رفتن به محتوای اصلی

واکنش رضا پهلوی به اختلاف‌ها بر سر پرویز ثابتی: از هواداران فحاش و نفاق‌افکن فاصله می‌گیرم

واکنش رضا پهلوی به اختلاف‌ها بر سر پرویز ثابتی: از هواداران فحاش و نفاق‌افکن فاصله می‌گیرم

در جریان این رویداد که با عنوان «ایرانی دیگرگونه برای غرب چه معنایی دارد؟» به همت «باشگاه مطبوعات اروپا و آمریکا» بر پا شده بود، شاهزاده رضا پهلوی گفت که «چرایی» براندازی بر همگان روشن است و فقط «چگونگی» آن باقی مانده است که اپوزیسیون ایرانی در حال تبیین راه‌های آن برای غربی‌هاست.

وی با نفی هر گونه مداخله نظامی خارجی برای براندازی جمهوری اسلامی تأکید کرد که فشار برای تغییر حکومت ایران باید همزمان از داخل و خارج اعمال شود. این چهره شاخص اپوزیسیون ایران همچنین با یادآوری این که خمینی هم در زمان انقلاب ۵۷ از خارج از کشور انقلاب را هدایت کرد گفت:

ما در پی وارد کردن دموکراسی به ایران به دست بیگانگان نیستیم. تغییر با خواست مردم داخل آغاز می‌شود، اما ما نیز از خارج از کشور برای پیروزی آن تلاش می‌کنیم.

رضا پهلوی در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه پیرامون اظهارات اخیرش درباره گونه‌ای از سلطنت «انتخابی» و نه «موروثی» گفت که این موضوع را به عنوان گزینه‌ای امکان‌پذیر مطرح کرده است و افزود:

این موضوع که در حال مطالعه روی آن هستیم می‌تواند به عنوان پیشنهادی نو و بی‌پیشنه در تاریخ مطرح شود. باید نشان دهیم که شکل حکومت هر گونه که باشد، پایه آن را باید مردم‌سالاری و شایسته‌سالاری تشکیل بدهد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ار.اف.ای فارسی درباره اختلافات بر سر حضور پرویز ثابتی، از مسئولان پیشین ساواک در تظاهرات ایرانیان آمریکا، بدون نام بردن از او گفت که با این «اختلاف‌افکنی‌ها» موافق نیست. وی تصریح کرد:

شما موضع به غایت شفاف و قاطع مرا می‌دانید و نیز می‌دانید از کسانی که بخواهند نفاق بیفکنند، به دیگران فحاشی کنند، نابردبارانه و بدون احترام به عقاید دیگران اقدام تحریک‌آمیز انجام دهند، فاصله می‌گیرم. همیشه گفته‌ام، خیلی‌ها ادعای هواداری شما را می‌کنند، ولی شما کسی را هوادار می‌نامید که واقعا به اندیشه و مدیریت‌تان باور داشته باشد. این موضوع منحصر به جبهه من نیست و در هر گروه و دسته‌ای ممکن است وجود داشته باشد. ادبیاتی که راه به فاشیسم ببرد، پذیرفتنی نیست، خواه از چپ باشد، خواه از راست.

فرزند محمدرضا شاه پهلوی در عین حال گفت:

با این حال نمی‌توانیم داروغه بشویم و دهان این و آن را ببندیم. وظیفه ما نیست که با نقض آزادی بیان، سانسور راه بیندازیم. بلکه تنها می‌توانیم این را تکرار کنیم که بیایید در عین کثرت، متحد بمانیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

او همچنین سوء استفاده از این موضوع را به جمهوری اسلامی نسبت داد و گفت که حکومت ایران منشأ این گونه اقدامات تفرقه‌افکنانه در فضای حقیقی و مجازی است.

 

 

Image removed. رضا پهلوی © ار.اف.ای فارسی

 

آقای پهلوی در حالی که در تمام مدت برنامه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی سخن می‌گفت، در هنگام پاسخ به این پرسش به زبان فارسی گفت که «عوامل سایبری جمهوری اسلامی برای تفرقه‌افکنی مخصوصاً کرم می‌ریزند».

وی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگار ار.اف.ای، درباره احتمالات مطرح برای پایان عمر جمهوری اسلامی نیز پیش‌بینی کرد که احتمالا حکومت پس از روبرو شدن با بحران اقتصادی و کمبود مالی، بنیه مالی خود را رفته رفته از دست می‌دهد و بدنه نیروهای نظامی و انتظامی آن از جمله سپاه پاسداران به همین دلیل ریزش می‌کنند.

با این حال وی نقش مردم در ادامه اعتراض، اعتصاب و نافرمانی مدنی را تعیین‌کننده خواند و گفت که بیشتر در پی «تحمیل هدفمند» فشارها بر رژیم ایران بود تا فشاری که به وضعیت هرج و مرج در کشور منجر شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
.اف.ای فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید