رفتن به محتوای اصلی

هیمن مصطفایی زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

هیمن مصطفایی زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.
۱۰ سال پس از بازداشت به اتهام کشتن یک عضو سپاه

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در کردستان می‌گویند هیمن مصطفایی زندانی سیاسی کرد چهارشنبه ۳۱ خرداد در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان روز گذشته از انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی خبر و درباره اجرای حکم اعدام او هشدار داده بودند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران در گزارشی خبر داده بود «شب گذشته مردم سنندج و جمعیت زیادی که از مریوان به سنندج رفته بودند در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و تا آخرین لحظه تمام تلاش خود را کردند که هیمن مصطفایی را از اعدام نجات دهند».

هیمن مصطفایی ۳۴ ساله به مدت ۱۰ سال در زندان نگه داشته شده بود.

هیمن مصطفایی ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران به نام ابراهیم محمدی در مریوان بازداشت شد. پرس‌تی‌وی ویدیویی از متهمان این پرونده نشان داد. فعالان حقوق بشر بارها گفته‌اند که متهمان زیر فشار و شکنجه مجبور به اعتراف ‌شدند و نهادهای بین‌المللی نیز بارها از این روند در حکومت ایران انتقاد کرده‌اند.

هه‌نگاو در گزارشی در مهرماه سال گذشته گزارش داده بود که در جریان اعتراضات به کشته شدن مهسا (ژینا امینی) در بازداشت گشت ارشاد که به داخل زندان سنندج هم کشید دادستان کل استان کردستان او را تهدید به اجرای حکم اعدام کرده بود.

هه‌نگاو در گزارش خود نوشته مصطفایی زندانی «خرداد ماه ١٣٩۶ برای مدتی جهت اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود که نهایتاً پس از تجمع اعتراضی مردم مقابل زندان مذکور و با کسب رضایت شاکی خصوصی، اجرای این حکم متوقف شد.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در گزارش خود نوشته در سال ۱۳۹۶ پس از اعتراضات شهروندان مقابل زندان و کسب موافقت خانواده مقتول اجرای این حکم «موقتا متوقف شد» و پس از اعتراضات سراسری سال گذشته زیر فشار دادستانی حکمش مجددا برای اجرای احکام رفت.

او پیشتر عضو یک حزب سیاسی در کردستان بود اما پیش از بازداشت جدا شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید