رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: «انتخابات در ایران انتصابی است»

مولوی عبدالحمید: «انتخابات در ایران انتصابی است»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه سنی‌های زاهدان در نماز جمعه چهارم فروردین امسال، مانند نماز جمعه‌های هفته‌های پیشین درباره دلایل اعتراضات سخن گفت و از برخورد حکومت با معترضان انتقاد کرد.

او همچنین با زیرسوال بردن انتخابات در ایران گفت: « ما در گذشته انتخاباتی برگزار می‌کردیم اما این‌ها انتخاب نبودند؛ این‌ها انتصاب بودند. ما هم رای می‌دادیم ولی انتخابات واقعی آنست که مردم آزاد باشند هرکسی که شایستگی دارد را انتخاب کنند، نه سه چهار نفر را که شورای نگهبان انتخاب کرده به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری که توانایی اداره کشور را هم ندارند. بعد بگویند به اینها رای بدهید.»

او درباره انتخابات مجلس هم گفت: « افراد توانمند را می اندازند و می‌گویند از بین آدم‌های ضعیف انتخاب کنید. این چه انتخابی است؟ این انتخاب انتصابی است، انتخاب واقعی نیست.»

مولوی عبدالحمید پیش از این هم خواستار برگزاری رفراندوم برای گذر از بحران‌ها و بن بست‌های کشور شده بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به اعتراضات سال گذشته گفت: «در هیچ جای دنیا مردم را به خاطر اعتراض نمی‌کشند و این‌ اشتباه بزرگی است که مردم را با گلوله جنگی کشتند و بسیاری هم به زندان رفتند و با زندانی‌ها هم برخوردهای خشنی شد.»

 

او همچنین با اشاره به برگزاری مراسم نوروز بر مزار کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران گفت: « بسیاری از خانواده‌ها در زمان عید که برای ایرانی‌ها بسیار مهم است که شادی کنند به مزار شهدایشان رفتند و سوگواری کردند.»

به گفته آقای اسماعیل‌زهی: «درست است که اعتراضات فرو کش کرده، اما همه دلها زخمی و رنجور است و باید به خواسته معترضان توجه شود. مردم در تنگنا قرار دارند و ناکامی در زندگی دیدند و در معیشت سخت ترین فشارها را تحمل می‌کنند و برای یک زندگی ساده هم محتاجند.»

او ریشه مشکلات اقتصادی کشور را مشکلات سیاسی دانست و گفت: « تا وقتی کشور با دنیا رابطه عادی نداشته باشد و نه فقط رابطه با کشورهای گرسنه بلکه رابطه با کشورهای پیشرفته برقرار نکند، اقتصاد ایران درست نمی شود.»

گزارش زنده خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان به دلیل قطع اینترنت پخش نشد.

ویدئوهای امروز ۴ فروردین، از زاهدان نشان می‌دهد که شماری از معترضان پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله این «آخرین پیامه، هدف کل نظامه»، «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر بسیجی، مرگ بر سپاهی» سر دادند.

پس از جمعه خونین زاهدان در ۸ مهر ۱۴۰۱، مسجد مکی هر جمعه شاهد حضور گسترده نمازگزاران معترض است.‌

به گزارش حال وش همچنین معترضان در حمایت ازمولوی گرگیج، امام جمعه معزول گالیکش در مقابل مسجد جامع این شهر با در دست داشتن پلاکاردهایی تجمع کردند.

استان سیستان و بلوچستان در شش ماه گذشته دستخوش اعتراضات گسترده‌ای بوده است که مهمترین آن در جمعه خونین شهر زاهدان در ۸ مهرماه بود، که نیروهای امنیتی به طرف نمازگزاران تیراندازی کردند.

در آن روز نمازگزاران پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند که با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

پس از آن مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه هر هفته، انتقاداتی را نسبت به عملکرد حاکمان جمهوری اسلامی ابراز داشته است.

در دوران اعتراضات، حضور سنگین نیروهای نظامی وانتظامی در سیستان و بلوچستان مشهود است که بارها با اعتراض مردم و امامان جمعه استان روبرو شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید