رفتن به محتوای اصلی

نقش جمهوری اسلامی در کرانه غربی

نقش جمهوری اسلامی در کرانه غربی

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به ادامه عملیات اسرائیل در جنین

  • دیوید گریتن
  • بخش خبر بی‌بی‌سی
Image removed.

 

ارتش اسرائیل می‌گوید با بلدوزرهای خود خیابان‌های اردوگاه را شخم زده تا مواد منفجره جاسازی شده از سوی شبه‌نظامیان را پیدا کند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد نسبت به گستره عملیات اسرائیل در اردوگاه آوارگان جنین هشدار داده است.

این عملیات در مناطق اشغالی کرانه باختری وارد دومین روز خود شده است.

از دیروز، دوشنبه، که صدها سرباز اسرائیلی به پشتیبانی پهپادهای خود وارد جنین شدند، دست کم ۱۱ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند.

نهادهای سازمان ملل متحد می‌گویند زیرساخت‌های این اردوگاه پرتراکم در جریان این عملیات آسیب دیده‌اند و از دسترسی نیروهای امداد به مجروحان ممانعت شده است.

در همین حال گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی می‎گویند رانده‌شدن یک خودرو در تل‌آویو به میان جمعیت که به زخمی شدن هفت نفر و کشته شدن راننده خودرو منجر شد در واکنش به عملیات اسرائیل در جنین بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است: «هرکه فکر می‌کند این حملات ما را از جنگ با تروریسم باز ‌می‌دارد اشتباه کرده است.

مقام‌های فلسطینی اسرائیل را متهم به «اشغال جنین» کرده‌اند.

روز سه‌شنبه ستون‌هایی از دود سیاه از نقاط مختلف اردوگاه جنین به هوا بلند شده بود و پهپادهای اسرائیلی در آسمان پرواز می‌کردند.

سخنگوی دفتر کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در ژنو گفت «از گسترده عملیات هوایی و زمینی اسرائیل در کرانه باختری و به‌ویژه ادامه حملات هوایی در اردوگاه پرجمعیت جنین بسیار نگران است.»

به گفته این سخنگو وزیر بهداشت فلسطین تایید کرده که سه کودک، از جمله دو ۱۷ ساله و یک ۱۶ ساله در میان کشته‌شدگان این حملات بوده‌اند و هشدار داد که آسیب به زیرساخت‌ها باعث شده که اغلب بخش‌های اردوگاه آب آشامیدنی و برق ندارند.

سازمان بهداشت جهانی نیز گفته است اسرائیل مانع ورود آمبولانس‌های فلسطینی و خدمه امدادی به بخش‌هایی از اردوگاه و دسترسی به مجروحان این حملات شده‌است. وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید بیش از ۱۰۰ نفر مجروج شد‌ه‌اند و در این میان حال ۲۰ نفر وخیم است.

یک مقام هلال احمر فلسطین گفته است نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از جمله سالمندان و بیماران شبانه اجازه یافتند پیش از حمله پهپادی و زمینی اسرائیل از جنین خارج شوند.

Image removed.

 

چند هزار خانواده فلسطینی از اردوگاه آوارگان جنین فرار کرده‌اند.

یک مرد که با ویلچر همراه با خانواده‌اش صبح سه‌شنبه از جنین فرار کرده بود به بی‌بی‌سی گفت نیروهای اسرائیلی آنها را در یک اتاق نگه‌داشته‌اند: «ما در محاصره موانع مستقر شده از سوی ارتش اسرائیل بودیم. سربازهای اسرائیلی آمدند. ما بیرون رفتیم. کس دیگری نمانده بود. ما تنها بودیم. شرایط خیلی سختی است. پهپادها به ما شلیک می‌کردند. همه‌مان خسته‌ایم. نه آب داریم و نه غذا.»

بیرون از یک بیمارستان در نزدیکی مرکز شهر، معترضان فلسطنی به سوی خودروهای ارتش اسرائیل سنگ پرتاب می‌کنند. ارتش در مقابل گاز اشک‌آور شلیک می‌کند.

سازمان پزشکان بدون مرز شکایت کرده است که امدادگران این نهاد مجبور شده‌اند با پای پیاده حرکت کنند چون بلدوزرهای ارتش اسرائیل بسیاری از خیابان‌ها را ویران کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید تنها در مواری جلوی ورود امدادگران را گرفته است که جان آنها به خطر می‌افتاده است.

ارتش این کشور در عین‌حال مدعی شده که چون شبه‌نظامیان فلسطینی مواد منفجره را در خیابان‌ها پنهان کرده بودند، با بهره‌گیری از اطلاعات مشخص و امکانات مهندسی برای خنثی کردن این تسلیحات انفجاری خیابان‌ها را کنده‌اند.»

دانیال هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه مدعی شد تمام فلسطینیانی که کشته شده‌اند در درگیری‌ها مشارکت داشته‌اند.

او افزود ارتش اسرائیل در کماکان به توقیف تسلیحات و مواد منفجره در اردوگاه ادامه می‌دهند و بعد از روبرو شدن با «مقاومتی کم» در طول شب هنوز نزدیک به ده هدف دیگر را پیش رو داند.

ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم تا زمانی که لازم است، ادامه می‌دهیم. اجازه نخواهیم داد که جنین دوباره به شهری برای پناه دادن به تروریسم تبدیل شود.»

جنین به پایگاه نسل جدیدی از شبه‌نظامیان فلسطینی بدل شده که از محدودیت‌های اعمال شده بر زندگی‌شان با اشغال‌گری اسرائیل و رهبری نسل قدیمی سیاستمداران فلسطینی در تشکلیلات خودمختار مستقر در کرانه باختری به ستوه آمده‌اند.

این اردوگاه در سال گذشته با ادامه حملات شبه‌نظامیان فلسطینی علیه اسرائیل، بارها هدف شبیخون‌های متعدد ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

محمد اشتیه نخست وزیر فلسطین موضع کشورهای غربی مبنی بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود» را رد کرده است.

او در حساب توئیتری خود نوشته است: «اسرائیل در عرصه بین‌الملل به عنوان نیروی اشغالگر سرزمین و مردم ما به رسمیت شناخته شده و باید به دلیل استفاده از زور برای ویران کردن زیرساخت‌ها، تاسیسات و خانه‌ها ما و کشتن و بازداشت کردن و بیجا کردن مردم بی‌گناه به محکوم شناخته شود.»

او افزوده است «آنها که برای دفاع از خود حق دارند مردم فلسطین هستند، قدرت اشغالگر چنین حقی ندارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید