رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید به حاکمان: با وجود فشارهای اقتصادی در دیگر مسایل به مردم سخت‌گیری نکنید

مولوی عبدالحمید به حاکمان: با وجود فشارهای اقتصادی در دیگر مسایل به مردم سخت‌گیری نکنید

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان در روز ششم مرداد از مسوولان حکومت خواست تا در شرایط اقتصادی کنونی که همه تحت فشار هستند از سخت‌گیری بر مردم در موارد دیگر خودداری کنند. او همچنین نسبت دادن ناکارآمدی‌ها و مشکلات را به «دشمن» نادرست خواند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز ششم مرداد، هم‌زمان با دهم محرم و روز عاشورا، بخش عمده خطبه‌های خود را به قیام امام سوم شیعیان علیه یزید، خلیفه وقت مسلمانان اختصاص داد و تلویحا آن را با مسایل امروز مقایسه کرد.

او با اشاره به «جنایات یزید» برای بقای حکومت خود گفت: «هیچ حکومتی اعم از مسلمان و غیر‌مسلمان نباید برای بقای خودش انسان‌ها را بکشد.»

مولوی عبدالحمید همچنین یادآور شد که «یزید اهل گفت‌وگو، انتقاد و قابل اصلاح نبود و مصیبتی بود که جهان اسلام را گرفتار خودش کرد» و برای همین حسین بن علی، علیه او قیام کرد.

اسماعیل‌زهی در ادامه بار دیگر ایرانیان را از «بهترین ملت‌های دنیا» خواند که در بیش از چهار دهه گذشته در انتخابات حضور داشته و جنگ هشت ساله با عراق را «اداره» کردند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: «این شیرزنان ایرانی بودند که فرزندانشان را تشویق می‌کردند بروید از تمامیت ارضی ایران دفاع کنند. همین زنان و مردان جوان‌هایشان را به جنگ فرستادند و کمک مالی کردند تا از استقلال میهنی و نظام دفاع کنند. این‌ها بر گردن همه حق دارند.»

او با تاکید بر اینکه «دولت، حاکم و نظام هر چه دارد از مردم دارد» گفت: «حق حکومت‌داری و انتخاب دولت و مسوولان، همه با مردم است. مردم مستقیم و غیرمستقیم تمام مسوولان را تعیین می‌کنند و بنابراین این حقشان است که به حرفشان گوش کنید و در برابر آنان تواضع کنید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شد: «حاکم نباید در برابر مردم تکبر به خرج دهد و نباید با آنان مقابله کند، بلکه باید به آنان توجه و حرمت و احترام نشان دهد.»

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی همواره همه مشکلات و ناکارآمدی‌ها را به گردن «دشمن» می‌اندازند، این سخنان را نادرست خواند و گفت: «مردم می‌دانند این مشکلات کار دشمن نیست.»

او یکی از مشکلات را «بیماری اقتصاد» خواند که همه چیز را نابود و همه را ناراضی کرده است و گفت با این‌حال هیچ «راه علاج» یا دورنمایی برای حل آن به چشم نمی‌خورد.

مدیر دارالعلوم زاهدان خطاب به مسوولان و مقام‌های حکومت توصیه کرد در چنین شرایطی که مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده، در دیگر مسایل بر آنان «سخت‌گیری نکنند و با آن‌ها کنار بیایند».

اسماعیل‌زهی در ادامه گفت: «اگر مردم می‌خواهند مسوولی نباشد، حق با مردم است؛ همان‌طور که در جاهای دیگر اگر مردم استاندار و مسوول و رییس‌جمهوری را نخواهند، استعفا می‌دهد. اگر مردم شما را ول کنند، همه‌چیز به مشکل می‌خورد.»

او در پایان سخنانش و در چهل‌وسومین جمعه اعتراضی مردم زاهدان، از آن‌ها خواست پس از اتمام نماز جمعه، مصلای این شهر را به دلیل هم‌زمانی با عاشورا «با ذکر خدا و بدون سر دادن شعار» ترک کنند و به خانه‌های خود برگردند.

دو جمعه اخیر نیز معترضان زاهدان به خواست مولوی عبدالحمید برای «احترام به ایام محرم» در سکوت راهپیمایی کردند.

راهپیمایی سکوت آن‌ها در جمعه گذشته (سی‌ام تیر) در حالی شکل گرفت که ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دادند نیروهای نظامی همانند ماه‌های گذشته در خیابان‌های زاهدان حضور دارند و جوی امنیتی بر این شهر حاکم است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید