رفتن به محتوای اصلی

بیانیه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در محکومیت ایران

بیانیه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در محکومیت ایران

ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در محکومیت آنچه که اقدام‌های "بی‌ثبات‌کننده" جمهوری اسلامی در منطقه توصیف کردند، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

این بیانیه در پایان جلسه کارگروه مشترکی که میان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف رویارویی "با تهدیدهای فزاینده جمهوری اسلامی در منطقه" روز پنجشنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) در ریاض برگزار شده بود، صادر شد.

بیانیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده تهران از جمله"حمایت از تروریسم  ، استفاده از موشک‌های پیشرفته، سلاح‌های سایبری، پهپادها و اشاعه این سیاست‌ها در منطقه و سراسر جهان" را محکوم کرده است.
در این بیانیه جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی و شرکای آن‌ها بابت "استفاده از سلاح‌های ایرانی برای حمله به اهدافی که غیرنظامیان، زیرساخت‌‌‌های مهم و کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی را نشانه می‌گیرند" تقبیح شده‌اند.

ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه نسبت به ارسالتسلیحات و موشک‌های پیشرفته برای شبه نظامیان حوثی در یمن که به طولانی شدن جنگ و تشدید بحران انسانی در این کشوردامن زده،  نگرانی عمیق خود را ابراز کردند.

هر دو طرف همچنین تاکید کردند تداوم ارسال سلاح به عوامل دولتی و غیر دولتی در منطقه و جهان توسط جمهوری اسلامی امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

نگرانی نسبت به فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی

در این بیانیه مشترک همچنین به "پیشروی‌های هسته‌ای ایران" آنگونه که توسط رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستند شده، اشاره شده است. آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترک خود گفتند طبق گزارش آژانس، تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا توسط ایران "هیچ هدف غیرنظامی معتبری را دنبال نمی‌کند و در راستای افزایش تنش‌های منطقه‌ای و جهانی است".

اعضای کارگروه ایران از این کشور خواستند فورا مسیر خود را معکوس و اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کند، دیپلماسی معناداری را در پیش بگیرد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقات در زمینه مواد هسته‌ای کشف‌شده در سایت‌های اعلام نشده همکاری کند.

ایالات متحده آمریکا در این بیانیه بر تعهد جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، مبنی بر عدم اجازه به ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.

در پایان، هر دو طرف به عزم خود برای گسترش همکاری‌های تدافعی به منظور افزایش قابلیت‌ها برای مقابله با "اقدام‌‌های بی‌ثبات کننده ایران" صحه گذاشتند و تاکید کردند مانع تهاجم آتی از سوی جمهوری اسلامی خواهند شد.

آنها همچنین خواستار استفاده از مکانیزم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با تسلیحات به کشورهای منطقه و دنیا و پاسخگو کردن اینگونه اقدامات شدند.

علاوه بر این، آنها تاکید کردند برای مقابله با جمهوری اسلامی همچنان"دیپلماسی"را ترجیح می‌دهند و افزودند مقام‌های جمهوری اسلامی می‌توانند گزینه بهتری را برای یک منطقه با ثبات و امن برگزینند به گونه‌ای که منافع مردم ایران تامین شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه در واکنش به بیانیه سومین نشست کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جمهوری اسلامی، "صدور چنین بیانیه‌هایی را در راستای راهبرد دیرینه آمریکا در تفرقه‌انگیزی بین کشور‌های منطقه دانست".

کنعانی در عکس‌العمل به انتقاد بیانیه به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، این برنامه را "صلح‌آمیز" خواند و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطابق با "حقوق و تکالیف (ایران)  ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه جامع پادمان" توصیف کرد که "بصورتی سازنده ادامه دارد".

قرار است در ماه مارس شورای حکام آژانس دوباره به پرونده ایران و کم و کیف همکاری این کشور با آژانس رسیدگی کند. به عقیده کارشناسان اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیر آژانس در مورد همکاری ناکافی ایران با این آژانس در رفع شبهات و ابهامات برنامه هسته‌ای‌اش و عدم موفقیت سفر احتمالی آینده او به تهران، در کنار  قطعنامه انتقادی قبلی شورای حکام می‌تواند پرونده ایران را وارد مراحل خظیری‌تری کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
دویچه وله

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید