رفتن به محتوای اصلی

سوال ! چرا مردم این همه به گذشته رجوع می کنند؟ قسمت دوم

سوال ! چرا مردم این همه به گذشته رجوع می کنند؟ قسمت دوم

قسمت اول سوال ! چرا مردم این همه به گذشته رجوع می کنند؟

می گویم:" حال نظر خود تو در رابطه با این که بخش زیادی از مردم وجوان ها آن طور که شما می گوئید و آنطور که در سطح جامعه مطرح است. میل به گذشته، میل به سال های قبل از انقلاب دارند رابرایم بگو؟ ! "

مکثی می کند و خنده ای "...دائی جون صحبت ازمردم می کنید . مجموعه ای از افراد یک ملت در ترکیب طبقاتی مختلف، از نسل های مختلف .از نسل فبل از انقلاب گرفته تا همین نسل کنونی که جنبش مهسا را رقم زد. چشم تلاش می کنم در حد وسع خود توضیح دهم .

از همین نسل جدید که بعضی ها نسل" زد" اطلاق می کنند، شروع می کنم .

نسل بسیار جوانی که یک طرف فشارهای خرد کننده حکومت اسلامی با نگاهی سخت عقب مانده ومتحجر جان بلبشان رسانده! آینده ای تاریک، بدون امید وچشم انداز روشن در برابرشان نهاده است.

از طرف دیگردنیای قابل دسترس مجازی تصویری از یک سبک زندگی آزاد غربی،عمدتا امریکائی ! در برابرشان می گذارد . فضائی که جوانان بی هراس درفضای دموکراتیک آن از شادابی جوانی بهره می گیرند، ایده ها وخلاقیت هایشان مورد توجه قرار می گیرد. جامعه ای که امکان جامه عمل پوشاندن به رویا های جوانی را فراهم می سازد.

رویای غربی که ازآنها معجونی ساخته بسیار ویژه. نسلی با تفکری خارج از تصور حکومت ،حتی خارج از تصور قریب به اتفاق نیروهای اپوزیسیون حکومت.نیروی جوانی که جنبشی به عظمت وزیبائی جنبش مهسا را ببهای بسیار جان های عزیز رقم زده ومی زنند.

نیروئ جوانی که اساس آن را نه تعبد !نه دریوزگی از مشتی فرصت طلب دزد نان بنرخ روزخورحکومتی ،دون مایه ،فاقد توانائی فکری وعملی که زیر عنوان ارزشی های حکومتی زیر چتر رهبری جمع شده اند تشکیل نمی دهد.

این دسته از جوانان جوانان ونو جوانان جنبش مهسائی !عمدتا متشکل از محصلین تا دانشجویان ، بخشی از کارگران جوان و جوانان حاشیه نشین شهرها ، از خانواده های روشنفکر بخش متوسط ! حتی سنتی بشدت مخالف شده با جمهوری اسلامی نه تنها با معیارها و ارزش های حکومت قرون وسطائی جمهوری اسلامی در تقابلند .بلکه با جریان ها وسازمانهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز که سخن از مبارزه با جمهوری اسلامی و آزادی میگویند.اما درعمل مشخص خود منادی یک شکل والگوی بسته از یک تفکر ایدئولوژیکی هستند نیز در تقابلند. نیرو هائی که در همین مرحله از مبارزه با خط ونشان کشیدن های گروهی خود،فرقی نمی کند مربوط به کدام جریان باشند عملا امکان حمایت یک پارچه از جنبش مهسا را می گیرند!

نیروهای جوانی که ازشعار "زن ،زندگی ،ازادی " گرفته! تا ترانه ورقصشان تا، طرز فکر، طرز زندگی و سیمای ظاهریشان ، تا نگاهشان به امر سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی . گرایشات فکریشان عمدتا به غرب و دموکراسی غربی است.

تفکری غربی آنها ،میلشان به غرب که مهاجرت میلیونی هزاران تحصیل کرده ابرانی به غرب را باعث گردیده است. بگونه ای است که دره عمیقی بین آن ها و تفکر حاکم برجریان های جمهوری اسلامی و حتی نیروهای اپوزیسیون چپ ضد امپریالیستی و لیببرالیسم غربی ایجاد کرده است . از جریان مجاهدین بگذریم که نسل جدید هیچ گونه سنخیت فکری، رفتاری و حتی شمای ظاهری خود با آن ها نمی بیند.

...جون ناراحت نشوید !داستانی است این اپوزیسیون جمهوری اسلامی تماما متمرکز شده در غرب .که خود وشیوه زندگیشان درغرب مطابق با استاندارد های غربی وبهره گیری ازاین امکانات است ، تلاش برای فراهم ساختن بهترین فرصت ها برای تحصیل فرزندان خودشان در دانشگاهای معتبر غربی!که با افتخار ازفارغ التحصلی فرزندان خود از فلان دانشگاه غربی بگویند. فرزندانی که غریب به اتفاق تفکری آزاد خارج از چهار چوب های حزبی پدران ومادران حزبی وسازمانی خود دارند.

نگاه فرزندان تربیت شده درغرب که بر خلاف والدین خود! نزدیکترین نگاه به جوانان و نوجوانان امروز ایران، به شیوه تفکر و زندگی ایده آل آن ها دارند. شکلی از زندگی که بسیاری از جنبه های آن در سال های قبل از انقلاب برای جوانان و نوجوانان ایرانی وجود داشت .

جاده بازی بسوی غرب بر اساس تلاش ،خلاقیت و دانش! که امکان رسیدن به آن فراهم بود.

امری مذموم از نظر جریان های مذهبی سنتی. مذهبیون جدید مانند مجاهدین ،شریعتی ها که از جامعه بی طبقه توحیدی و حکومت اسلامی می گفتند!تا احزاب و سازمانهای چپی که گرایش به شرق ایدئولوژیک داشتند ! در جامعه بسته آن مدینه فاضله را جستجو می کردند.

جریان هائی که نها یتا تمام کسانی که در چهارچوب فکری آن ها نمی گنجیدند ، مورد نقد وشماتت قرار می دادند و در جبهه مقابل خود می دیدند. امری که در نهایت به اتحاد عملی جریان خمینی با جریان های چپ ومجاهدینی منجر شد که به سرنگونی حکومت شاه که مهر غربی بر پیشانی آن خورده بود منجر گردید!

اتحاد عملی که فاجعه امروز حکومت اسلامی را رقم زد .

حال شما از من می پرسید که چرا مردم ونسل جوان میل به گذشته دارند ؟حسرت آن روز ها میخورند ؟روز هائی که بیشتر نیاز های زندگی َمادی وآینده مردم را جواب می داد. فضای شادی بود هم برای جوانان وهم مردم عادی .

شما خود را بجای من که پدر بزرگم ،بجای پدران و مادرانی بگذارید که نوه ها وفرزندانشان از آن ها سوال می کنند ،چرا انقلاب کردید ؟ چه می خواستید ؟ چطور شد که با تمام ادعای روشنفکری وآگاهی ،چشم بسته بدنبال یک دیناسور تاریخی راه افتادید. در کور چشمی حاصل از تفکری که آزادی را قربانی عدالت کذائی خمینی کرده بود! چشم بر تمام جنایات او بستید!

نگاهی که متاسفانه هنوز به گونه ای دیگر اما نشات گرفته از همان ریشه! آن می کند! که در سال پنجاه وهفت کرد.عملا در کنار ارتجاعی ترین جریان تاریخ قرار گرفت. همراه خمینی شروع به کوبیدن کسی چون بختیار کرد . سیلی بر صورت لیبرال هائی که به مراتب روشن ترازمردم و جریان های سیاسی آینده را می دیدند زد .." ادامه دارد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید