رفتن به محتوای اصلی

نخستین شماره‌ی فصلنامه‌ی «ماه‌گرفتگی» منتشر شد

نخستین شماره‌ی فصلنامه‌ی «ماه‌گرفتگی» منتشر شد

نخستین شماره‌ی «فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی» با صاحب امتیازی و سردبیری «(فاطمه) صحرا کلانتری» در سوئد منتشر شد.

.

«فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی» نشریه‌ای مستقل و با همکاری گروهی از صاحب‌نظرانِ عرصه‌ی هنر، ادبیات، شعر، نقد، داستان و تحلیل‌های فرهنگی و اجتماعی است که با هدفِ جلوگیری از فروپاشیِ «انسان و معنا» در هنر و ادبیات؛ و هم‌چنین در رفتارها و کردارهای انسانی‌ایی که به تحریر می‌آیند، شکل گرفته است.

«م. روان‌شید» مدیر مسئول این فصلنامه در گفت‌و‌گویی کوتاه اعلام کرد:

هدف از انتشارِ «ماه‌گرفتگی» به طورِ کلی؛ جلوگیری از فروپاشی انسان و معناست، مقوله‌ای که در چهاردهه‌ی اخیر هدفِ اصلیِ قدرت‌مندان در ایران بوده و هست.

همیشه تغییر و تفسیرهای نابه‌جا و برنامه‌ریزی شده از واژه‌ها و مقوله‌های فرهنگی، هنری و انسانی؛ هم‌چنین اعمال و القاء خفقان و سانسورِ نهادینه شده‌ی درونی، یکی از اصلی‌ترین اهدافِ حکومت‌ها و اندیشه‌های تمامیت‌خواه و دیکتاتور بوده است، چنان‌که بخشی از وظایفِ دستگاه‌های سانسور و فشار _ به صورتِ ناخودآگاه _ به افرادِ جامعه تفویض شود.

گوبلز؛ معمارِ چنین اهدافی در آلمانِ نازی بود و بی‌شک با در دست داشتنِ تمامیِ امکاناتِ موجود توانست بخش عمده‌ای از ملتِ آلمان را «نازی» کند، بی‌آنکه خود بدانند و خود بخواهند.

چهار دهه زمانِ کمی برای نابودی «انسان» و «انسانیت» در ایران نیست، پس باید از تمامی امکانات برای ترمیمِ ویرانی‌های حاصل آمده از حکومتِ خباثت و نادانی استفاده کرد تا نسل‌های آینده و کودکان‌مان در ورطه‌ی ترس و جهالت و نادانی و خفقان بزرگ نشوند و «هنر» و «ادبیات» به مردابی متعفن تبدیل نشود.

«ماه‌گرفتگی» با این اندیشه و تفکر است که پا به میدانِ مبارزه گذاشته است، مبارزه‌ای سخت و طاقت‌فرسا، با سلاحی برنده به نام «قلم».

 

«روان‌شید» در پایان اضافه کرد:

فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی با همکاری «کانون فرهنگی اندیشه‌و‌قلم» و هم‌چنین انتشاراتی «نشرِ کتاب ارزان» در سوئد منتشر می‌شود. علاقه‌مندان به تهیه‌ی فصلنامه از این پس می‌توانند این نشریه را از «نشر کتاب ارزان» در استکهلم بخواهند و علاقه‌مندان به ارسال مطالب، نظرات و پیشنهادهای خود نیز می‌توانند با دبیرخانه‌ی فصلنامه‌ی ماه‌گرفتگی با نشانی زیر تماس بگیرند:

magazine@mahgereftegi.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید