا اعماق بریتانیا نفوذ کرده است. سازمان امنیت داخلی بریتانیا (ام‌آی۵) تاکنون ۱۵ طرح سپاه پاسداران برای ترور یا ربایش ایرانیان ساکن بریتانیا را خنثی کرده است.

نویسنده مقاله می‌افزاید در داخل ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از دولت ابراهیم رئیسی خواسته است تمام مخالفت‌ها را سرکوب کند. رئیسی که پس از انقلاب به‌دلیل احکام اعدامی که صادر کرد بدنام بود، اکنون «قصاب تهران» است و موج اعتراض‌ها به شرایط و حجاب اجباری را سرکوب می‌کند.

به عقیده جانسون، با توجه به نقش محوری مخربی که جمهوری اسلامی در مناقشه میان روسیه و غرب ایفا می‌کند، وقتی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، به تهدیدی جهانی تبدیل می‌شود. و جو بایدن با رشوه‌دهی به ایران برای آزادی گروگان‌ها و افزایش محبوبیتش در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، پیام ضعف آمریکا را نه تنها به خاورمیانه، بلکه به دشمنان این کشور در سراسر جهان مخابره می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید