رفتن به محتوای اصلی

رونمایی متا از شبکه اجتماعی جدید برای رقابت با توییتر

رونمایی متا از شبکه اجتماعی جدید برای رقابت با توییتر

اپلیکیشن «ترِدز»؛ زاکربرگ رقیب توییتر را راه‌اندازی می‌کند

  • جیمز کلِیتون
  • گزارشگر فناوری بی‌بی‌سی

متا، مالک فیسبوک، اپلیکیشن جدید خود را برای رقابت با توییتر راه‌اندازی می‌کند؛ این اپلیکیشن که «ترِدز» (Threads) نام دارد، به اینستاگرام وصل خواهد شد.

متا می‌گوید این اپلیکیشن روز پنجشنبه (۶ ژوئیه) فعال خواهد شد و هم‌اکنون هم برای پیش‌سفارش در اَپ‌استور (App Store) اپل در دسترس است.

تصاویر منتشر شده از اپلیکیشن ترِدز، داشبوردی را نشان می‌دهد که شبیه توییتر است. متا، ترِدز را به عنوان یک «اپلیکیشن مکالمه مبتنی بر متن» توصیف کرده است.

این اقدام تازه‌ترین حرکت در رقابت بین مارک زاکربرگ، مالک متا و ایلان ماسک، مالک توییتر است.

ماه گذشته، این دو غول شبکه اجتماعی توافق کردند که در یک «مبارزه در قفس» به مصاف هم بروند؛ اگرچه معلوم نیست این دو تا چه اندازه در مورد یک چنین زورآزمایی جدی بوده باشند.

آقای ماسک، در توییتی در مورد راه‌اندازی ترِدز نوشت: «خدا را شکر که آنها چنین خردمندانه عمل می‌کنند»؛ پاسخی به عنوان تازه‌ترین ضربه به حریفش، مارک زاکربرگ.

این در حالی است که اخیرا ایلان ماسک اعلام کرد که داشبورد کاربری محبوب توییت‌دِک (TweetDeck) در توییتر تا ۳۰ روز دیگر پولی خواهد شد.

این اقدام تازه‌ترین تلاش آقای ماسک است تا کاربران را وادار کند در توییتربلو (Tweeter Blue)، سرویس اشتراک توییتر، ثبت نام کنند.

روز شنبه (۱ ژوئیه)، این مولتی‌میلیاردر، شمار توییت‌هایی را که کاربران می‌توانند ببینند، محدود کرد و دلیل آن را «داده‌کاوی» سرویس‌های هوش مصنوعی نامید.

به نظر می‌رسد که در اپلیکیشن ترِدز این سرویس رایگان خواهد بود و هیچ محدودیتی برای شمار پست‌هایی که کاربران می‌تواند ببیند، وجود نخواهد داشت.

در اَپ‌استور در توصیف این اپلیکیشن جدید آمده است: «ترِدز جایی است که گروه‌های اجتماعی گرد هم می‌آیند تا هر موضوعی را به بحث بگذارند، از موضوعی که همین امروز برایشان اهمیت دارد تا آنچه که فردا باب خواهد شد.»

تصاویر اپلیکشن ترِدز نشان می‌دهد که این اپلیکیشن خیلی شبیه توییتر است.

از آنجایی که ترِدز یک اپلیکیشن متعلق به متا است، داده‌هایی از جمله داده‌های موقعیت مکانی و خریدها و سابقه مرور را هم روی تلفن کاربران اضافه می‌کند.

Image removed.

 

مارک زاکربرگ مالک متا (راست) و ایلان ماسک مالک توییتر (چپ)

در سال‌های اخیر، چندین اپلیکیشن که شباهت بسیار زیادی به توییتر داشته‌اند، وارد عرصه شده‌اند، از جمله «تروث میدیا» (Truth Media) متعلق به دونالد ترامپ و ماستودون (Mastodon).

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مشابه توییتر، «بلوسکای» (Bluesky) است که می‌گوید پس از اقدام ایلان ماسک در محدود کردن استفاده از توییتر، ترافیک «بی‌سابقه‌ای» را در اپلیکیشن خود مشاهده کرده است.

با این حال، اپلیکیشن ترِدز می‌تواند بزرگترین تهدیدی باشد که توییتر تاکنون با آن مواجه شده است.

مارک زاکربرگ این پیشینه را دارد که ایده‌های شرکت‌های دیگر را قرض کند و کار موفقی از آن‌ها بسازد.

برای مثال، ریلز (Reels) به طور گسترده‌ای به عنوان نسخه مشابه تیک‌تاک (TikTok) دیده می‌شود؛ همچنین استوریز (Stories) شبیه اسنپ چت (Snapchat) به نظر می‌رسد.

متا منابع لازم برای رقابت با توییتر را دارد. ترِدز بخشی از پلتفرم اینستاگرام خواهد بود، بنابراین به صدها میلیون حساب کاربری هم متصل خواهد شد. متا، برخلاف سایر رقبای احتمالی، برای جا انداختن اپلیکیشن جدید مجبور نخواهند بود که از صفر شروع کند.

اگرچه ایلان ماسک در میان گروه‌هایی به دلیل تعهدش به آزادی بیان مورد ستایش قرار گرفته است، اما برخی از کاربران را هم از خود دور کرده است.

مارک زاکربرگ امیدوار است بتواند به اندازه کافی کاربران سرخورده توییتر را بسوی خود بکشاند تا یک جایگزین واقعی را ارائه دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید