رفتن به محتوای اصلی

امیرعبداللهیان: سران و نیروهای کارکشته داعش از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند

امیرعبداللهیان: سران و نیروهای کارکشته داعش از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته است که «سران و نیروهای کارکشته داعش» از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان در گفتگوی مفصلی در مورد «سیاست خارجی دولت سیزدهم» با خبرگزاری ایسنا درباره رابطه ایران با افغانستان گفت: «با افغانستان۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم؛ لذا هرگونه تحولی در داخل افغانستان می‌تواند بر امنیت ما، بر شرایط اجتماعی ما در استان‌های مرزی، تأثیر بگذارد.»

او افزود: «هرگونه بی ثباتی در افغانستان تأثیر مستقیم بر مناطق مرزی ما می‌تواند بگذارد ضمن اینکه ورود گسترده آوارگان افغانی به داخل ایران و داخل مرزهای ما یکی از چالش‌های جدی است.»

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به نگرانی‌‌های امنیتی ایران ناشی از حضور داعش در افغانستان گفت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که سران داعش و نیروهای کارکشته داعش از عراق، سوریه، بخش‌هایی از لیبی در این ماه‌ها منتقل شده اند داخل افغانستان. این اتفاقاً یکی از چالش‌های مقابل هیأت‌ حاکمه فعلی و طالبان در افغانستان است.»

وزیر خارجه ایران در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد که براساس چه مدارکی گفته است که سران و نیروهای کارکشته داعش از عراق، سوریه و لیبی به افغانستان منتقل شده‌اند.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که ماه گذشته منتشر شد، نیز گفته شده است که شاخه خراسان داعش، جدی‌ترین تهدید تروریستی فعلی است که افغانستان با آن مواجه است و حدود ۴ تا ۶ هزار جنگجو دارد.

در این گزارش آمده که از زمان سقوط این کشور بدست طالبان شاخه خراسان داعش از افزایش قابلیت‌های عملیاتی و آزادی حرکت در داخل افغانستان بهره‌مند شده است.

طالبان عملیات‌های متعددی را علیه داعش در افغانستان انجام داده و مدعی‌اند که این گروه در افغانستان «به شدت تضعیف» شده است.

Image removed.

 

«همه افغانستان پشتون‌ها و طالبان نیستند، واقعیت‌ها و اقوام دیگری هم هستند»

حسین امیرعبداللهیان گفت اینکه ما در حوزه سیاسی طالبان را بدون تشکیل «دولت فراگیر» به رسمیت نمی‌شناسیم، باعث «دلخوری‌‌هایی» از سوی آنها شده است.

وزیر خارجه ایران افزود: «ولی ما به صراحت به آن‌ها گفتیم این موضوعی است که ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم همه افغانستان پشتون‌ها و طالبان نیستند، شما بخشی از واقعیت افغانستان هستید. در افغانستان واقعیت دیگری هم وجود دارد. اقوام دیگری هم در این رابطه وجود دارند و باید کار را انجام بدهند.»

او گفت: «من در همه ملاقات‌هایم به صراحت به آقای ملامتقی، سرپرست وزارت خارجه گفته‌ام که هیچ گروه تاکنون در افغانستان نتوانسته است بدون مشارکت سایر اقوام یک نظام سیاسی پایداری را مدیریت کند لذا تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام یک ضرورت است و شما نباید این را به تعویق بیندازید.»

دولت ایران هم‌صدا با چند کشور همسایه افغانستان پیوسته بر تشکیل «دولت فراگیر» در افغانستان تاکید داشته‌ است، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان دو هفته پیش به بی‌بی‌سی گفت حکومت طالبان «فراگیر» است و تاکید کرد که این موضوع «هیچ ارتباطی با کشورهای دیگر ندارد».

سخنگوی طالبان گفت: «موضوع اصلی این است که کشورهایی که می‌خواهند با افغانستان تعامل داشته باشند و به بهبودی و ثبات در کشور کمک می‌کنند این موضوع را هم باید مدنظر داشته باشند که در امور داخلی کشور ما مداخله نکنند. ایجاد و ساختار نظام در افغانستان، کار افغان‌هاست و به [کشورهای] دیگر هیچ ارتباطی ندارد.»

او تاکید کرد که «خواست ما از کشورها این است که روی مسائلی تمرکز کنند که باعث تقویت روابط دو کشور می‌شوند».

او مدعی شد که «امارت اسلامی (حکومت طالبان) همین حالا هم همه‌شمول است و تمام شهروندان در حکومت نماینده خود را دارند».

در حالی که تمام اعضای کابینه طالبان مردان میان‌سال مذهبی اهل تسنن و اکثر شان متعلق به قومیت پشتون هستند.

«هیات فنی ما برای بررسی رودخانه هیرمند به زودی عازم افغانستان می‌شود»

آقای امیرعبداللهیان همچنین در این مصاحبه در مورد بحث حقابه ایران از رودخانه هیرمند صحبت کرد و گفت در ماه‌های اخیر «پی‌گیری‌های خیلی جدی» در این مورد صورت گرفته است.

او در خصوص اعزام هیات فنی ایران برای ارزیابی سطح آب رودخانه هیرمند به افغانستان گفت: «یادداشت‌های میان سفارت ما و سرپرستی وزارت خارجه افغانستان تبادل شده است، زمان را هم توافق کرده‌اند و هیئت ما به زودی برای بازدید و مذاکره عازم افغانستان می‌شود.»

در ماه‌های اخیر اختلافات میان ایران و حکومت طالبان بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند بالا گرفت که موجب گفتگوها و مذاکرات زیادی میان مقامات دو طرف شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید