رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: برای اهداف ملت ایران هر تهدیدی را به جان می‌خرم

مولوی عبدالحمید: برای اهداف ملت ایران هر تهدیدی را به جان می‌خرم

در ادامه تظاهرات روزهای جمعه در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران که پس از نماز جمعه و سخنرانی مولوی عبدالحمید برگزار می‌شود، امروز (دوم تیرماه) هم با وجود جو امنیتی شدید، تظاهرات اعتراضی انجام شد و معترضان شعارهایی علیه حکومت سردادند. 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در نماز جمعه این هفته گفت که «برای اهداف ملت ایران، هر تهدیدی را به جان می‌خرم.» اشاره او به اخباری در روزهای گذشته است که براساس آن، فردی در مسجد مکی دستگیر شد که در پی مسموم کردن مولوی عبدالحمید بود. سایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گفت که فرد مذکور با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط بود. 

مولوی عبدالحمید گفت که اصل مردم هستند و حاکمان باید حرف مردم را بشنوند و عمل کنند. 

در ارتباط با تظاهرات امروز، حال‌وش می‌گوید:«مردم زاهدان در سی و هشتمین هفته از اعتراضات خود پس از جمعه خونین باز هم مانند جمعه های گذشته با وجود جو سنگین امنیتی و قطعی اینترنت با سردادن شعارهای اعتراضی به خیابانها آمدند.»

جمعه ۸ مهر سال گذشته نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و شمار زیادی کشته شدند. از این روز به‌عنوان جمعه خونین زاهدان یاد می‌شود. تظاهرات سراسری در ایران علیه حکومت فروکش کرده اما برخی شهرهای سیستان و بلوچستان ازجمله زاهدان همچنان شاهد برگزاری هفتگی تظاهرات است.

کتاتور» و«تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند. 

بر اساس گزارش حال‌وش «نیروهای امنیتی و نظامی با خودروهای شخصی که اغلب سمند سفید رنگ بودند تعدادی از شهروندان را در محدوده مسجد مکی و مصلی و خیابان‌های مدنی، توحید، خیام و مدرس بازداشت کردند.»

پخش زنده سخنرانی مولوی عبدالحمید به دلیل اختلال در اینترنت قطع شد. این اتفاق هفته‌های گذشته هم افتاده است.

نت بلاکس که سرعت و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان را رصد می‌کند در توییتی تایید کرد که معیارها نشان میدهد که در سی و هشتمین تظاهرات هفتگی ضد دولتی، اتصال به اینترنت در زاهدان ایران مختل شده است.

نت بلاکس می‌گوید که این مساله ادامه روش قطع اینترنت با هدف ساکت کردن مخالفت‌های عمومی است.

تظاهرات در این استان محدود به زاهدان نبوده و در برخی شهرها و توابع هم بعد از برگزاری نماز جمعه، شماری معترض تطاهرات کردند. تصاویر منتشر شده از شهر «پیشین»، استان سیستان و بلوچستان هم نشان می‌دهد که معترضان روز جمعه به خیابان رفته و تظاهرات اعتراضی بر پا کرده‌اند. شعار «الله‌ اکبر» در این تجمع‌ها شنیده می‌شود.

در چابهار شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرداده شد. 

ویدیوهای منتشر شده از راسک از تشنج و درگیری ماموران با گروهی از مردم حکایت دارد که با سنگ در برابر اسلحه ماموران در مقابل مسجد جامع این شهرستان مقاومت می‌کنند.

مولوی عبدالحمید چه گفت؟

مولوی عبدالحمید امام جمعه سنی‌های زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه دوم تیر ماه گفت: «در هر نظام و کشوری اصل مردم‌اند. باید حرف مردم را شنید و عمل کرد.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی از مقامات حکومتی ایران خواست که تجربه‌ها و سیاست‌های شکست خورده خود را بار دیگر تکرار نکنند.

او گفت: «برای اهداف ملت ایران هر تهدیدی را به جان می خرم.» امام جمعه سنی‌های زاهدان همچنین خواستار هشیاری مردم در برخورد با عوامل «نفوذی» شد.

در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که فردی در مسجد مکی دستگیر شده که در پی مسمویت مولوی عبدالحمید بوده و سپس فرد بازداشت به نیروهای امنیتی تحویل داده شده است.

دادگستری زاهدان اعلام کرده است که مسجد مکی باید ادعای خود درباره فردی که می‌خواسته آقای عبدالحمید را مسموم کند ثابت کند.

پیش از این همچنین مسجد مکی اعلام کرد که از سفر مولوی عبدالحمید برای حج عمره به کشور عربستان جلوگیری شده است.

«مسموم کردن» مولوی عبدالحمید

علی مصطفوی نیا، رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان در مورد دستگیری فردی توسط مسئولان مسجد مکی زاهدان گفته است که «مسجد مکی باید ‌ثابت کند که این شخص قصد داشته‌ است طلاب و مولوی عبدالحمید را مسموم کند و اگر ثابت نشود باید در برابر قانون پاسخگو باشند.»

روز دوشنبه، سایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را منعکس می‌کند خبر داد که انتظامات مسجد مکى زاهدان فردی را شناسایی و دستگیر کرده که از طرف اطلاعات سپاه پاسداران ماموریت داشت در پوشش طلبه علوم دینی مولوی عبدالحمید را با سم ترور کند.

به گزارش تسنیم، آقای مصطفوی نیا در مورد توطئه مسمومیت مولوی عبدالحمید گفته است که ‌«گزارشی دراین‌باره تهیه شده ‌است و پیگیری‌ها در حال انجام است.»

او با اشاره به سخنان مسئولان مسجد در مورد دریافت پول توسط شخص بازداشت شده، گفته است: «ادعا شده این شخص روزی ۱۵ میلیون ‌گرفته است و کارت وی شارژ می‌شده‌ است، اما پس از بررسی‌ها، پولی به حساب کارت این شخص واریز نشده است.»

این مقام قضایی اظهار داشت که این فرد به‌صورت غیرقانونی در مسجد مکی در بازداشت بوده و هم‌اکنون ‌شاکی است.

او گفت مسئولان مسجد مکی ‌اگر تشخیص داده بودند که این شخص قصد ارتکاب جرم دار‌د باید‌ علیه ‌وی با دلایل و مدرک شکایت می‌‌کردند و افزود: «در این ارتباط ‌باید مسجد مکی پاسخگو باشد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید