رفتن به محتوای اصلی

اعدام دستکم ۲۷۰ زندانی در چهار ماه اول سال شمسی در ایران

اعدام دستکم ۲۷۰ زندانی در چهار ماه اول سال شمسی در ایران
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

در چهار ماه اول سال شمسی دستکم ۲۷۰ زندانی، هر ۸ ساعت یک زندانی، در زندان های ایران اعدام شدند.

کانون حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۲، توجه هموطنان را به گزارشی درباره اعدام ها در چهار ماه اول سال ۱۴۰۲، در زندان های ایران جلب می کند.

در چهار ماه اول سال جاری، خامنه ای ضحاک و قضائیه وابسته به دربار او، به اعدام و حلق آویز بی وقفه زندانیان روی آورده تا از این طریق، ترس و وحشت را در جامعه حاکم کرده و مردم،جوانان و زنان را از حرکت و اعتراض باز دارد.

نگاهی به آمار اعدامها در ایران گواه این حقیقت است که حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه، جز با اعدام و زندان و سرکوب جامعه، امکان ادامه حکمرانی ندارد.

آمار اعدام در هر ماه
فروردین ۴ اعدام
اردیبهشت ۱۲۴ اعدام
خرداد ۸۵ اعدام
تیر ۵۷ اعدام

اگر فروردین ماه را که خامنه ای مشغول مانور عفو و آزادی زندانیان بود، بگذریم، بطور متوسط روزانه ۳ نفر یعنی در هر ۸ ساعت یک نفر در ایران اعدام شده اند. اوج این اعدامها در اردیبهشت ماه بود که روزانه ۴ نفر یعنی در هر ۶ ساعت یک نفر اعدام شده است.

Image removed.

اعدام زندانیان سیاسی

۷ نفر از زندانیان اعدام شده در چهار ماه اول سال را زندانیان سیاسی تشکیل می دهند.

حبیب اسیود (فرج الله کعب)۴۸ساله، اهل شوشتر که در تاریخ ۱۶اردیبهشت۱۴۰۲ به اتهام افساد فی الارض در مکانی نامعلوم اعدام شد. وی شهروند دو تابعیتی (تابعیت سوئد) بود که ۳سال پیش توسط نهادهای اطلاعاتی، ربوده شد و به ایران منتقل گردید.

صدرالله فاضلی زارع اهل یاسوج که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام سب النبی در زندان مرکزی اراک اعدام شد.

یوسف مهراد (خوب ایمچه)، متأهل، دارای ۳فرزند و اهل اردبیل بود که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام سب النبی در زندان مرکزی اراک اعدام شد.

مجید کاظمی شیخ شبانی، از متهمین پرونده «خانه اصفهان» بود که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام محاربه در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.

سعید یعقوبی کرد سفلی، از متهمین پرونده «خانه اصفهان» بود که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام محاربه در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.

صالح میرهاشمی بلطاقی، از متهمین پرونده «خانه اصفهان» بود که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام محاربه در زندان مرکزی اصفهان اعدام شد.

هیمن مصطفایی، ۳۳ساله بود که پس از ۱۲سال زندان به اتهام قتل یک پاسدار در تاریخ ۳۱خرداد۱۴۰۲، در زندان مرکزی سنندج اعدام شد. او در دوران بازجویی تحت شکنجه وادار به اعتراف به قتل این عضو سپاه شد.

Image removed.

اعدام زندانیان بلوچ

در میان اسامی اعدامی ها دستکم ۶۳ زندانی بلوچ به چشم می خورد که تقریبا یک چهارم کل اعدام ها را تشکیل میدهند. روشن است که خامنه‌ای در انتقام استمرار جمعه های اعتراض و قیام در زاهدان و سایر شهرهای بلوچستان، به اعدام گسترده مردم محروم این خطه روی آورده است.

اعدام زندانیان کُرد

همچنین ۲۵ نفر یعنی تقریبا ۱۰ درصد دیگر اعدام ها را کُردها تشکیل می دهند. یادآوری می کنیم که شهرهای استان کردستان نیز از مراکز و کانون های اصلی قیام ۱۴۰۱ به حساب می آمدند و به این ترتیب، قضاییه خامنه‌ای برای زمینگیر کردن مردم و جوانان این شهرها، دست به اعدام آنان زده است.

اعدام زنان

۷ نفر از اعدامی ها را زنان تشکیل میدهند. قضاییه زن ستیز خامنه ای برای زهر چشم گرفتن از زنانی که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ پیشاپیش همه در خیابان بودند و شمار زیادی از آنان نیز بر اثر شلیک و شکنجه، جان خویش را از دست دادند، تنها در ۴ ماه ۷ تن از زنان ایران را اعدام نموده است.

برغم اعدام بی وقفه و بی دنده و ترمز زندانیان بدستور خامنه ای و توسط دستگاه قضاییه‌اش، صورت مسأله جامعه ایران همچنان روی میز است. با اعدامهای گسترده زندانیان و سرکوب مردم، مشکلی از خامنه‌ای حل نخواهد شد. چرا که مردم ایران بروشنی اعلام کرده اند که این حاکمیت دیکتاتوری را نمی‌خواهند و جنبش اعتراضی مردم برای سرنگونی سر باز ایستادن نخواهد داشت.

Image removed.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید